Det har hänt en hel del.
Nu behöver jag er hjälp o era kloka råd igen.
Ett känslomässigt kaos. Jag har haft uppbackning, hjälp o otroligt fina människor runt mig.
Men! Jag borde inte bry mig om han träffar någon ny. Men kan inte låta bli att tänka på, tänk om hon inte klarar sig lika bra som mig om hon råkar ut för denne mans psykiska misshandel.
Tänk om hon stryker med eller på annat sätt får men. Kunde jag gjort något.
Många ger rådet, var glad om han hittar någon. Då funderar han inte mer på dig.
Men ska jag glädjas om någon annan får plikta i mitt ställe med sitt liv.
Hur ska jag tänka.
Och nästa fråga? Döms någon man någonsin för psykisk misshandel? Eller klarar dom sig jämt?
Jag kan ju se till mig eftersom jag själv levt i det som sagt, både psykiskt och fysisk.
Min högsta önskan är att människan aldrig någonsin skulle träffa någon ny eftersom jag inte vill att någon ska behöva gå igenom det jag gjorde...
Jag vet idag att mitt misshandlande ex har en sambo och också fått ett barn, och jag hoppas av hela mitt hjärta att han inte misshandlar henne, och speciellt inte nu när det är barn inblandade!
Tyvärr så vet jag att han inte hade några gränser förut iallafall eftersom han tom slagit ner sig gamla, lilla, och knackiga pappa...
Sen tänker jag (som säkerligen många offer) att det kanske var jag som gjorde något fel, eller triggade igång, eller det, eller så, osv. Att hans nya inte gör det så han behöver inte misshandla henne. Sjuka tankar, men också det som lugnar mig, också att han kanske mognat, tagit hjälp... Att allt eftersom kvinnomisshandel har diskuterats mer och mer, att andra reagerar tidigare, att det skrämmer misshandlarna, att dom utsatta finner kraft att gå. Jag hoppas, och det är det enda jag kan göra.
Hur som så kan jag inte veta, och således inte påverka. Det är inte mitt ansvar, och inget jag kan göra åt saken.
Jag hoppas dock han själv kommer brinna i helvetet, och det kommer jag alltid göra.