Ny hund, aggressivt beteende - hjälp!

Sv: Ny hund, aggressivt beteende - hjälp!

Hitills har vi haft ute henne igår, men gjorde inget, hon sprang mest runt och var rädd.. hon har hållt sig efter dess, för jag har inte velat hålla på för mycket med henne, hennes gamla ägare sa att när hon haft iväg henne någonstans så har hunden hållt sig tills hon kommit hem igen.. men ska jag ta ut henne nu så blir det med tvång, men som sagt.. hon måste komma ut.. men vill inte att hon ska ogilla mig sen för att jag tvingat ut henne! :confused: men jag ger henne en vecka, blir det ingen förbättring alls så får hon åka tillbaka..
Ställde fram lite vatten och mat där hon låg förut och hörde henne äta och dricka efter jag gick..

Ignonera hennes knepigheter - gå ut o gå så hon får göra ifrån sig.
Placera henne i kompostbur i tvrummet så hon får kika på er och släng in en korvbit då o då.
Det lossnar nog.
Hom måste verkligen gått i chock.
Ingen bra idé att låta hennes svälta - då skulle jag skjutsa tillbaka henne hellre.

Jag menade naturligtvis inte att hon skulle låta henne svälta:eek:

Hitills har vi haft ute henne igår, men gjorde inget, hon sprang mest runt och var rädd.. hon har hållt sig efter dess, för jag har inte velat hålla på för mycket med henne, hennes gamla ägare sa att när hon haft iväg henne någonstans så har hunden hållt sig tills hon kommit hem igen.. men ska jag ta ut henne nu så blir det med tvång, men som sagt.. hon måste komma ut.. men vill inte att hon ska ogilla mig sen för att jag tvingat ut henne! :confused: men jag ger henne en vecka, blir det ingen förbättring alls så får hon åka tillbaka..
Ställde fram lite vatten och mat där hon låg förut och hörde henne äta och dricka efter jag gick..

Men vad bra att hon äter iaf:bump: Kan du inte liksom flytta skålarna längre och längre ut från sängen efterhand och så kanske bara sitta en bit ifrån och läsa en bok och absolut inte titta på henne?
Har hon legat under sängen inatt även när du har legat i den?

Men vad bra att hon äter iaf:bump: Kan du inte liksom flytta skålarna längre och längre ut från sängen efterhand och så kanske bara sitta en bit ifrån och läsa en bok och absolut inte titta på henne?
Har hon legat under sängen inatt även när du har legat i den?

Ja, hon har legat under sängen medans jag och min sambo sov inatt.. jag tror det handlar om att ge henne mycket tid.. hon e trots allt 4 år och det kanske är svårare att anpassa sig till en annan miljö om man bott på samma plats 4 år..

sen har jag försökt närma mig och sitta där hon är fast inte för nära.. och prata lite med henne.. fast hon stirrar väldigt grymt på mig.. :D

Ja, hon har legat under sängen medans jag och min sambo sov inatt.. jag tror det handlar om att ge henne mycket tid.. hon e trots allt 4 år och det kanske är svårare att anpassa sig till en annan miljö om man bott på samma plats 4 år..

Nej åldern har inget med saken att göra. Dessutom har säljaren berättat att tiken håller sig hela tiden när hon varit borta med den.
Det där är en grymt osäker hund och i mina ögon var det snudd på plågeri att omplacera hunden på det vis som skedde, dvs skeppats iväg med en fullkomlig främling. En omplacering av henne borde ha fasats in successivt. (Inget ont om dig, snarare om säljaren.) Jag kan nästan garantera att hon var medveten om att tiken skulle reagera på något sånt här sätt efter att ni fått hem den.

Mitt tips är att du läser på hemsidorna till de här föreningar som omplacerar "hittehundar" från andra länder. Det är ofta gatuhundar som är skygga och rädda och behöver specialbehandling. De har tips och råd om hur man bemöter en osäker/rädd/skygg hund.

Men jag undrar, är det verkligen en sån här hund ni vill ha och leva med? Som gömmer sig på nya ställen och biter främlingar av pur rädsla? Det kommer att kräva massor med jobb att få den trygg och under en lång tid kommer ni att få vakta den konstant när ni har folk i närheten m.m.
Jag skulle överväga att lämna tillbaka den.

Tycker nog att ni bör lämna tillbaka hunden för hennes egen skull och för eran skull.

Vi tog reda på fakta om hunden. Inga ovanor eller problem eller liknande.. Hon var lite orolig på hemmaplan oxå när vi kom för hon undrade vad som höll på att hända, uppfödaren sa att hon hade betett sig så hela dagen, hon visste väl att det var något på gång. Ville gärna vara med gamla ägaren hela tiden.

Hon är utställd innan. Men det är väl inte så lätt för säljaren att veta att hon regerar såhär eller? Eftersom hon tydligen aldrig visat dom här sidorna förut!

Jag vill inte vara taskig nu, men ärligt talat, tror du verkligen fortfarande att säljaren var ärlig mot er över huvud taget? Är utställningsresultaten officiella, dvs finns att se på Hunddata? Annars kan det vara rena rama påståenden utan sanning från säljarens sida. Jag tror ni har blivit lurade, helt enkelt. Tyvärr. Mest synd är det ju om tiken, som förmodligen mår väldigt dåligt.

Om det är er första hund och ni inte har så mycket erfarenhet så är det nog bättre att ni lämnar tillbaka hunden och kräver att få tillbaka pengarna. Det är inte lätt att "omvända" en så gammal hund och hon kommer troligtvis inte att bli den där mysiga, keliga sällskapshunden som ni ville ha.

Hej!

Hämtade en 4-årig chihuahua igår på en kennel. Från det att hon satte sig i bilen har hon varit reserverad, rädd och arg för oss. Vi har knappt kunnat ta i henne för hon har morrat och hon har bitit oss en gång, så vi har bestämt för att låta henne vara nu tills hon kommer ut självmant, hon kröp in under sängen nästan direkt när vi kom hem med henne i lägenheten. Problemet är att vi inte ens kan få ut henne på promenad.. vet inte riktigt hur jag ska hantera det riktigt, ska jag låta henne vara ifred och kissa inne medans hon är sådan här? Annars får jag ju ta henne med våld nästan och det borde förvärra situationen! Är det någon som har ett bra tips på hur vi ska hantera situationen? Det är ju förståeligt att hunden är rädd och reserverad inför oss och nya miljön men att hon visar aggressiva tendenser, att hon biter oss när vi närmar oss, vad göra? Har försökt locka ut henne med mat, godis, inget hjälper.
Tack på förhand, Mvh Caroline

Jag skulle lämna kopplet kvar på henne inne om jag var du.
Sedan skulle jag inte göra ngn affär av hur hon beter sig.
Det värsta är väl att eftersom hon är rädd försöker hon fly, kan man inte fly så går man till försvar (bitas) och nu har hon noterat att det fungerade, så hennes sätt att vara kommer inte bättra sig så länge hon styr det hela.
Så kopplet på och sen eftersom det är en sån liten ras skulle jag hantera henne trots hennes skrämselförsök. En liiiten munkorg kan ju vara på sin plats vid hantering, märker hon att ni är rädda för bitandet kommer hon spela på det desto mer. När hon skött sig kan hon ju få ngn form av belöning...

Det är bättre nu, jag struntade i hennes morrande/bitande och tog henne bort från sängen, hon försökte bitas fast det kändes mest som att hon ville markera att hon ville vara ifred och för att hon var rädd, hon högg mest efter mig, hon bet inte. Har haft henne hos mig en stund och hon lade sig faktiskt i min famn efter det. Nu har jag haft ute henne en sväng och ägnat lite tid med henne. Hon är fortfarande lite reserverad men jag får klappa henne iaf :bump: det känns som det kommer bättra sig dom närmaste dagarna. Nu vet hon att jag inte är en farlig person iaf :)
Detta är inte min första hund men däremot första hunden för min sambo.

Jag vill inte vara taskig nu, men ärligt talat, tror du verkligen fortfarande att säljaren var ärlig mot er över huvud taget? Är utställningsresultaten officiella, dvs finns att se på Hunddata? Annars kan det vara rena rama påståenden utan sanning från säljarens sida. Jag tror ni har blivit lurade, helt enkelt. Tyvärr. Mest synd är det ju om tiken, som förmodligen mår väldigt dåligt.

Om det är er första hund och ni inte har så mycket erfarenhet så är det nog bättre att ni lämnar tillbaka hunden och kräver att få tillbaka pengarna. Det är inte lätt att "omvända" en så gammal hund och hon kommer troligtvis inte att bli den där mysiga, keliga sällskapshunden som ni ville ha.

Nej jag tror inte säljaren har lurat oss.. hon var väldigt noga med att hunden skulle få komma tillbaka till henne om det inte fungerade. Detta är en seriös kennel som fått många goda omdömen av personer som köpt hundar därifrån. Ok om hunden har svårt med nya miljöer, men alla hundar är olika precis som vi människor, och vi får ha lite tålamod dessa första dagarna, men som sagt, det har gått lite bättre nu när jag markerade att det inte var ok att bitas/morra åt mig, hon är fortfarande reserverad emot mig men det är ju inte så konstigt eftersom hon inte vet vem jag är ännu. Men jag har fått hantera henne nu och har haft ute henne på en promenad så det ska nog ordna sig.

Oj va kul! :)
För det är ju inte kul när hunden bits sådär spec inte om dom fattar att man kan hålla folk borta med det!
Lycka till, uppdatera gärna med fler framsteg! :)

Fortsätt så, visa henne att du inte blir rädd. Klappa henne, ta ut henne på promenader, visa vad du förväntar dig helt enkelt. Hon är antagligen livrädd och om du då lämnar henne ifred bekräftar du att hon har anledning för det. Min teori, kanske fel, kanske rätt...

Det är ju förståeligt att hunden är rädd och reserverad inför oss och nya miljön men att hon visar aggressiva tendenser, att hon biter oss när vi närmar oss, vad göra?

Inte ett dugg förståeligt.

Inte ett dugg förståeligt.

Instämmer.

Hämtade Loka när hon var 2,5 år gammal. Tog kopplet och gick ifrån "hennes" gård (uppfödaren) utan knussel. Hon sov på mina fötter i min säng första natten.

Tyvärr är det ju så när en ras blir populär att det tummas på mentaliteten i avelsarbetet.

Instämmer.

Hämtade Loka när hon var 2,5 år gammal. Tog kopplet och gick ifrån "hennes" gård (uppfödaren) utan knussel. Hon sov på mina fötter i min säng första natten.

Tyvärr är det ju så när en ras blir populär att det tummas på mentaliteten i avelsarbetet.

+ att rasen är så pass liten att uppfödarna som fuskar med mentaliteten kan komma undan med det eftersom att hunden inte kan åsamka någon större skada när den bits. :mad:

Jag köpte en drygt 2,5 årig dvärgpudeltik för en månad sedan. Uppvuxen hos familj med tonårsdotter på landet/skogen i mitten av Skåne och enbart levt "familjeliv". Ingen större erfarenhet av småbarn och dessutom blivit aningen tilltufsad av en femåring.

Hon åt inte ens halvdåligt de första dagarna, utan uppför sig som om hon alltid bott hos oss. Hon älskar vår tvååring, när han vill busa så busar hon - annars är hon så mild och ömsint mot honom och släpper bollen vid hans fötter och leker på hans villkor. Och blir han någon enstaka gång lite mer hårdhänt så låtsas hon som det regnar och skuttar sin väg. :love:

Trots att hon levt ganska isolerat fram tills nu, så uppförde hon sig exemplariskt på sina två första utställningar. En glad, öppen och social liten fröken som imponerat stort på oss. Lyhörd, lättlärd och tillmötesgående. Och hur kärleksfull och supergosig som helst! :love:

Man ska inte nöja sig med "nästan bra" när man kan få "jättebra". En reserverad och än värre, aggressiv, hund som dessutom är lite äldre blir förmodligen inte den där goa sällskapshunden.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har lessnat på mina svärföräldrars hund och dennes totala oförmåga att läsa andra hundar. Hon är en tik, jämnårig med vår tik (det...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 256
Senast: em-pirre
·
Hundträning Jag har en chihuahua hane på 4 år som sen valp varit försiktigt och osäker och alltid behövt mycket stöd. Har i vissa situationer blivit...
Svar
2
· Visningar
1 107
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 685
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Hej Jag har varit och nosat på denna fråga förut i detta forum. Men jag har en Kelpie på 8 månader. Hon funkar jättebra och känns inte...
Svar
14
· Visningar
4 241
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka