Ny säsong, ny hingst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare annalisa
  • Startdatum Startdatum
A

annalisa

Som ganska många vet (efter mitt tjabbel :angel: ) så har jag ett Acapulco Gold - Nepal - Furidant sto som fått föl e. Careful iår. Nu så ska man börja fundera på vad man ska betäcka med iår. Från början hade jag tänkt mig Ludwigs Champ, men det ville ju så klart inte mamma :mad: Hon sa att hon inte tyckte om honom, och för att hon ska bli nöjd så "måste" jag nu byta. Hingsten ska alltså vara en hoppare :D

Stoet är litet, 1.60 i manke. Vackert huvud med välansatt hals (är det bästa med hennes exteriör :p ) välbenad dock obetydligt tåvid fram, lång rygg, lång länd o kort kors, ngt uppdragen i flankerna. Gångarterna är ganska markbundna som man kunde önska mer schwung i. Bästa gångarten är nog skritten. Kunde ha mer bakbensaktivitet i både trav o gallop, annars trevliga. Nöjaktig teknik runtom. Är ngt skarp i sinnet.

Avkomman önskas bli ca 1.68 i manke, hög ridbarhet, med bra gångarter, förbättrad bakbensteknik, lite krut i sig (alltså ingen, i mina ögon, "filbunke" som t.ex. Feliciano-blodet) och inte heller alltför tung i kroppen då jag själv är ganska smal, ingen kraft ryttare :angel: .

Här kommer även en nytagen bild på stoet. Tänk på att hon fått föl för 5 dagar sedan. Hon brukar vara en anining "nättare".

200704131429.jpg

Har kollat på Niveau, Sheraton, alla möjliga flyinge-hingstar m.m. Särskilt förtjust i Balou du Rouet :love: men undrar isåfall hur mycket det brukar kosta att importera sperma?

Tack på förhand!

Sv: Ny säsong, ny hingst

Som ganska många vet (efter mitt tjabbel :angel: ) så har jag ett Acapulco Gold - Nepal - Furidant sto som fått föl e. Careful iår. Nu så ska man börja fundera på vad man ska betäcka med iår. Från början hade jag tänkt mig Ludwigs Champ, men det ville ju så klart inte mamma :mad: Hon sa att hon inte tyckte om honom, och för att hon ska bli nöjd så "måste" jag nu byta. Hingsten ska alltså vara en hoppare :D

Stoet är litet, 1.60 i manke. Vackert huvud med välansatt hals (är det bästa med hennes exteriör :p ) välbenad dock obetydligt tåvid fram, lång rygg, lång länd o kort kors, ngt uppdragen i flankerna. Gångarterna är ganska markbundna som man kunde önska mer schwung i. Bästa gångarten är nog skritten. Kunde ha mer bakbensaktivitet i både trav o gallop, annars trevliga. Nöjaktig teknik runtom. Är ngt skarp i sinnet.

Avkomman önskas bli ca 1.68 i manke, hög ridbarhet, med bra gångarter, förbättrad bakbensteknik, lite krut i sig (alltså ingen, i mina ögon, "filbunke" som t.ex. Feliciano-blodet) och inte heller alltför tung i kroppen då jag själv är ganska smal, ingen kraft ryttare :angel: .

Här kommer även en nytagen bild på stoet. Tänk på att hon fått föl för 5 dagar sedan. Hon brukar vara en anining "nättare".

200704131429.jpg

Har kollat på Niveau, Sheraton, alla möjliga flyinge-hingstar m.m. Särskilt förtjust i Balou du Rouet :love: men undrar isåfall hur mycket det brukar kosta att importera sperma?

Tack på förhand!

Hur blev Careful fölet?

mvh/barb

Corlensky G kanske? Han har ju lite kort rygg, men det kanske inte gör nåt på ditt långa sto. Han har ju bra gångarter och en enorm hoppförmåga och ingen "filbunke" direkt :) Väntar själv ett föl e. honom nu i dagarna.

Vet inte varför, men inte helt hundra på honom, klickar liksom inte hos mig. Sen tycker jag han verkar lite väl het för min lilla dam. Vill ju gärna ha lite krut, men skulle nog bli lite för mycket av det goda tyvärr :( Inget annat förslag?

Hur blev Careful fölet?

mvh/barb

Hon är toppen fin, mkt trevlig gallop, ngt kaxig av sig, men endå jätte fin i huvudet. Väldigt lik sin pappa på utseendet :love: Hon har redan hoppat över några stockar o stenar o visar, på det man ser, god teknik o väldigt bra taxering :bow:

Varför inte göra en till om det blev bra?
U

Jo, jag har funderat på det, men skulle vara kul o testa lite fler hingstar, få lite variation, eller är det kanske onödigt :crazy: ? Sen vet man ju inte heller helt om detta "bra-iga" hos Joyful blir bra, alltså jag menar, det kanske ser bra ut nu, men blir sedan när hon växer till sig bara, medelmåttlig? Hoppas ni förstår hur jag menar. Typ, det är väl svårt att säga så tidigt hur den KOMMER att bli? Å, varför skulle mammsen snurra till det för mig :rofl: !

Senast ändrad av en moderator:

Mitt Acapulco Gold sto har gett väldigt bra med Nobel, det kanske kunde vara något? Missan är också långlinjerade med bra hals och halsansättning precis som ditt sto.
Kika in hos Pooh ( www.stallpooh.se ) som jag köpte Missan av, så kan du se hennes avkommor e. Nobel: Nairobi och Nebraska.

Jag funderar främst på Nobel, CB II och just Balou till henne i år, vi får se vem den lycklige blir ;)

För övrigt är jag också väldigt förtjust i "Ludde" :love:
Men jag är rädd för att det blir för mastigt på mitt sto, hon har mycket massa i sig själv, och han är ju stor redan nu som 3-åring...vi avvaktar och ser hur han utvecklar sig.

M, har tittat lite på Nobel också (fick Gränsbos-broschyr i brevlådan för nån dag edan :p ) och han verkar ju en "säker" hingst lixom, men jag vet inte riktigt :confused: Nu har ju mammsen blitt kär i Balou du Rouet (liksom jag) o funderar nu på om vi kanske skulle ta honom ? Såg att Pluttan började brunsta idag, så jag ska satsa på nästa brunst så det är ju lite tid kvar o tänka o fundera.

Några mer förslag?

Liknande trådar

A
Avel Har ett Westfalen-sto som är linjeavlad på Samber: Sambuco B (Samber) - Pandur (Praefecus **) - Samber - Rigoletto (Ramzes *) som jag...
Svar
5
· Visningar
1 112
Senast: neferra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30