Ny pålla! Vad tror ni?

Noteca

Trådstartare
Nu, kära distansare, vad tror ni om denna stam på en framtida distanshäst?
Jag har "ramlat över" en arabflicka, 3 år,
E: Karnawal, U: Eloutzica EU: Pakistan. Nu 151-152cm och högre bak (= växer kanske lite till)
Vad tror ni om stammen? Jag gillar hästen sen förr och tog den för att jag gillar ägaren också, stammen blev liksom med "på köpet"

Vet att det är svårt att sia om stammar i distans, men rent hypotetiskt, vad är det ni tänker rent spontant om den?
*nyfiken*

Sv: Ny pålla! Vad tror ni?

Tja, vad vill du vi ska svara?
Karnawal har ju avkommor som går bra.
Pakistan har inga i distans men det betyder inte att han är dålig utan bara oprövad. Man har inte hört så mycket om honom på många år tycker jag.
Modern Eloutzica har ett par hästar längre bak som jag gillar. El Paso o Ellenora tex.
Tar du väl hand om henne o inte har för brått har du kanske en bra distanshäst, men det beror ju även på vad HON tycker om distans.
// Linda

Jag tycker det låter läckert med både Karnawal och Pakistan i samma häst. Skulle jag tom kunna tänka mig själv (jag har travare).
Det blir säkert jättebra o lycka till!

Jag ville bara att ni skulle svara vad ni spontant har för tankar om den stammen, eftersom jag själv inte är så jätteinsatt i varken arabavel eller distansaveln. Ni som varit med ett tag längre än mej kanske har några åsikter eller tankar om vad den stammen skulle kunna ge. ;)

Sjävklart är det ju även individuellt om hon passar för distans och om hon kan bli något, men som sagt ville jag bara ha era tankar och funderingar kring stammen!
Bråttom har jag inte med henne, hon har ju ändå 1,5 år kvar innan hon får gå CR

Tack för ditt svar!:bow:

Du vet redan vad jag tror! :D Är urusel på distansstammar men tror destomer på pållen!

Ser fram emot att träffa fröken imorrn :love:

Ja, han verkar ju vara det om man tittar på hans avkommor. Ska i allafall bli kul å se vad det kan bli av damen!

Ett tips är att titta på distanslistan och se hur många avkommor efter/undan släktingar det finns.

Karnawal har några efter sig:
Avkomma Led
Ztefan ox 1
Aktiw ox 1
Expert ox 1
Karanta ox 1
Kristall ox 1
Kazoora ox 1
Katitzi ox 2
Karmenzita ox 2

Moderslinjen är väl tänkt som en "utställningslinje". (Stryp mig inte nu alla som har de hästarna i sin stamtavla). Riktigt långt bak finns det en del klassiska galoppörer .Var och besökte Salex stuteri för många år sedan och Pakistan var en ståtlig hingst, stor och "svart" , men benen var inte korrekta om jag kommer ihåg rätt.
Såg honom på RIKS när han var liten och han var mycket showig.
Skulle vilja veta om han och hans avkommor är hållbara innan jag själv skulle prova.

Gå in på http://www.allbreedpedigree.com och kolla på foton av förfäderna.

i min värld skulle jag göra tvärt om om jag ville ha en framtida distanshäst. Först sätta mig in i vilka stammar/blodslinjer jag gillar och tror på, ta bort dem som innehåller en massa fel och som inte håller eller inte har bra psyke.
Åk på tävlingar med programmet i handen, besök stuterier, fråga runt, titta på bilder, läs stamtavlorna, kolla vilka dina favoriter har i stammen och sen köp häst!
Att besöka stuterier är jättkul och väldigt lärorikt. De som föder upp hästar är oftast väldigt kunniga och man kan sitta länge och prata häst.

Tack för ditt svar! :bow:

Nu är det efter omständigheterna inte så att jag har "hastat" mig över denna pålla, och hon är inte min heller, utan jag har henne på foder tillsvidare. Jag tar henne åt en bekant som har svårt att släppa hästen, men inte har tid och ork att hålla på själv, så jag har inte valt hästen eller dess stam, allt bara blev. Men behåller jag henne så är det ju trevligt om hon har en bra stam givetvis! ;)

Just detta sto är väldigt klokt och otroligt trevligt och socialt, älskar uppmärksamhet och behöver en del hjärngympa! Så än så länge är det ju bara plus. Sen känner jag ju hästen sen ett antal år tillbaka så jag vet vad hon är, så att säga!

Har nån gång tänkt att besöka ett stuteri, men det har inte blivit av! :smirk:

cattis då hon är väl inte så gammal ?? ska du inte rtävla henne eller vill du bara ha 2 tävlingshästar?=)

Nä, Cattis har jag kvar, hon är min nuvarande tävlingshäst och vi är på G uppåt i klasserna. Denna dam, Ekta, är ju bara 3,5 år ännu, så hon får ju inte ens starta först om 1,5 år!

Hur går det för dej och dina pållar nu da? Hur många/vilka har du idag?

Aha ja jag tänkte välla=) inte säljer hon lilla cattis=)

I dag äger jag 2 hästar gazella å jorunn och har en shettis på foder=)

det går bara bra.. var ute på en härlig tur i går med gazella=).. Å flickorna(14 och 12) år gamla som sköter om shettisen löshoppade henne i går.

Ok, låter ju bra! Jag har också 3 pållar numera, men äger bara en. Får se om jag köper Ekta sen.

Här är bilder på henne:

index.php

index.php

index.php

Alla mina pållar på rad!
index.php

Vad vek i hf-kota hon ser ut på första bilden!:eek:
Är hon det i verkligheten?

Hon har långa kotor, det har hon, men det är knöggligt och hårt där vi tog bilden, på plan mark är inte kotan lika böjd, nej!

Jag förstog att du menade VF :D ;) Jag ska ta kort på hennes kotor och se vad dyu tycker, hon har långa som sagt, men jag vet inte om jag uppfattar dem som veka.

Jag undrar jag...
Kan hon vika dom så mycket när hon står still i hagen så lär det bli mycket mer när hon travar, eller ännu värre, galopperar med fart.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka