Ny på körning

_pirate

Trådstartare
Hej!

Jag är helt ny vad gäller körning och behöver lite hjälp.

Har ett 6-årigt russto som jag planerar att köra in. Kommer självklart ta hjälp av någon körkunnig, men just nu är ponnyn dräktig så kommer inte sätta igång förän framåt hösten. Eller ja, det beror väl på vad man menar med att sätta igång, jag tömkör henne någorlunda regelbundet och hon drar brädor utan problem(med linor, ej skaklar), så vi har kommit en bit på väg iaf..
I början av veckan fick jag även hem rockarden jag köpt, så vi har provat lite att stå mellan skaklarna och så, först var det lite läskigt men efter en stund var det inga problem :)

Men det jag vill komma till egentligen gäller utrustningen, för jag vill se till att den är korrekt innan jag börjar. Jag har just nu en bröstsele där bröstan och däckeln sitter ihop, och vad jag förstått så är det inte helt optimalt..för om jag tänker rätt nu, så måste man fästa draglinorna och skaklarna på samma ställe? och då hamnar först och främst skaklarna jättelångt ner(la märke till detta när vi byggde ihop vagnen, fick sätta skaklarna på den lägsta nivån, och så liten är inte ponnyn så att det ska behövas egentligen känns det som) och draglinorna gör ingen nytta, rätt/fel? Dessutom så får man inte heller plats med någon baksele..
Vad rekomenderar ni för sele? Ska bara köra på hobbynivå så känner att jag max vill lägga ut 2000 ;- , kan man få en OK sele för det priset?


Tack och hej!
 
Sv: Ny på körning

Kom på en sak till.. Hur mycket orkar en B-ponny dra? Beror ju såklart på i vilken kondition hästen är i, men ungefär?
 
Sv: Ny på körning

med rätt sele orkar den dra sin dubbla vikt utan problem, mer om den är tränad för det. rekordet ligger på 18 ton för ardenner.
 
Sv: Ny på körning

Oj mer än vad jag trodde då :) Jag väger dock bara runt 50 så det ska hon väl orka då i alla fall:)

Har för övrigt bestämt mig för sele nu också, det blir en collersele (hoppas jag skriver rätt nu), kändes inte som att jag hittade någon helt okej i den prisklassen jag var ute efter, så bestämde att jag får ta och spara ett tag istället :)
 
Sv: Ny på körning

Menar du loksele? Collersele är nog inget man som nybörjare ska ge sig in på ujtan att ha mycket duktiga kuskar till hjälp, den kräver även lite mer av giggen eller fyrhjulsvagnen. Collerselar är sådana som kungliga hovstallet har tex. :) Men visst, fint ska det vara även på ett russ!
 
Sv: Ny på körning

French coller hette det kanske..
Det är en luxury marathon harness från Ideal harness,
med french coller: http://www.idealharness.com/shop.php?cPath=21_36

Har blivit rekomenderad denna av en kusk jag pratade med på mässan i gbg, men bör jag titta på nåt annat? Nu blir jag orolig:p
 
Senast ändrad:
Sv: Ny på körning

Nej bli inte orolig, den är bra, och går att ställa in betydligt mera, men ska ändå sitta väldigt bra så be någon titta på dig när du kör så den sitter korrekt. passar bäst till fyrhjulsvagn.
 
Sv: Ny på körning

Fick hem selen idag:banana:
Dock har jag ett litet problem, jag känner mig som när jag började rida och inte visste vilket som var upp och ner på tränset ungefär..

Nä, så illa är det inte, men det jag försöker lista ut är;

1) Ska inte bröstan och däckeln sitta ihop på nåt sätt över huvud taget? Det känns som att allt kommer sitta väldigt löst?
2) Ska jag dra draglinorna genom någonting? Eller ska de bara "hänga lösa" från bröstan till vagnen?

Sen så blir jag lite konfundersam vad gäller vagnen, skaklarna har inga öglor som skakelremmarna ska träs igenom, utan bara en knopp. Jag har sett vagnar med två knoppar där remmarna placeras emellan, men EN knopp, kan inte skaklarna åka ur då?:confused: Det är i och för sig en "böj" längst ut på skaklarna, men räcker det?


Har för övrigt fått tag på en kusk att träna för:bump: Till hösten då vill säga:)

hoppla hej!
 
Sv: Ny på körning

1) Ska inte bröstan och däckeln sitta ihop på nåt sätt över huvud taget? Det känns som att allt kommer sitta väldigt löst?
2) Ska jag dra draglinorna genom någonting? Eller ska de bara "hänga lösa" från bröstan till vagnen?
1) Nej! :D Det är det som skrivs om så mycket här att brötstan inte ska vara fastbunden i selen.
2) Det berör på... de flesta har remmar från någonstans på bakselen som hindrar att linorna faller för lågt.. i bilderna som följer är det bara Pepsie som har linhållare.

Se på dessa bilder:
näst sista är en travsele förstås och har inte samma funktion.
http://www.mittsvenskakuskar.se/resultat2009/090425-URF.htm

"knoppen" på skacklarna har jag inte träffat - men om linorna och bakselen är justerade korrekt så drar och bromsar hästen i dem och skacklarna är bara för styrning och att hålla upp vagnen. De kommer inte att kunna dras loss.
 
Sv: Ny på körning

Tack för svaren! :) Ser nu att jag faktiskt har en ögla på bakselen för draglinorna :p

"Knoppen" ser ut som de som brukar finnas på svängeln, för draglinorna, fast ja, det är bara en..
 
Sv: Ny på körning

Mina skaklar är helt släta, så det har ingen betydelse egentligen. Men kan vara skönt om en draglina eller bakselen går sönder.

Jag skulle ju önska att du träffade någon NU som hjälper dig. Det är mycket viktigt att selen sitter rätt.
En annan sak jag undrar över är om din häst är van vid bakselen? Om inte så kan den ge ett trauma som är svårt att bygga bort senare, så träna bakselen tillsammans med någon, lär den backa med tryck mot rumpan och att den hönger och slänger där.

Lycka till! :) I varberg kan jag nog fiska fram någon åt dig, om du inte känner någon duktig kusk själv.
 
Sv: Ny på körning

Det skulle ju kännas säkrare om skaklarna satt fast tycker jag, men är det tänkt att det ska funka så får man väl lita på det:) Ev. svetsa fast en till knopp själv..


Har faktiskt funderat på att ringa honom jag kommer träna för igen och be om hjälp med att passa in sele och vagn redan nu. Troligen kommer hon inte kunna dra vagnen om ett tag dock, magen växer och är redan på gränsen till att inte få plats mellan skaklarna:angel:, men sitter selen rätt kan jag i alla fall tömköra :)

Jag visste faktiskt inte att hästarna kunde reagera så starkt för bakselen. Hur vänjer jag henne på bästa sätt? Jag måste väl nästan spänna för henne för vagnen för att det ska bli ett tryck? Men vågar jag det, om hon nu kan tänkas tycka det är läskigt? Två medhjälpare kanske skulle kunna agera tryck..?

Och som sagt så har jag redan hittat en kusk som är villig att hjälpa mig :) Men vet du någon annan så får du gärna hojta :) Jag har ju bara tagit "första bästa" för att jag inte vet någon annan än honom, men funkar det inte så är det ju bra att ha alternativ. Sen så vet jag ju som sagt i stort sett ingenting om körning, så han jag pratat med kan ju, om det vill sig illa, inte vara så duktig som han verkar för en som inte är insatt:p
 
Sv: Ny på körning

Här är f.ö ett par bilder på ponnyplutten;
Odräktig och hyffsat slimmad :p
DSC00006.jpg

Ytterst dräktig och med den dåliga ickepassande selen, skaklarna hamnar väldigt långt ner, kanske mycket därför jag känner att de skulle kunna glida ur..
ertyu.jpg
 
Sv: Ny på körning

Det ser ut som du inte har draglinor och då är det ju lätt hänt att de glider ut. Tanken är ju inte att hästen skall dra i skaklarna. Hästen ska ha draget i linorna och styra med skaklarna.

Hade också en gigg med bara piggar på men på första rundan i en brant uppförsbacke med en skarp sväng så åkte de hur skakelhållarna. Så numera har vi tagit bort piggarna och ersatt dem med en liten ögla istället så att de absolut inte kan åka ur. Har ni svetskunniga i familjen också så hade jag gjort det med en gång. Om den lossnar så kan det skrämma slag på de bästa hästarna.
 
Sv: Ny på körning

Usch, det låter inte alls roligt:crazy: Det är klart, en gigg eller rockard måste ju "tippa" lite i uppförsbacke känns det som..Nya selen har ju draglinor i alla fall, men tror ska kolla runt lite om man kan få tag i någon som kan svetsa dit en extra knopp eller t.o.m en ögla..
 
Sv: Ny på körning

@ agtatoon; Oj shit.. undra vad det utgjorde för funktion att ha dem så långa?


Har förresten prövat selen idag, ser nu när jag jämför med bilder på internet att bakselen sitter lite fel och att även bröstan ska upp(?)

Vagnen tippar bakåt också eftersom att skaklarna är inställda efter den gamla selens låga fästen, men detta ska justeras i eftermiddag :) Ska också hojta på kusken som ska hjälpa mig med inkörningen så han får komma och kolla på selen :)

Kommentera gärna:
P3200026.jpg
 
Sv: Ny på körning

Intressant tråd! Hoppas jag får "låna" en liten del i den...?!
Är också ny på körning. Har just nu en lånad shettis med 4-hjulsvagn och bröstsele (med justerbar brösta), men är inne på att köpa mig en egen ponny just för körning. (Araben jag rider distans på är inte att tänka på till körning tyvärr... han ser spöken...)

Undrar två grejer just om utrustning:
1) Loksele är jag mest inne på (eftersom min man skulle vilja kunna dra en och annan stock i skogen med ponnyn också) och jag undrar över lokselarna från Dri** O*t´s sortiment. De har en för 2500 kr i ponnystorlek. Är det en OK sele om man kompletterar med en baksele (som samma återförsäljare har)?

2) Jag vet inte om rockard eller 4-hjulsvagn är "bäst" (beror väl på syftet antar jag ;)), men har fastnat för den rockard som shettisstuteriet Jäbo***er säljer - har broms, fjädring och svängel... är det en ok rockard? Tror modellen heter Cavaletti eller Oxer.

Kommer främst att köra på grusvägarna hemmavid, men som sagt även dra en och annan stock i vår "skog" (björkdunge). Provar säkert även att köra lite mellan koner och sådant när jag börjat fatta grejen... :grin:

(hade man haft råd till alla vagntyper och seltyper som går åt för att tävla i körning hade det självklart varit lockande - kan man inte "bara" tävla i typ "dressyrkörning"?)

Blir glad för tips, råd och svar om någon har lust :)

Självklart får man väl leta reda på någon som kan passa in grejorna åt mig, men jag bor nära två körklubbar, så det kanske går att hitta någon lämplig kurs eller något att börja med när (och om) det väl blir av med en ponny :D
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 626
Senast: Grazing
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 593
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 958
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 985

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp