Sadelgjordsfråga!

Fashionistan

Trådstartare
Jag är på jakt efter en ny sadel och börjar väl hitta ut ur jungeln om man säger så! ;):D

Just nu lånar jag en sadel av min stallvärd :bow: och enligt henne så är sadelgjorden jag använder 110cm lång.
Dock har den börjat bli lite väl trång, jag får den till 3-4:e hålet (tack o lov för resår!) utav kanske 8-9 (?) på varje sida men vill absolut inte dra för mycket så att min häst får ont!
+ att gjorden är ganska smal men det går bra sålänge och hästen trivs! :laugh:

Vad tror ni att jag behöver på nästa som dessutom kommer att ha magplatta! Jag funderar på 125cm, men är det dumt att chansa och hur mäter jag lättast? :o:D

Sv: Sadelgjordsfråga!

Det kan ju vara lite olika beroende på vad du ska ha för sadel, stropparna är ju inte alltid i samma höjd.

Nej givetvis, men de flesta hoppsadlar har ju korta stroppar som sitter på ungefär samma höjd, det ser lite knäppt ut annars kan jag tycka.. :o:)

Du kan väl testa att köpa en 125. Vira in den i plastfolie eller liknande, prova den på hästen, är det fel storlek kan du byta utan att det kommit hästhår på den pga plasten.

Liknande trådar

Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 276
Senast: Lavinia
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 308
Senast: As_Vegas
·
Träning I går när ja skulle ut en sväng med pållen så började han ca 100 meter från stallet att sparka med bak benen upp i magen, slår irriterat...
Svar
10
· Visningar
4 237
Senast: smultronfot
·
N
Dressyr Funderar starkt på att göra något ganska dumt... nämligen köpa en sadel på nätet som jag varken sett i verkligheten eller provat. Börjar...
Svar
15
· Visningar
5 641
Senast: Tussilago
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka