Ny sadelgjord - magplatta eller bred?

the_connemara

Trådstartare
Ska prova ut sadel i veckan som kommer o tänkte införskaffa en ny sadelgjord. Nuvarande från chetak med resår i en sida är jag inte alls nöjd med :mad:

Jag vill ha en som fördelar trycket bättre än en vanlig och med resår i båda sidorna. I kvalitetsläder. Men då kommer ju genast frågan om vilken modell som är att föredra? En som är lite bredare under magen eller en med en hel platta? Vad sitter stadigast o stör minst? Fördelar o nackdelar med de två typerna?

Ponnyn kommer nog aldrig upp i höjder som kräver magplatta men kommer hoppa en del broddat (terräng). Eftersom han dessutom är ponny med mindre markerad manke o långt i från spetsig rygg (tänker på halvblod där man kan hänga i ena stigbygeln utan att sadeln rubbar sig åt sidan en mm) så är det bara positivt om sadelgjorden får sadeln att ligga stadigt.

Sedan mottages tacksamt lite tips på märken/hemsidor att kika runt på med tryckfördelar/magplattegjordar. Gärna bilder! Är lite vilse :confused:

Sv: Ny sadelgjord - magplatta eller bred?

Prestige har nog nån tryckfördelargjord..
Annars googla på tryckfördelargjord eller sadelgjord med magplatta,
så hittar du nog nåt :)

Men vad är "bäst" då? Ena eller andra. Kan en magplatta vara i vägen o störa?

Magplattan stör inte vad jag vet, men vilket som är bäst väljer du nog själv :)

Men jag har ingen erfarenhet av varken eller så jag tänkte ju få tips här :angel:

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle jättegärna vilja höra vad ni tror om den här situationen: Tog en nordis på foder förra hösten. Han hade ridits i en bomlös... 2 3
Svar
52
· Visningar
7 081
Senast: mahlmt
·
Utrustning Jag är på jakt efter en ny sadel och börjar väl hitta ut ur jungeln om man säger så! ;):D Just nu lånar jag en sadel av min stallvärd...
Svar
3
· Visningar
857
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 600
Senast: videnlis
·
Hoppning Har letat, letat och återigen letat. Hittar verkligen ingen sadelgjord med rätt färg eller pris. Tänkte höra med er om någon kanske vet...
Svar
2
· Visningar
1 824
Senast: Super Tom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka