Ny på kattforumet! Var är Birmafolket?

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Iglatjarn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 974
I

Iglatjarn

ja min kära fader födde upp birmor för ett antal år sedan, och nu när man vuxit upp och nästan blivit torr bakom öronen vill jag ha en egen. men ärlitg talat, hur mycket måste man betala för en birma idag? oavsett om den har lite estetiska fel eller inte. :confused:

hur många här har birmor? vilka uppfödare har sunda katter? :crazy:

Sv: Ny på kattforumet! Var är Birmafolket?

Hej, välkommen hit :)!

Vill bara påminna dem som svarar om att vi inte får tipsa om uppfödare.

mandalaki/moderator

Priserna ligger på normala 4500-6000:- för en Birma. Jag har tyvärr ingen koll på vad den dras med för rasrelaterade sjukdomar, det bästa är väl att titta runt på olika uppfödarhemsidor och titta på vad deras avelskatter är testade mot.
Eventuella skönhetsfel vet jag inte hur mycket det påverkar. Har ingen koll på hur ofta det förekommer så pass "stora" fel så det påverkar priset. Kan tänka mig att det rör sig om kanske 1000:- mindre eller så, lite olika på linjer, uppfödare och så.

På den tiden när jag var delaktig i kattaveln testade vi inte för sjukdomare men däremot gick man igenom dom från topp till tå avseende deras exteriöra beskaffenheter, hur maskningen är, färgen, hur kilarna bak är placerade osv.
en medelgod birma med kanske lite färgfältsfel (!?) fick vi sålt för ca 3000kr. men det var nästan 15 år sedan.
Jag vill bara ha en vacker huskatt *fåfäng*

Man har kommit mycket långt i att testa mot sjukdomar. På min ras brittisk korthår har det bara senaste året hänt massor. För 2 år sen testade man sällan, men numera är dom flesta avelsdjuren testade mot PKD, HCM och blodtypade.
Kanske har man minskat lite på kraven på ett perfekt djur, för jag ser ofta birmor för normalhöga priser och så många borde inte vara perfekta. Sen tror jag (hoppas iaf) att fler och fler börjar ta betalt för katten i sig och inte dens utseende.

Har tittat runt lite och man blodtypar iaf.

Senast ändrad:

Jag har en underbart vacker birmahona......Hon heter Frida och är 3 år. Egentligen har hon ju någon långt uppfödarnamn typ......

ha ha. Frida hette våran "stam-hona". dvs, en massa förkortningar i början som jag inte kan "such-uch-ruck" någonting också Glory Morning, det blev Frida!

HalyBailey skrev:
ha ha. Frida hette våran "stam-hona". dvs, en massa förkortningar i början som jag inte kan "such-uch-ruck" någonting också Glory Morning, det blev Frida!

Jag tror du blandar ihop titlarna med någon hund! SUCH är en titel bland hundar, inte katter.
Katter kan ha tex CH, IC, GIC, EC, PR, IP, GIP, EP.

som sagt runt 4-5000 får man nog betala, även fast jag vet de som har ett högre pris på en utställningsbar birma.
Defekter som svansknyck brukar man väl dra av på priset?
Våran familj har en birmahane på 15 månader, väldigt mysig katt! :)

www.birma.se kan du hitta många uppfödare!

Min kompis hittade min birmakille Olle :love: (Kyrkskolans Ull-Ursus) på DNs annonssidor som omplaceringskatt. Han hade varit avelshanne men det hände något och tillsist gick det inte att ha honom tillsammans med andra katter så hans dåvarande ägare kastrerade honom.
Han har varit på utställningar med förra ägaren och är tydligen champion men omskolas så sakteliga till myskatt på landet tillsammans med sin bondkattstjej.
Vill du bara ha en trevlig husbirma kan du ju leta efter en omplacering.

Glömde ju skriva att han inte var speciellt dyr om man jämför med priset på en unge direkt från uppfödare.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
11 024
Senast: Imna
·
Hundhälsa Vår hund, född i april -10, är riktigt jobbig när någon av oss lämnar huset/tomten o dyl. Han skäller, piper, springer oroligt fram och...
Svar
15
· Visningar
1 833
Senast: boccia
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens... 2
Svar
26
· Visningar
6 036
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka