Ny misse hemma nu.

aramis

Trådstartare
Har fått hem en liten Norsk skogkatt tjej.

Inte alls som vi planerade från början. Det skulle ju bli en Balines flicka...... men vi hemma vart riktigt riktigt besvikna på den uppfödaren då vi trodde vi pratade samma språk och sen visar det sig att det gjorde vi inte alls. Uppfödaren visar sig inte heller vara så som vi trodde.

Kort sagt så såldes hon utomlands och där stod vi utan den katt som vi trodde vi skulle få köpa :crazy: Detta utan någon förvarning från uppfödaren, vi fick reda på det först när leveransdagen till oss började närma sig och jag efter många försök äntligen fick tag på uppfödaren.

Ja, så då vart det då till sist en liten bedårande Skogis röd och vit och söt som bara den.:love:

Det är kul med kattunge, men lite jobbigt är det också ;) Hon ska ju vara med överallt. Mitt i maten på bordet, mitt i ansiktet på natten, ja det krävs lite uppfostring av henne så småningom..... (man har ju så svårt att säga åt en så liten söt sak med. :angel: )

Är det flera här med nya kattungar hemma?

Sv: Ny misse hemma nu.

Ja kattungar är lika illa som att ha en människobebis i huset. Mer eller mindre. :D De sover bara korta stunder, ska vara i ansiktet och testa sina tänder och klor. De ska vara med överallt - även på matbordet och i duschen och de har ner, har sönder och rör till.

Men det är ju det som är så charmigt med dem. :bow:

Jag har ju två kullar hemma varav den ena med två ungar nu är 6 veckor. Oj va roligt man kan ha alltså. Jag sitter varända dag och bara skrattar åt dem som de far runt, hoppar och busar. Änsålänge bor de i bur - pga toalettrelaterade problem - men snart lär de sig väl att ta sig ur den och då vaknar man kanske med galna kattungar i sängen. :D

Lycka till med din lilla. Skogissar är fina katter!

Tack!

Jo, du har rätt det är väll lite det som är charmen med dom också.
Kan tänka mig vilken fart det blir hemma om man har en stor kull, eller två st som du oj oj oj.

En dag kanske man själv sitter där med ett litet huligan gäng, vi får se hur det går. men tanken är att hon ska ställas ut och sen om allt fungerar få någon kull med skogis barn. Uppfödaren har lovat att hjälpa till att leta lämplig hanne och så om det skulle vara aktuellt då. det är ju ett tag kvar ;)

Vad är det för missar du har hemma??

Oj är det en röd hona? Va spännande. Oftast är de tyvärr sterila. Är det godkänt med röda honor hos raskatter efter som att är ett "kromosomfel"? *okunniga jag* :o

Vet dock en hel del röda honor som fått ungar så det verkar ju inte helt omöjligt dock. ;) Kanske tom är ovanligt att de är sterila.

Jag har två 6 veckors från första kullen som är rena bondkatter. Ingen vet vad de har i sig, korthåriga. Sen har vi en till kull, 2 veckor ca, med 3 st. Deras mamma är birma/skogis och pappan är bondkatt. Långhåriga blir de tror jag. Så det är lite blandat. :D Tänkte korsa min långhåriga dam med en skogis sen eller ev birma. Tycker att norska skogiskatter är fantastiskt fina. :bow:

VA??? :eek: vadå oftast är dom sterila? Är det så? Altså jag har alrdig hört det förut och Uppfödaren sa inte ett knyst om det. Hon har själv en röd avelshona.

Vi har ju köpt henne som potensiell avelhona själv så jag vill verkligen inte ha en steril katt.

Snälla kattkunniga nu får ni hjälpa mig här. Hon är tilläggsförsäkrad med Agria Avel liv försäkring, om det skulle visa sig att hon är steril får jag ut avel livförsäkringen då??? :crazy: Hoppas verkligen det där var en skröna som inte stämmer.

Röda honor är ju inget kromosomfel? Det är sköldpaddsfärgade hanar som är det.

Däremot är röda honor ovanligt eftersom att du måste para en sköldpaddshona eller röd hona med en röd hane för att kunna få röda honor.

Jag har då aldrig hört att de skulle vara sterlia ;)

Är det? Jaha, då lärde jag mig ngt nytt idag. Har aldrig eg sett ngn konkret fakta om detta. Kanske borde forska lite mer. :bow:

Jo att de ofta är sterila har jag hört av flera insatta och erfarna människor. Men som sagt har jag varit med om fler som fått ungar. Men det betyder iof inte att de har rätt ang det.

Förlåt om jag skrämde upp dig nu!! :o Det var inte meningen. Kanske gäller detta med sterilitet bara vissa raser? Jag har som sagt inte ngn skriftlig fakta att hänvisa till även om jag sett det skrivet. Ska kolla upp det genast! Inte kan väl en uppfödare vara så oseriös att inte berätta det isf. Du behöver säkert inte vara orolig, som Reikyr sa också. :bow:

Jag fick hem en ny liten sötnos i torsdags, världens mysigaste! Tyvärr upptäckte vi i söndags att hon har en defekt som gör att hon varken kan ställas ut eller användas i avel, så imon lämnar hon oss igen :(

Är nu på jakt efter en ny liten dam och hoppas hitta någon som passar oss inom kort :)

Nej, röda honor är som alla andra, bara lite ovanligare än röda hanar eftersom det finns fler "färgmöjligheter" för en hona.

Sköldpaddshanar kan vara fertila, och det finns inga avelsrestriktioner på dem om de nu skulle råka vara det.

Nja, tanken var att jag skulle omplacera min äldre hona men nu visade det sig att hon blivit dräktig iaf så hon får stanna ett tag till. Den lilla tjejen säljer jag vidare till en tjej som bara vill ha henne till sällskap.

hihihihi så är mina två än och dom är 17 och 15 år gamla! Fast det är väl för att jag tycker det är okey och jättemysigt att bli väckt av en kattpuss eller ett pet med tassen. Sover gör dom helst PÅ mig och alltid är dom i närheten. Sällan mer än 1 meter bort. Vi delar på vattenglas och mat (ehhh dom på mina alltså jag låter deras vara i fred :smirk: )

Tack!

Det var skönt att höra att det inte var flera som hört att röda honor skulle vara sterila. (mer än andra i andra färger.)

Ska bli spännande att ställa ut henne och höra vad andra tycker om hennes utseende. Hon lär ju få lite konkurrans då det finns många skogisar och utställningsmässigt så är man ju i "fel" färggrupp har jag nu lärt mig. Men det kan man ju inte gå på när man väljer misse. :D

Liknande trådar

Övr. Katt Sorry om det redan fanns en sån här tråd, men hittade inte isf. Efter flera år av kattsjuka här hemma har jag ÄNTLIGEN bokat en...
Svar
16
· Visningar
1 114
Senast: skuggi
·
Katthälsa Hej! Jag har ett problem som jag känner är en stor börda för både mig och katterna just nu. Risk finns för att detta inlägg blir...
2
Svar
25
· Visningar
4 430
Senast: Mahonia
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 927
Senast: Lager
·
Övr. Katt Min finaste älskade lilla katt vid namn Katten fick somna in igår. Det gick lugnt och fint till men nu gråter jag floder. Hur hanterar...
2 3
Svar
53
· Visningar
12 347
Senast: LevelSkin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar