Ny studie om sexuella trakasserier och gråzoner inom hästsporten

Hästsporten har massor av positiva sidor men kan samtidigt vara en riskmiljö. För att skapa en trygg miljö för människor och hästar är det viktigt att förstå de problem som kan finnas. En ny studie - Trygg hästsport- signerad Gymnastik- och idrottshögskolan (GIH) och Norges idrottshögskola (NIH), sätter fingret på problemen och behöver din hjälp i en enkätstudie.

Förstår inte hur det kan finnas gråzoner, det är inte så svårt, är man obekväm och känner att något är fel så är det fel.

Förstår inte hur det kan finnas gråzoner, det är inte så svårt, är man obekväm och känner att något är fel så är det fel.
Men det är väl klart att det kan finnas gråzoner? Jag kan ju tycka att någon är obehaglig utan att hen egentligen gjort något fel? Däremot håller jag med dig om att det bästa är att säga ifrån även när det gäller just gråzoner. Typ "jag gillar inte när du säger så" eller "jag tycker inte om när du gör sådär" även om det personen gör eller säger faktiskt inte är att klassa som sexuella trakasserier.

Men det är väl klart att det kan finnas gråzoner? Jag kan ju tycka att någon är obehaglig utan att hen egentligen gjort något fel? Däremot håller jag med dig om att det bästa är att säga ifrån även när det gäller just gråzoner. Typ "jag gillar inte när du säger så" eller "jag tycker inte om när du gör sådär" även om det personen gör eller säger faktiskt inte är att klassa som sexuella trakasserier.
Som sagt, det är inte en gråzon tycker jag, känner man att något är fel och säger det och personen inte backar och respekterar det man säger så har det gått för långt.

Det måste normaliseras att kunna säga att "det här känns fel eller obehagligt", så att även personen som man har att göra med får en chans att ändra sig och backa så det inte blir några missförstånd.

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Hästsporten har massor av positiva sidor men kan samtidigt vara en riskmiljö. För att skapa en trygg miljö för människor och hästar är...
Svar
9
· Visningar
773
Senast: clusia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama