Ny skandal inom ridsporten – OS-ryttare ställs inför rätta

Först drog sig dressyrstjärnan Charlotte Dujardin ur OS och stängdes av, efter en video där hon piskar en häst.
Nu blossar nästa skandal upp inom ridsporten på OS.
Den österrikiske världsryttaren Max Kühner ska ställas inför rätta i Tyskland – anklagad för att ha slagit en häst med en stång.
 
Fast i lägre klasser (oavsett gren) finns i alla fall en annan bredd, och förmodligen fler som inte sätter så extremt höga krav på hästen, tänker jag.
Ja, det stämmer, men tävlingsinstinkten hos vissa är enormt stark. Det är så lätt att lägga till spöet, att ta lite hårdare i tyglarna, att göra sitt yttersta för att vinna tävlingen.

Det handlar visserligen om pengar till viss del, ju mer pengar det är inblandat, desto mer gynnsamt är det att ta en enklare väg och fuska. Ju äldre jag blir, desto mer börjar jag ifrågasätta all tävling med djur.
 
Det handlar visserligen om pengar till viss del, ju mer pengar det är inblandat, desto mer gynnsamt är det att ta en enklare väg och fuska. Ju äldre jag blir, desto mer börjar jag ifrågasätta all tävling med djur.
Framförallt tävling med djur där den tävlande kan tjäna pengar...

Inom hundsporten tex så ser de, för det allra mesta, riktigt trevligt ut på tävlingar (och träningar på klubbar osv). Mycket har gått åt bättre håll där den senaste tiden. Men, så är det också så att man inte tjänar pengar på det hela, tvärt om så är det något som kostar. Visst, det finns de som gör lite vad som bara för berömmelse osv även där, men de blir inte många när det kostar så mycket pengar att hålla på.
 
Där finns också en herrans massa okunskap och människor som inte borde ha häst överhuvudtaget - elaka människor finns på alla nivåer tyvärr.


Ja, visst. Jag tänkte främst på att själva pressen på absolut topp-prestation, kanske ofta över ekipagets egentliga förmåga, sannolikt inte är ett problem på samma sätt på lägre nivåer. Jag tror att det är lättare att genomföra tävlingar på lägre nivå på ett schysst sätt, än på OS-nivå. Men där är vi ju tyvärr inte ännu på långa vägar.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Strax före att OS i ridsport ska dra i gång meddelas att den österrikiske hoppryttaren Max Kühner, som är trea på världsrankingen, ska...
Svar
0
· Visningar
131
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter OS-aktuella hoppryttaren Max Kühner, Österrike, ska ställas inför rätta i Tyskland. Detta efter att han misstänks för brott då han ska...
Svar
0
· Visningar
152
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp