Ny kompis?

Luna10

Trådstartare
Vi var tyvärr p.g.a. akut sjukdom tvugna att avliva vår ena kanin. Nu blev ju den andra (hona) ensam kvar. Hon är 3-4- år gammal. Man märker att hon saknar sin kompis, och springer runt och söker efter henne då hon är ute. Skulle hon acceptera en ny kompis, eller vad tror ni. Är unge eller vuxen bäst? Jag tycker inte om att ha kaniner ensamma, de är ju trots allt flockdjur. Kaninen bor i en box i stallet, ca. 1.6 x 1.6 m stor.

jag hade absolut skaffat en ny kompis!!
en honunge hade vart det bästa.
för att introducera två vuxna kaniner krävs stort kunnande och många ger upp eftersom de inte är tillräckligt insatta i kaninens beteende.

hanunge absolut! det bästa är ju att ha två av motsatta kön.. det kan jag säga med egen erfarenhet. en vuxen kanin har ofta mycket lättare att acceptera en unge i och med att dom är underlägsna dom själva.

Varför hane? :confused: Jag vill helst inte ha ungar... Den son vi tog bort var ju hona, och de gick hur bra som helst ihop. (Utom när ena var skendräktig, men det är en annan historia). Hanen måste ju kastreras isåfall. Går det att göra utan att söva, kaniner är ju ganska känsliga för det?

Vad tråkigt att kaninen har dött! :( Om jag skulle köpa en ny kanin till den andra skulle jag köpt en unge. Vuxna kaniner brukar acceeptera dom bättre. :)

Liknande trådar

Övr. Barn Frågeställning enligt rubriken. Mina barn är så stora nu att det är mer regel än undantag med kompisar på besök i huset. Det börjar...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
11 153
Senast: startpompe
·
Övr. Katt Jag fick hastigt ta bort en av mina katter häromdagen. Förutom att jag är väldigt ledsen och känner stor saknad, så är jag orolig för...
Svar
17
· Visningar
3 139
Senast: aiquen
·
Övr. Katt Jag kommer att avliva min gamla katt under den kommande veckan pga sjukdom hos katten och den stundande flytt som jag kommer göra...
Svar
1
· Visningar
558
Senast: Elisha
·
Däggdjur Efter att min älskade gammelnin hastigt och mindre lustigt och framför allt, väldigt oplanerat, dog av tandläkarens narkos blev ju...
2
Svar
33
· Visningar
3 080
Senast: vego96
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar