Ny snigeltråd

gul_zebra

Trådstartare
Spinner vidare från zebra vs. Cronis-tråden på ÄU :D

kristel: Skyll dig själv :angel: Men jag kan glädja dig med att en så stor blir rätt många veckopengar ;) Mina var billiga och då kostade de ändå 250 spänn :p Och så kan jag glädja dig med att om ni får för er att skaffa såna så får ni leta läääänge ;)

Kan bo i akvarium, terrarium, plastbyttor osv, bara de får ljus och fukt och värme och det där. Äter diverse frukt och grönt, gröt, hundkex och lite annat gott och ska ha fri tillgång till sepiaskal.
Jag själv plockar lite skit då och då och städar ur ordentligt någon gång/månad bara, funkar bra :)

MosterMia: Ingen aning, men jag tror mig ha märkt en viss skillnad mellan afrikanerna och vinbergsnäckorna, att vinbergarna är mindre slemmiga, men det kan lika gärna vara inbillning iom att de är så små fortfarande.
Mina gamla pannkakssniglar däremot, alltså riktiga sniglar utan skal och inte snäckor, de var totalt icke slemmiga och var mest klistriga istället :D

goamarie: Dels är det lika illa för snigeln som för en gråsparv man plockar in typ. Att de matvägrar är inget ovanligt.
Och så är det farligt för människor också, de kan ha en lungmask (som man inte märker att de har) som kan föras över till människa. Sniglarna drabbas inte av den men vi däremot kan få hjärnhinneinflammation :crazy:

Trosan ( :devil: ): Jepp, den är död. Kvävdes när manteln lossnade, lungan sitter alldeles innanför nämnligen :crazy:

Sv: Ny snigeltråd

iclssl.jpg

Äh, så noga är det inte. och det står ju faktiskt om riktiga sniglar här också :p

(Det finns sniglar med skal också. HA! :devil: )

Tack, då är hon avskräckt tror jag, det blir 15 veckopengar och uppåt, så länge klarar hon icke av att spara, men jäklar vad fin den var:love:

För sånna där stora (jävlar) ja Achatina achatina..
Men det finns billigare sorter typ ja.. :smirk:
Själv blir jag glad om jag blir av med mina bebisar
Föräldrarna är nog nästan färdigväxta och har landat runt 12-15cm :smirk:

Tillåt mig att...

ASGARVA :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Det ser ut som en filead genomskinlig citronskiva med skalet kvar uppepå :D

I morse skurade jag skalen på dem med en borste och sköljde under vatten. Jätte fint blev det :love: De ser såå fina ut när de är nybadade. Döpte de till värdiga namn idag dessutom :p

horse6748122.jpg

Bah, är de ju inte alls :devil:
Mina är snyggare :angel:

Nu blir jag inte alls förvånad - du och ditt soad :D

Jag måste hålla med om att den där gröna saken ser ut som en filéad lime eller citronskiva :crazy: :rofl:

Ja den är skithäftig.
Minns jag rätt så kan den dra in och ut det där skalet. Skitcoolt! :D
Sån måste jag iaf åtminstone få se nån gång. Så nån gång ska jag på snigelsafari i Puerto Rico, de har en massa häftigt där :bow:

Finns massa andra häftiga både sniglar och snäckor på samma sida. De här tex:
Nenia tridens
Nenisca franzi
Liguus sp.
Obeliscus terebraster
Polydontes luquillensis
Stomastomops boriqueni
Cerion striatella
Okänd art som fixar lera i öppningen för att ibehålla fuktigheten
Antagligen Chondropoma sp.
Platysuccinea portoricensis
Polydontes acutangula
En till, skalet ser platt ut :p
Okänd art
Veronicella sp. Exakt art står inte, men häftiga är de, antingen samma art eller åtminstone släkt med pannkakssniglarna jag hade (som var veronicella sloanei)
Igen
Igen

Den med lysande skalet är förresten en Gaeotis flavolineata:)

Vissa av dom bilderna var riktigt fula :o
Försökte äta frukost när jag tittade på dom, kan ju säga att det inte gick så bra :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka