Ny hund, aggressivt beteende - hjälp!

C

carrolain

Hej!

Hämtade en 4-årig chihuahua igår på en kennel. Från det att hon satte sig i bilen har hon varit reserverad, rädd och arg för oss. Vi har knappt kunnat ta i henne för hon har morrat och hon har bitit oss en gång, så vi har bestämt för att låta henne vara nu tills hon kommer ut självmant, hon kröp in under sängen nästan direkt när vi kom hem med henne i lägenheten. Problemet är att vi inte ens kan få ut henne på promenad.. vet inte riktigt hur jag ska hantera det riktigt, ska jag låta henne vara ifred och kissa inne medans hon är sådan här? Annars får jag ju ta henne med våld nästan och det borde förvärra situationen! Är det någon som har ett bra tips på hur vi ska hantera situationen? Det är ju förståeligt att hunden är rädd och reserverad inför oss och nya miljön men att hon visar aggressiva tendenser, att hon biter oss när vi närmar oss, vad göra? Har försökt locka ut henne med mat, godis, inget hjälper.
Tack på förhand, Mvh Caroline

Sv: Ny hund, aggressivt beteende - hjälp!

Varför köpte ni henne? Och varför såldes hon? Var det uppfödaren som sålde henne?

Uppfödaren sålde henne, hon kommer från en kennel i eskilstuna. Uppfödaren verkade trevlig, duktig och erfaren. Och hon såldes pgr av att hon inte kunde avla mera på henne.

Har ni ringt och frågat uppfödaren om hennes beteénde?
Är ni helt främmande för henne eller har ni varit och umgåtts med henne där hon bodde tidigare?

Låter inte seriöst att använda en sån tik i avel. :crazy: Varför kunde de inte avla mer på henne? Träffade ni tiken innan ni köpte henne?

Jag har kontaktat uppfödaren och berättat som det är & tyckte vi skulle ignorera morrandet och bara ta henne, men det är inte så trevligt när hon biter.
Vi är helt främmande för henne, det var så långt avstånd så vi hämtade henne direkt.. dumt egentligen inser jag nu.
Men hur ska jag bete mig emot hunden?

Låter inte seriöst att använda en sån tik i avel. :crazy: Varför kunde de inte avla mer på henne? Träffade ni tiken innan ni köpte henne?

För dom hade snittat henne 2 ggr och därmed ville dom inte avla mer på henne.

Returnera henne och kräva pengarna tillbaka? Varför köper man en osedd hund, så pass gammal dessutom? Varför kan de inte avla på henne mer? Hur mycket betalade ni? Vad hade ni själva tänkt ha henne till?

För dom hade snittat henne 2 ggr och därmed ville dom inte avla mer på henne.

Ok, så hon var bara en kassako. :grin: Jag hoppas ni inte behövde betala så mycket för henne, ni borde fått henne gratis eller nästintill.

Returnera henne och kräva pengarna tillbaka? Varför köper man en osedd hund, så pass gammal dessutom? Varför kan de inte avla på henne mer? Hur mycket betalade ni? Vad hade ni själva tänkt ha henne till?

För att vi ville ha en äldre hund. Dom ville inte avla mer för att dom hade tagit kejsarsnitt på henne 2 ggr. Vi ska ha henne till sällskap. Vi betalade 4000 kr.

dessutom visade hon inte detta när vi var där och ägaren grejjade med henne, hon klippte klor, kollade tänder osv..

Jag antar att ni ville ha en äldre hund för att slippa allt jobb med en valp? Samtidigt är en vuxen hund redan formad och kan ha en hel del med i bagaget. Jag utgår ifrån att ni tog reda på allt ni kunde om tiken innan ni köpte henne. Hur upplevde ni att hon var på hemmaplan, hos säljaren?

Jag skulle nu i början gjort så att jag lät kopplet sitta på inne. Då kan ni ta tag i kopplet och bara gå ut när det är dags för kisserier. (Om ni nu tycker det är väldigt obehagligt när hon bits.) Då slipper ni ta tag och dra i henne när hon är under sängen.

dessutom visade hon inte detta när vi var där och ägaren grejjade med henne, hon klippte klor, kollade tänder osv..

Nej, jag tänkte mig nästan det. Är tiken utställd? Troligtvis kände hon sig hemma (såklart) hos säljaren och visade upp en annan sida där och ni trodde att ni köpte en trevlig hund. Vad jag anser om säljaren hör inte hit...men det låter som att ni gått på en nitlott. Jag har själv varit i den sitsen för flera år sedan, men jag fick den hunden gratis i alla fall. :grin:

Jag antar att ni ville ha en äldre hund för att slippa allt jobb med en valp? Samtidigt är en vuxen hund redan formad och kan ha en hel del med i bagaget. Jag utgår ifrån att ni tog reda på allt ni kunde om tiken innan ni köpte henne. Hur upplevde ni att hon var på hemmaplan, hos säljaren?

Vi tog reda på fakta om hunden. Inga ovanor eller problem eller liknande.. Hon var lite orolig på hemmaplan oxå när vi kom för hon undrade vad som höll på att hända, uppfödaren sa att hon hade betett sig så hela dagen, hon visste väl att det var något på gång. Ville gärna vara med gamla ägaren hela tiden.

Nej, jag tänkte mig nästan det. Är tiken utställd? Troligtvis kände hon sig hemma (såklart) hos säljaren och visade upp en annan sida där och ni trodde att ni köpte en trevlig hund. Vad jag anser om säljaren hör inte hit...men det låter som att ni gått på en nitlott. Jag har själv varit i den sitsen för flera år sedan, men jag fick den hunden gratis i alla fall. :grin:

Hon är utställd innan. Men det är väl inte så lätt för säljaren att veta att hon regerar såhär eller? Eftersom hon tydligen aldrig visat dom här sidorna förut!

Någon som kan ge mej förslag på vad jag ska göra?! Förutom det där med kopplet som det stog om lite längre upp..

Hur har hon gjort med "kisseriet" hittills? Och mat och vatten?
Jag hade nog låtit henne vara i den utsträckning det är möjligt, (hon måste ju naturligtvis ut och göra sina behov, jag hade nog inte låtit henne göra det inne!!)
Men för övrigt är det nog bättre att ni låtsas som att hon inte finns.Till slut måste hon väl komma fram för att äta&dricka.

Jag skulle ha använt mig av koppelförslaget och sedan helt enkelt ge henne tid. Samtidigt skulle jag nog fundera på om jag var intresserad av att ha en hund som reagerar så i nya miljöer.

Ignonera hennes knepigheter - gå ut o gå så hon får göra ifrån sig.
Placera henne i kompostbur i tvrummet så hon får kika på er och släng in en korvbit då o då.
Det lossnar nog.
Hom måste verkligen gått i chock.
Ingen bra idé att låta hennes svälta - då skulle jag skjutsa tillbaka henne hellre.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har lessnat på mina svärföräldrars hund och dennes totala oförmåga att läsa andra hundar. Hon är en tik, jämnårig med vår tik (det...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 256
Senast: em-pirre
·
Hundträning Jag har en chihuahua hane på 4 år som sen valp varit försiktigt och osäker och alltid behövt mycket stöd. Har i vissa situationer blivit...
Svar
2
· Visningar
1 107
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 685
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Hej Jag har varit och nosat på denna fråga förut i detta forum. Men jag har en Kelpie på 8 månader. Hon funkar jättebra och känns inte...
Svar
14
· Visningar
4 241
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka