Ny sadel!!!

T

Thora

Så, nu är det gjort! Jag har äntligen gjort slag i saken och beställt en ny sadel. Fick lite skattepengar och kunde äntligen slå till. :banana:
Det blev den nya Soft Supreme D. Den kommer förhoppningsvis veckan efter midsommar. :D
Passade på att beställa ny sadelgjord och stigläder/webbers också. Även en pad behövdes.

Ni som har erfarenhet om denna sadeln. Kommentera gärna!

Sv: Ny sadel!!!

Jag har en av gamla modellen!
Det fanns en lång tråd på Dressyrutrustning, men jag hittar den ej nu :confused:

Hur som helst så har jag varit nöjd med mitt ex, tills idag faktiskt...Hästen har breddat sig något nu efter vilan (idag var första ggn jag lade på sadeln på ett tag) och innan dess så har hästen varit ganska så "normalbred" eller vad man nu skall säga över ryggen. Bred, men inte JÄTTEbred. Men idag så har han blivit bredare över ryggen och nu låg sadeln mer i bakvikt och trycket fördelades ej jämt utan enbart på en liten yta längst bak på ryggen. Hästen var naturligtsvis också spänd och visade obehag vid ridningen.

Typiskt verkligen! Eftersom detta var den enda sadeln som har passat och när den väl passade så var den underbar! Skall se om jag kan "bygga om" den på något sätt och testa en annan pad än den jag har (har en jämtjock foam pad).

Så mina erfarenheter är att sadeln är bra i allmämnhet. Men det är verkligen en sadel som bara passar en viss typ av hästar!

OBS! Nu pratar jag som sagt om min modell, och du kommer ju få den nya. Den är ju ombyggd till viss del, men tror inte att den skall vara så himla olik. Så var lyhörd mot hästen och kolla noga på avtryck etc.

Lycka till! Och bilder vill jag gärna se när du får hem den :)

Här är föresten bilder på min då den var ny och låg bra.

472403987_89a62f3b08.jpg

472403991_da6ec31ac8.jpg

Min häst är är väldigt kort och dessutom grymt överbyggd. Jag brukar kalla henne en "exteriör katastrof".:angel: Jag har hittills haft en Wintec 500 Dressyr 17". Den har suttit skapligt men är lite för lång. Jag har märkt att bossorna har stuckit in i ryggen den sista tiden. :crazy:Hon börjar bli lite till åren, 17 år, så svanken kommer så sakta. Det har inte kännts så bra att rida i sadeln den sista tiden. Så jag ser fram emot den nya. Jag har diskuterat fram och tillbaka med säljaren och kommit fram till att valet av sadeln blir bra. Håller tummarna nu att det stämmer.
Den nya modellen ska ju vara lite mer uppbyggd bak, så det som har hänt med din sadel inte ska behöva hända. Den ska även vara något smalare i sitsen än den gamla modellen.

Jag ska försöka få in bilder när det blir dags. Hittills har jag aldrig försökt. Men det finns säkert någon här på Buke som kan stå till tjänst med lite kortfattad info när det blir av.

Oj då, den blev liten. Men man kanske ser lite ändå hur hon ser ut.

Jag hade också en Wintec på min innan faktiskt!
Vad skönt att denna kommer att passa henne antagligen då! Verkar som att förändringarna är positiva då.
För själv så skall jag leta ny sadel igen...

Ja och glöm inte bort att uppdatera med bilder på sadeln sen, vore kul att se :)

Föresten tog kort nyss, såhär bra tryckfördelar min nedrans sadel i nuläget
536338298_de4cd0cbca.jpg

Förlåt att jag bryter mig in här, men hur lång är anläggningsytan mot hästen på Wintecen?
Är också intresserad av SS, men väntar tills fler har provat...

Förlåt att jag bryter mig in här, men hur lång är anläggningsytan mot hästen på Wintecen?
Är också intresserad av SS, men väntar tills fler har provat...

Jag har svarat dig på samma fråga 3 gånger förut,
den är 43 cm i 17".

Jag trodde du inte var intresserad av wintec längre?
Tänkte eftersom jag sagt att du kan pm'a om du vill köpa en bättre begnanad och det har inte dykt upp nåt pm..?

Det är synd att SS's sadlar bara är för överbyggda hästar och att alla både tölt'en och dressyren har så höga bakvalv.

Borde finnas nåt mittemellan kariflex och dessa..

Och framförallt för andra hästtyper än för överbyggda hästar,
för SÅ vanligt att var och varannan häst är överbyggd är det inte.

Nej, om de ordnar en sadel som inte är så hög bak att man ser ut att hamna framåttippad och som passar hästar med rak o fin rygg, då kanske jag med köper en.

Men i dagsläget tycker jag man ser många SS och kariflex till salu, om man jämför mot för hur länge (typ högst 1½-2 år ) som de varit riktigt poppis. Det kanske är ett lite dåligt tecken?:cool:

Håller med dig!
Jag hoppas att de utveklar sadeln ännu mer så den passar fler typer av hästar. Nu upplever jag det som att den inte passar så många olika typer, vilket är jättesynd. För överlag tycker jag att det är en trevlig sadel, och det är kul med en till så dressyrlik sadel som inte kostar skjortan!

Men men, vi får ju se hur det blir.

Va tråkigt!! Men kanske väntat med den tyngdpunkten.

Har du nåt i tankarna vad du skall prova nu. Det blir ju inget kul att rida en sådär 8 mil barbacka :-)

Ja jättetråkigt! Han höll sig i samma form ända tills en liten förändring nu, och då fungerade det inte alls. Trodde inte att det skulle spela någon roll med så små förändringar med det gjorde det visst...

Jag har inte en aning om vad jag skall ge mig på nu! Har inte direkt några pengar att lägg ut förrens efter sommaren, så vi får se vad jag kan hitta på. Funderar på bomsadel igen, någon med omformningsbar bom. Har du något tips, kan du höra av dig!
Har iafll en vänlig vän som sålänge skall låna mig en sadel som hon trodde skulle passa. Vet dock ej vad det var för någon.

Jag skall också göra ett litet experiment...Skall låta sy om SSD:n! Ändra bossorna och sätet lite osv. Bara för att se lite vad det kan bli av det. Men vi får se om det går att bygga upp något bra och om vi vågar att använda den sen.

Liknande trådar

Dressyr Frågar åt en vän då jag inte är helt bestämd själv över vad problemet kan vara och känner att jag inte kan ge så bra råd. Alltid svårt...
Svar
10
· Visningar
1 831
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 418
Senast: pews1972
·
Utrustning Hej! Har letat sadel ett tag nu till min ponny, men tyvärr utan framgång. Haft problem med en skum hälta hela hösten (som visade sig...
2
Svar
31
· Visningar
5 351

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka