Ny på detta

Sv: Ny på detta

En av mina ston svettas oxå väldigt mkt.

Jag börjar täcka i slutet av aug/sept, med fleecefodrat regntäcke.
Då sätter hon inte så mkt päls.
Sen ser jag till att vara noga med uppvärmning och avskrittning när det är kallt ute.

Hur "hårt" ska du rida i vinter?

En av mina ston svettas oxå väldigt mkt.

Jag börjar täcka i slutet av aug/sept, med fleecefodrat regntäcke.
Då sätter hon inte så mkt päls.
Sen ser jag till att vara noga med uppvärmning och avskrittning när det är kallt ute.

Hur "hårt" ska du rida i vinter?

Vi kommer börja utbilda henne i vinter och jag ska träna hoppning för instruktör en dag i veckan så jag tror det kommer vara jobbigt för henne

Vad som är bäst beror ju på vad som passar dig och hästen. vilken päls den har, vilket hull osv. Jag vill spårklippa för det jag vill är att hästen ska slippa svettas på vintern. Hon har verkligen björnpäls, och jag vill att hon ska slippa gå täckad. Då passar spårklippningen perfekt. Jag klipper en gång i november och behöver inte klippa mer. Pälsen växer inte ut. (eftersom den inte behöver. Hon är tillräckligt varm av sin övriga päls)

Vilken lyx att bara behöva klippa en gång! :)

När jag klipper andra gången i december ser man inte att hon varit klippt innan!
Om hon går ute mycket eller lite, blir täckt tidigt eller sent spelar absolut ingen roll. Det är björnpäls som gäller varje år ändå!

jobbigt. men en gång klippte "klipparen" mer än vanligt, längre upp, då växte pälsen lite för då behövdes det uppenbarligen för att hålla värmen ordentligt. jag är noga nu att bara klippa ett spår. Då ser hon ut som på bilden. Den är ju tagen i maj, ett halvår efter klippningen. Ja det är både lyxigt och praktiskt.

Vad ska man ha för täcke nu när hästarna börjar fåå mer päls? jag vill inte att hon ska få lika mkt som förra vintern så tänkte ha täcke på henne för att sedan se om hon behöver klippas. :)

Pälssättning styrs till större delen av ljuset, såvida man inte väljer att täcka hästen så varmt att den av hälsoskäl rent fysiskt, inte sätter päls för att inte bli så varm att den blir totalt överhettad annars.

Med andra ord, inte särskilt hästvänligt eller bekvämt för hästen, om man väljer att täcka den för att hindra päls sättning. Jmf med dig själv i en täckjacka du inte kan få av dig, i en varm bil.

Jag tänker snart klippa mina hästar. Sedan klipper jag dem ett antal ggr fram till våren beroende på hur det växer ut. De där "svinborsten" brukar ju också dyka upp i mitten på vintern, de vill man ju också kapa bort annars blir det "strävhårig häst" :D
Själv helklipper jag. Täcka dem väl är a och o. Rider man ute och har en helklippt häst så på med ländtäcket vetja!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
600
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
10
· Visningar
960
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur