B

Bubbles

Igår så hämtade jag och min sambo en ny katt. Vi har tidigare en katt som fäller relativt lite. Men den här katten tappar en handfull med päls bara jag drar handen över hennes rygg.

Hon har bott i ett hem tidigare i sex månader och där fanns flera andra katter. Men det var en specifik katt som var väldigt elak mot Bubbles (som vi döpt katten till) och det slutade med att Bubbles bosatte sig uppe på en hylla och vägrade komma ner om en annan katt var i rummet. Den förre ägaren hittade henne för sex månader sedan, så vi tror att hon är en övergiven liten goding.

Nu undrar jag ifall någon vet varför hon fäller så mycket, om det beror av stress eller liknande saker och om det finns något man kan göra för att få henne att fälla mindre.

1r65qw.jpg
 
Sv: Ny katt

Det kan bero på stress. Hon var ju stressad i sitt förra hem och är förmodligen stressad nu med hos er innan hon fått bo in sig.
Det kan också bero på att hon fått dålig mat och till sist kan det bero på arv.
 
Sv: Ny katt

Det kan bero på stress. Hon var ju stressad i sitt förra hem och är förmodligen stressad nu med hos er innan hon fått bo in sig.
Det kan också bero på att hon fått dålig mat och till sist kan det bero på arv.

Så bäst är alltså att låta henne vara? För hon och Tussan (andra katten) morrar lite och fräser lite grann emot varann, men det är ju normalt. För stress tror jag försvinner när hon väl känner sig som hemma här.
 
Sv: Ny katt

Ja låt dem vänja sig i lugn och ro vid varandra.
Det är inte fel att köpa feliway, det innehåller lugnande feromoner och kan hjälpa katten att lugna ner sig. Det kan också underlätta så att era katter börjar trivas med varandra.
Eftersom katten kommer ifrån ett så stressat hem så hade jag köpt feliway så att ni alla får de bästa förutsättningar för att hon ska trivas.
 
Sv: Ny katt

Stress och/eller dålig mat. Ju bättre mat katter får, ju mindre fäller de normalt. Märker jättestor skillnad på våra katter när vi satsat på ett riktigt bra foder, de släpper inte i närheten lika mycket päls när man klappar dem då. Pälsen blir tjockare och glansigare också.

Med det liv du beskriver låter det kanske inte riktigt troligt att katten har fått den bästa mat som går att köpa för pengar.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 376
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 505
Senast: Imna
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 577
Senast: cirkus
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 887

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp