Ny snigeltråd

Sv: Ny snigeltråd

De är fula ja :p Men det finns rätt söta Obeliscus också. De är skithäftiga, de har så liten kropp :D
Här är en Obeliscus obeliscus:
Obeliscus%20obeliscus.jpg

Och förresten, Rhiostoma chupingense är rätt häftiga (okej, jävligt häftiga) :D
rhiochupinge.jpg

Fast något jag måste måste MÅSTE ha är iaf Strophocheilus roseolabris och Megalobulimus oblongus, kolla läpparna! :love:

Ja du, den dagen jag ska lära mig de namnen är jag illa ute...:crazy: Räcker gott med att man ska kunna namnen till Achatinidae-arterna och några till :angel: :D

gul_zebra skrev:
De är fula ja :p Men det finns rätt söta Obeliscus också. De är skithäftiga, de har så liten kropp :D
Här är en Obeliscus obeliscus:
Obeliscus%20obeliscus.jpg

Och förresten, Rhiostoma chupingense är rätt häftiga (okej, jävligt häftiga) :D
rhiochupinge.jpg

Fast något jag måste måste MÅSTE ha är iaf Strophocheilus roseolabris och Megalobulimus oblongus, kolla läpparna! :love:

Ja du, den dagen jag ska lära mig de namnen är jag illa ute...:crazy: Räcker gott med att man ska kunna namnen till Achatinidae-arterna och några till :angel: :D

Varför sitter jag jämt och äter när jag kollar i denna tråden? :confused: :crazy: '
Fast den där röda saken va rätt gullig..
men dom andra... njaee... klarar mej bra utan sniglar :D

Ja du lär dig då aldrig ;( :D

Den röda är underbar :love: Lite trist att den är typ omöjlig att hitta bara. Typ de enda som är är såna som samlar in sniglar, har ihjäl de och säljer skalen :crazy:

Den med kroppsvirveln utanför skalet skulle jag aldrig våga peta på :o

är det så illa? Nånstans borde det väl gå å få tag i dom :confused:

Jag skulle inte heller våga peta på den där.. men å andra sidan.. jag försöker undvika att röra sniglar öht.. räcker att se dom på bild :D

Kan gå om man lyckas övertala någon att samla in levande och skicka hit, men det vill jag ju inte :crazy:

Äh, mes :p Du skulle behöva en dejt med Said du! :)

Men.. ge dom en tjuga extra för att skicka hit en levande :idea:

Å nej tack.. avstår den dejten... Said kan känna sej nobbad :angel: :D

gul_zebra skrev:
Ja du lär dig då aldrig ;( :D

Den röda är underbar :love: Lite trist att den är typ omöjlig att hitta bara. Typ de enda som är är såna som samlar in sniglar, har ihjäl de och säljer skalen :crazy:

Den med kroppsvirveln utanför skalet skulle jag aldrig våga peta på :o

Varför vågar d inte peta på den? :confused:
är det för att den ser ut som en Cyberspejsad utomjording? :p :D

gastropoda11.JPG

Fy fan vad spejsad!

hade jag haft en sån hade jag suttit å glott på den heeeela långa dagarna!!!:banana:

är d en sån snigel som kan dra in å ut skalet från kroppen?

goamarie: Dels är det lika illa för snigeln som för en gråsparv man plockar in typ. Att de matvägrar är inget ovanligt.
Och så är det farligt för människor också, de kan ha en lungmask (som man inte märker att de har) som kan föras över till människa. Sniglarna drabbas inte av den men vi däremot kan få hjärnhinneinflammation

Wooops! när jag bar lite samlade jag på sniglar. förlåt snäckor... från trädgården.

men hur får man i sig hjärnhinneinflammationen? för jag vågade inte låta dom sitta i handen. jag tog dom i skalet å flyttade dom på så vis.

gråsparv?? du menar ett vilt djur som helt plötsligt får väggar å tak å kan ej fly ut igen?

matvägrade gjorde inte mina sniglar... gräset å maskrosbladen försvann i rasande fart :D

Jomenvisst hörrudu, men jag har ingen lust att bidra till deras verksamhet så det skiter jag i :p Och så vill jag inte ha fler viltfångade heller :crazy:

goamarie: För att kroppsvirveln är utanför skalet, det ser ju sjukt vidrigt ut :D (Desto större anledning att vilja ha några såna också :angel: )

Jepp, det är en sån :D Det är den med lysande också :p

Det är nån mask som förs över till oss, vanligtvis matvägen om man stoppar fingrarna i munnen tex.
Jepp, det är så jag menar :) Samtidigt är sniglar ganska mycket så att om de är nöjda, då duger bara det. Flyttas de till ännu bättre så spelar det ingen roll, för de envisa kräken ska prompt ha tillbaka sitt gamla ändå :D

gul_zebra skrev:
Jomenvisst hörrudu, men jag har ingen lust att bidra till deras verksamhet så det skiter jag i :p Och så vill jag inte ha fler viltfångade heller :crazy:

ah.. så långt tänkte ju inte jag. :crazy:

jag var väldigt fascinerad av sniglarna men de fick inte gå på mina händer... *ryser* bara om jag hade sånna undersökningshandskar som var tajta.... iofs kunde jag ta i deras skal....
men jag som annars inte är känd föa tt tvätta mig i tid å otid :D så var d väl tur att de inte fick glida över mina händer, eller så hade dom inte lungmasken helt enkelt...
så kan d åsso vara! :)

Kan ju nämna att lungmasken är ovanlig ;)

Oh fuck, det har jag missat! Vad fan, hur kunde jag missa Sly... :eek: :cry:
Hmm, om du skrev det igår, alltså måste det ha visats på fredagsnatten... =reprisen går på måndag? Har jag rätt? *hoppas hoppas hoppas* :bump:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Evolve
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka