ny lägenhet, nya lösningar

Milosari

Trådstartare
vi blir skåningar igen i februari! nya lägenheten saknar dock innerdörrar, och är för liten för att vi ska få plats med buren på ett snyggt sätt. lägenheten är i två plan med sovrummet på det övre planet. min tanke var att sätta en barngrind vid trappan så att hundarna är "inlåsta" i sovrummet. men så börjar jag tänka katastroftankar. tänk om loke hoppar över grinden och slår ihjäl sig i trappan. eller överlever fallet och kalasar i köket.

hur hög bör grinden vara tror ni? jag har erbjudits en grind gratis som är runt 70 cm hög. man kan ju fästa den kanske 20 cm upp så den blir ca 90 cm hög. tror ni att det finns en risk att han hoppar över? andra förslag på lösningar?

hunden i fråga är 65 cm hög, stark som en oxe och extremt matfixerad. men nästan 10 år och kanske inte lika smidig som en unghund längre.

Sv: ny lägenhet, nya lösningar

Mja..alltså. Drar man på det så kan ju hunden faktiskt skada sig och dö på vad som helst. Jag tror absolut inte att du behöver vara orolig :)

Jag gick in i en affär för att köpa barngrindar, men upptäckte att de hade även hundgrindar. Exakt samma princip som barngrindar, men hundgrindarna är c:a 105 cm höga.

Om du bygger på grinden med en 10-12 cm bräda högst upp som lutar inåt (så som det brukar vara på höga nätstaket ibland med taggtråd högst upp) så bör han inte kunna komma över. Tror du förstår vad jag menar. Bocka till vinkeljärn och skruva fast brädan.

jo så hade man kanske kunnat göra. jag tror att grinden är i plast, men någon form av lutande "tak" kanske man kan lägga på.

minns du vad det var för affär? har kollat lite på nätet men har inte hittat någon tillräckligt hög.

visserligen... man borde ju ha vant sig vid "hjärtat i halsgropen-känslan" vid det här laget. men den hunden är ju inte sansad någonstans. jag tänker inte ens tanken att minina skulle hitta på något, det är alltid den store svarte drummeln som ska ställa till det...

fler frågor!

1) vi ska köpa en ny fin och dyr soffa. ni vet en sån där som man ser i katalogerna och som helt saknar avtryck av någon annans rumpa. vi är eniga om att hundarna kommer bli portade från soffan. men hur undviker man att de hoppar upp så fort man vänder ryggen till? jag antar att den får kläs in i lakan den första tiden? ni som har lärt av era hundar att vara i soffan, hur lång tid har det tagit innan ni känt er säkra på att de inte hoppar upp?

2) loke kan absolut inte ligga på golvet. han hatar det mer än något annat/jag har låtit honom bli så jävla bortskämd. är vi hemma hos päronen går han hellre upp i sovrummet och ligger ensam i sängen än är på golvet i vardagsrummet.

så jag tänkte bygga en hundsäng under trappan. den måste vara upphöjd minst 30 cm (fråga mig inte varför. dumma hund) ha en kant och vara mjuuuk. tips? eftersom vi har extremt dåligt med förvaringsutrymme hade det varit smidigt med förvaring under hundsängen.

Börja i så fall med att fixa hundsängen först, så att han vänjer sig vid den. Det finns plastbackar med hjul och lock någonstans (kan vara på Ikea). Kolla höjden på sådana plastbackar eller om ni hellre vill ha något annat än plastbackar, innan ni sätter ben på hundsängen så att de säkert får plats under. Kolla även på www.hega.se där finns en hel del.

Senast ändrad:

Jag har grindar hemma, dels för hundarna och dels för min 3 åriga son. Alla har inte behörighet att vara överallt utan övervakning ;)

Dom varierar i höjd mellan 70-95 cm och är inga problem alls för någon av hundarna att hoppa över. Visst, nu är alla mina i sina glansdagar så att säga, men dom är ju trots allt en bra bit mindre än Loke ändå.
Dom två yngsta tikarna hoppar över grindar inomhus på 110 cm, utan problem. Högre än så har jag aldrig haft tillgång till.
Utomhus klarar den yngsta 120 cm plättlätt i alla fall.
Vill man så kan man, heter det ju. Och Monster kör efter den devisen!

Babyland i Uppsala. Jag tror de har butiker på andra ställen också samt webbshop. En fiffig grej är att man kan köpa till delar så man kan få den extra bred.

Börja i så fall med att fixa hundsängen först, så att han vänjer sig vid den. Det finns plastbackar med hjul och lock någonstans (kan vara på Ikea). Kolla höjden på sådana plastbackar eller om ni hellre vill ha något annat än plastbackar, innan ni sätter ben på hundsängen så att de säkert får plats under. Kolla även på www.hega.se där finns en hel del.

efter att jag skrev tråden så kom jag och tänka på att man hade kunnat köpa en begagnad barnsäng och fixa till. då står den redan på ben. ikea blir nära och bra, vi kommer bo i malmöområdet :)

Jag har grindar hemma, dels för hundarna och dels för min 3 åriga son. Alla har inte behörighet att vara överallt utan övervakning ;)

Dom varierar i höjd mellan 70-95 cm och är inga problem alls för någon av hundarna att hoppa över. Visst, nu är alla mina i sina glansdagar så att säga, men dom är ju trots allt en bra bit mindre än Loke ändå.
Dom två yngsta tikarna hoppar över grindar inomhus på 110 cm, utan problem. Högre än så har jag aldrig haft tillgång till.
Utomhus klarar den yngsta 120 cm plättlätt i alla fall.
Vill man så kan man, heter det ju. Och Monster kör efter den devisen!

jo hade det varit ett vanligt dörrhål så hade det inte gått. han har klättrat över en byrå på 150 hos en hundvakt och flyttat på en tung 3-sits soffa utan problem... jag tänkte mest att han skulle ha självbevarelsedrift nog att inte hoppa ner i trappan. han är jättefeg med branta trappor så jag tänkte att grind + vanlig trappa kanske ger samma effekt? särskilt om man nu får upp grinden på en höjd av en meter eller mer.

Benjamin är inte rädd för trappor, men har alltid tagit det väldigt lugnt i dom nerför. Han lärde sig av erfarenheten som liten, att man liksom kan ramla annars ;)

Men, om något har frestat honom tillräckligt mycket (Läs; löptik, när han var yngre) så hoppade han över grinden vi har på övervåningen för sonens skull, och landade rätt ner i trappan :crazy: Livsfarligt! Tur att han bara gjorde detta några få gånger. Han hade nog tur, för han galopperade liksom bara vidare nerför trappan efter landning, och halkade längs några steg bara.
Men Loke kanske har lite mer "respekt" för branta trappen, så att det fungerar fint :)

McFlurry: han går rakt igenom kompostgaller. jag har ett helt gäng här hemma som är jättebra när han är under uppsikt. men jag vågar inte lämna honom ensam med ett tunt kompostgaller mellan honom och köket.

Bebben: hade han varit några år yngre så hade tanken inte slagit mig. men jag inbillar mig att han har blivit försiktigare och förståndigare med åldern. eller är det bara jag som blivit avtrubbad? hur som helst så kommer det nog inte bli gratisgrinden, utan en trägrind som jag kan bygga på. det finns ingen möjlighet att ta sats, och då borde 120 cm räcka (hoppas jag).

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 306
Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 921
Senast: Shenzi
·
M
Övr. Hund Hej. Jag skall försöka fatta mig så kort som möjligt, hoppas att ni orkar läsa allt! Jag och min sambo skaffade oss, i mitten på... 2
Svar
31
· Visningar
6 861
Senast: Shark
·
Hundhälsa Dagarna har kommit, min 9 åriga cocker spaniel (han ser lite ut som en cavalier med med lite taxben!) blandraspojk (Shitzu 20% Cocker...
Svar
19
· Visningar
1 843
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka