ny huggt i hagen...

fitzy

Trådstartare
vi ar precis huggt endel i hagen..mest lövträd såsom asp mm..de finns nu mycket ris och stockarna ligger kvar än så länge..är de nån fara att släppa hästarna där?! tänker att de måste vara gott för dom å kunna gå å gnaga på det som smakar bra..hittar ingenting om detta å själv blev jag osäker! nu tänkre jag INTE på nån skaderisk för det är jag givetvis medveten om...tacksam om nån har nåt svar...

Sv: ny huggt i hagen...

Asp ska säkert inte vara någon fara för hästarna, det är nyttigt och kalciumrikt har jag för mig (rätta mig om jag minns fel;)). Bara det inte är någon ek med i riset, för det är ju som bekant inte alls bra för hästar.
Kan för övrigt inte tänka mig att hästarna är intresserade av riset så här års, de föredrar nog gräs. Hos oss har grenar endast varit intressanta när marken är snötäckt och det inte går att komma åt något annat. Sommartid har de aldrig rört ris som vi röjt, däremot på vintern är det väldigt populärt att ha ris att gnaga på.

jag släppte in dom! fast inte på allt..dom va som galna i alla asplöv:) men sen lockade juh gräset lite me iaf:laugh: de är ingen ek med..mest asp, nån björk, rönn å nån gran...men asp är juh nyttigt, har även för mig långt i bakhuvudet att asp ska vara bra för inälvsparasiter..alltså att ta dö på dom och i hagen med, isf kan jag säga att ingen parasit överlever i mina hagar:cool:

vi tänkte städa skogshagen nu och ta bort just ris och grejs, för att dom inte ska göra illa sej, är det kanske inte bara onödigt då utan rentav dumt? jag är inte spydig, bara nybörjare:confused: vi märker ju också att hästarna inte alls tycker det är intressant att gnaga på grenar sen det kom en stor åker med massa gräs på med i bilden:cool:

jag tror inte dom skadar sig! dom behöver juh inte va I rishögarna å gräva..å enligt min (!) mening så anser jag att har dom fyra ben å gå på så borde dom kunna hålla reda på allihop...det ä nyttigt för dom å få lyfta benen å tönka lite även när dom är i hagen..men som sagt.. det är MIN åsikt..ska man se till skadebenägenheten så kan dom lika gärna snubbla å bryta benen mitt på en åker...:) å har man hästar som är vana att gå i skog å mark så kan dom väl lyfta på fötterna om inte annars, så kanske dom lär sig:D

Varning Varning!!!!! Stakningsrisken är stor om det ligger stora grenar i hagen,min 4-åriga isis gick på en avverkad skogsmark det mesta upplockat,men troligen när dom sprungit runt har hon trampat på en gren som gick in på insidan låret upp och nästan kom ut vid korset.Vet inte om något är skadat, typ livmoder då vetr.inte ville röntga.Nu är det läkt och hon rör sig bra och fritt men för ev.avel får hon undersökas.

Liknande trådar

B
Hästmänniskan Jag har klantat mig rejält och tagit en häst på foder, som vi tyckte synd om... Hästen är ett äldre halvblod och när vi kollade in och...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 575
Senast: TheOne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka