Överkokning och att den slår av därför är ett problem med spisar som inte har vred.... En köksförsäljare trodde inte på mig men erbjöd att prova och visst slog den av... Våra vred är av metall och jag upplever inte att de blir skitiga.Vi bytte till induktion för ungefär ett år sedan, min son och sonhustru lovordade induktion...
Men jag är inte helt tillfreds. Dels så har det varit problem med den, vissa zoner har varit överkänsliga, och bara velat ha vissa kastruller, och dessutom har de inte värmt över hela zonen. Visserligen så finns det garanti, och visst serviceteknikern kommer så småningom även till långt ute på landet, och fixar, men jag är ändå inte tillfreds.
Och det fanns ingen häll i rätt storlek, som hade sådana där extremt flexibla zoner, så hällen är grinig också beroende på det...
Den snabba reaktionen när man ändrar temperatur är både en fördel och en nackdel. Man måste ofta värma kärlen långsamt så att hela kärlet blir varm innan man försöker laga mat i det, och åtminstone min häll är hyperkänslig för överkokning och stänger av sig.
Jag har tidigare haft gasspis, gjutjärnshäll, och glaskeramik, och inte upplevt problem med vare sig långkok eller popcornspoppning, men med induktionshällen så får jag inte till det som jag önskar, hur jag än försöker.
Riskokning har blivit ett äventyr: endera för varmt, så vattnet kokar bort innan riset är klart, eller så blir det för lite sprutt på plattan, så att inget händer eller det blir risgrynsgröt...Och detta trots att satt vredet på samma nivå...
Det finns många som är nöjda med sin induktionshäll, andra som upplevt en räcka av problem med frekventa besök av servicetekniker utan att problemen lösts.
Leta reda på någon som är "bäst i test", eller provkör en hos någon bekant som äger en lämplig kandidat så du får prova den i verkligheten.
Och så är det en fördel om tillverkaren/distributören har en serviceorganisation i din region också. Det verkar som att fel (måndagsexemplar?) som är svåra att få bukt med, är långt vanligare på induktionshällar än på vilken annan sorts spis/häll som helst.
Angående matlagningen går det ju snabbare nu då det finns inte lika mycket tid att gå ifrån och fixa med annat medan vattnet kokar upp. Men jag tycker att det varit lätt att ställa om sig, jag skulle inte vilja gå tillbaka till glaskeramik eller plattor igen.