Ny på Islandshäst

Eembla

Trådstartare
Hej alla!
Jag har nu ridit min första lektion på islandshäst!! tjoho:D
Red i kanske 7-8 år på vanlig häst när jag var yngre, ridskola ridläger etc.
men har sen gjort ett uppehåll i ca 14 år. Nu undrar jag varför jag väntat
så länge med att börja rida igen?? men nu har jag iaf börjat igen på ridskola och det känns verkligen jätte kul! Har lite frågor till er islands-ryttare som jag inte kommit underfund med än, ville ju inte fråga om allt första lektionen...

* Är Islandshästarna generallt mer lyhörda för ryttarens hjälper. Tyckte inte jag behövde göra mycket alls för att hästen skulle göra halt tex.
* Vi skulle tölta, vet inte hur jag gjorde:confused: men tölt blev det iaf.
Vad är skillnaden vad det gäller hjälperna för trav och tölt?
* När man jobbar med en islandshäst, föredrar man tölt då före trav.
* För galopp, samma hjälper som för "vanlig" häst?
* Vad ska jag tänka på när jag rider Islandshäst?

Många frågor....kommer säkert flera, känner mig som en nybörjare igen:grin:

Sv: Ny på Islandshäst

Jag har precis som du, ridit storhäst först.. men "bytte" till islandshäst.. Jag upplever;

- Jag tycker att islandshästar ofta är mer lyhörda för hjälperna, då man ofta är väldigt noga med det redan när hästarna rids in.
- Det finns inga trav och tölt hjälper. Det är olika ifrån häst till häst och det är det som gör det så spännande med islandshästar! Det är mycket mer "känsla" hos ryttaren än när man rider storhäst
- Om man föredrar tölt eller trav är olika ifrån häst till häst. Jag blir överlycklig om min häst travar rent en längre sträcka.. medan jag kanske på en annan häst blir överlycklig om jag får ren tölt. Det finns ingen gångart man föredrar mer än någon annan (även om man kanske upplever att tölten är mest "populär"?), Hästen ska ha minst 4gångarter -så är det bara.
- Det är samma galopp hjälper som på stor häst. Bara att man inte lär in "galopp hjälpen" lika mycket som på storhäst. Som sagt, det krävs mer "känsla" för att rida en islandshäst.. medan jag upplever att man har mer "teknik" på storhäst

Jag har precis som du, ridit storhäst först.. men "bytte" till islandshäst.. Jag upplever;

- Jag tycker att islandshästar ofta är mer lyhörda för hjälperna, då man ofta är väldigt noga med det redan när hästarna rids in.
- Det finns inga trav och tölt hjälper. Det är olika ifrån häst till häst och det är det som gör det så spännande med islandshästar! Det är mycket mer "känsla" hos ryttaren än när man rider storhäst
- Om man föredrar tölt eller trav är olika ifrån häst till häst. Jag blir överlycklig om min häst travar rent en längre sträcka.. medan jag kanske på en annan häst blir överlycklig om jag får ren tölt. Det finns ingen gångart man föredrar mer än någon annan (även om man kanske upplever att tölten är mest "populär"?), Hästen ska ha minst 4gångarter -så är det bara.
- Det är samma galopp hjälper som på stor häst. Bara att man inte lär in "galopp hjälpen" lika mycket som på storhäst. Som sagt, det krävs mer "känsla" för att rida en islandshäst.. medan jag upplever att man har mer "teknik" på storhäst

Bra svar :bow:

Tack för svaret! Hmmm...hoppas jag hittar känslan då. Känns lite ovant att tänka nytt men väldigt spännande. Andra tips emottages tacksamt!

Jag kan inte annat än att hålla med i de svar du fått.

Lite tips som jag tyckte var enklast är att strunta i vad det blir i början och lägga all energi på att känna efter hur hästen beter sig och hur den rör sig. Lär dig känns skillnad på trav och tölt och grispass och allt däremellan, alla takter osv. Sen när man har koll på vad som är vad kan man börja leka lite med samling och flytta åt alla möjliga håll och se vad som händer. För om du känner skillnad på alla takter då så kan du ju testa dig fram så att du lär dig hur du ska hantera de olika gångarterna och hur du ska få fram dem.

Som sagt så finns det ju inga direkta hjälper, även om många turridningar och liknande ofta lär in typ höj händerna och sätt dig på rumpan för tölt och ställ dig och tryck med händerna på manken för trav. Men med de hjälperna kan man ju inte rida gångarten, utan man åker med och troligtvis har man en häst som hänger på framdelen, och det är ju inte precis vad man strävar efter om man vill lära sig rida "ordentligt".

Så satsa på att lära dig känna efter ordentligt.

Du har fått jättebra svar och jag säger som Eina; koncentrera dig på att känna vad som händer.

Visst är det roligt med islandshäst? När jag började var jag lycklig nästan en hel vecka, tills det var dags för nästa lektion och då började det om :love:

Jo, islandshästar är mer känsliga och det beror också (förutom vad saraaandersson skrev) på att de är mindre än stora hästar... Om du tänker på din vikt i förhållande till en stor häst och i förhållande till en islandshäst så inser du att du får en större inverkan på en islandshäst. En stor häst har lättare att slå dövörat till för en obalans hos ryttaren som en islandshäst tvingas parera.

Hjälper och hjälper - vad ger du för hjälp för trav på en stor häst? Eller för skritt? Det handlar ju - liksom när det gäller galopp där ytterskänkeln får bakbenet att sättas in under hästen och ta i lite mer och innerskänkeln och eftergiften på innertygeln ger hästen utrymme att få fram frambenet - om att ge hästen förutsättningar för att röra sig i den önskade gångarten. I trav är hästen lite mer i framåtvikt och i tölt bär den sig mer bak. Tänk gungbräda :idea: Dvs ska ni tölta så behöver hästen kanske hjälp att komma upp med framdelen och i trav kan den behöva hjälp att länga och komma ner med halsen. Det är dock inte bara att köra upp nosen på den för att få till tölten - då sänker den förmodligen ryggen och då har man på sikt ingen hållbar häst... Men vad som funkar/HUR man gör är individuellt.

Vi har en Travare hemma och jag skulle nog hellre velat att han var en Töltare eftersom det är bekvämare för mig :angel: Men eftersom han föredrar trav så får jag ju öva mer på tölt :p

Islandshästar kan ha lite svårt att bära sig i galopp, en femgångare kan behöva att du lättar lite i sadeln i fattningen och den blir kanske gärna lite lång. Min Travare vill gärna ha "omvänd" hjälp i fattningen, inte med skänkeln, men han har lättare att ta galoppen om jag ställer honom utåt så han får mer hjälp att komma fram med inner fram. Jo, just det, på en islandshäst vill man ha mer power i galoppen, det ska verkligen vara "uppförsbacke" i hästen!

Vad du ska tänka på när du rider en islandshäst? Varför tänka, bara njuut :p

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 033
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
627
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar