Ny interesant studie av kastrering av Schafer ...

hastflicka

Trådstartare
https://www.ucdavis.edu/news/early-neutering-poses-health-risks-german-shepherd-dogs-study-finds

Har ar "the highlights"

• 7 % of intact males were diagnosed with one or more joint disorders, compared to 21 % of males neutered prior to a year of age.
  • In intact females, 5 % were diagnosed with one or more joint disorders, while in females neutered prior to 1 year of age this measure was significantly increased to 16 %.
  • Mammary cancer was diagnosed in 4 % of intact females compared with less than 1 % in females neutered before 1 year of age. (The occurrence of the other cancers followed through 8 years of age was not higher in the neutered than in the intact dogs.)
  • Urinary incontinence, not diagnosed in intact females, was diagnosed in 7 % of females neutered before 1 year of age.

(Har bara snabbläst.)
Intressant att det är korsbandsrisken som ökar så kraftigt.

Men som de själva tar upp i studien, den är visserligen rätt stor men det finns risk att urvalet (hundar vars ägare sökt sig - eller blivit refererade - till det universitetsdjursjukhus vars databas använts) inte representerar rasen i stort... Sådana här studier är jätteviktiga, men det är bra om de inte blir stående ensamma.

Sen förstår jag faktiskt inte antagandet att åldersrelaterade risker tar över efter en viss ålder, och kastreringen därför blir ointressant? Det vet man väl inte förrän man kollat om grupperna skiljer sig åt? Menar de helt enkelt att variationen blir för stor för att ge någon statistisk säkerhet? (Mutter, mutter, gillar inte "antar" utan någon mer förklaring. :o)

De gav en intressant referens till en metastudie på hur kastrering påverkar juvertumörrisken (de bedömer länken som svagt visad som jag förstår det), den ska jag lägga i min läshög också. :up:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 676
Senast: YlvaG
·
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: 95johsv
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag så släppte Ed Sheeran ett nytt album. Och som ni kanske vet så älskar jag hans musik ❤️ Och jag har iprincip inte sovit nånting...
Svar
5
· Visningar
993
Hästvård Råkade hitta den här på Facebook. Har inte läst den men nån kanske är intresserad. Länk till hela studien...
Svar
7
· Visningar
1 523
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka