Ny med Hackamore

nnillinn

Trådstartare
Ska börja hjälpa till på en häst och hon rids med Hackamore (ska vänjas vid bett också) vilket jag inte alls är van vid.
Skulle vilja veta vad som är att tänka på när jag rider med Hackamore.

Jag kommer huvudsakligen bara skritta henne.

/L.

Sv: Ny med Hackamore

Försök rid med vikten iom. att det är något svårsvängt med hack.
Dessutom är det svårt att rida med eftergift på ett hack iom. att man egentligen måste ge hela tygelns längd för att få hacket att sluta inverka.
Be ägaren rida och visa dig!

Fast svänger med vikt gör man väl alltid..? Man svänger ju inte med tygeln (möjligen som nybörjare då man inte lärt sig ordningen på hjälperna, d v s vikt- sedan skänkel och sist tygel och inte än lärt sig att behärska vikt- och skänkelhjälperna). Jag har aldrig upplevt det som mer "svårsvängt" på hack. Däremot att vissa hästar inte respekterar hacket lika bra som ett bett och därför kan bli rätt starka på det.

Jo fast om hästen inte är van vid bett tänker jag att den är ganska ung = ledande tygeltag. Vilket inte går med ett hack...

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 175
Senast: sweep
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
2 912
Senast: Badger
·
Ridning Jag har börjat rida en fin kallblodstravare som jag inte vet så mycket bakgrund kring. Hon har gått på trav för snart tio år sedan men...
Svar
16
· Visningar
1 128
Senast: Pinus
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 354
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka