Ny hovslagare...

Sv: Ny hovslagare...

Nä, det är inte hovslagare och veterinärs jobb att fostra hästen, men att vara så välutbildade i sitt yrke att de kan se på ett djur att denne är rädd, och så mycket ödmjukhet att den kan behandla djuret med respekt.

när vi hade en ung o precis utbildad hovslagare här så gick det inte alls bra dancer( Min fd c-ponny som är en otrolig mänsko kännare hatade han..) på en dag sparkade min ena ponny han och den andra stutsa runder som en galning..

nu har vi en bra, äldre hovslagare som vet vad han gör och han har inga problem med att sko mina hästar, tvärtom, det går väldigt bra!:)

Ni har jag inte läst igenom hela tråden så frågan kanske redan uppkommit men varför bytte du hovslagare egentligen?

Jag bor mitt i blekinge.. har hittat min "dröm" hovslagar... lååååångt ner i skåne.. men det är den ända jag kan tänka mig att ha, så då får det bli så! :) bara dra ihop ett gäng och dela på resan!? har aldrig sätt trevligare fötter på hästarna än när han varit här! *lycklig*

Skulle nog inte säga att det löst sig riktigt än... Har tagit kontakt med en person i Gällivare som tipsade om en jätte bra hovslagare som bor i Kalix, han åker visst runt hela norrbotten och skor hästar så han ska jag ev ta kontakt med. Kanske nån här som vet bra hovslagare i BD?
Helst nära Kiruna men just nu spelar det ingen roll så länge hovisen är villig att åka långt..

Jag har visserligen aldrig stött på någon hovis som varit riktigt elak mot våra hästar, men säkert hälften av de som varit hos oss har verkligen inte kunnat sko. I höstas fick jag tag i en kille som kom ut, han är visserligen ganska dyr jämnfört med andra här, men skorna sitter som gjutna på hästen och han är bra med djuren.
Dock tycker han stenhårt att kvinnor inte ska sko hästar (de har fel kroppsform helt enkelt) och ibland pratar han precis som om jag aldrig hade sett en häst innan...
Men han är liksom inte dum eller kränkande, vare sig mot mig personligen eller mot hästen...

Jag hoppas att du får tag i en vettig hovis snart!

Jag kollade just, det fanns ju riktigt många utbildade i BD! Då är det bara att börja ringa och höra runt:)
Tack så jätte mycket för länken, hade inte ens tänkt på att leta på nätet!

Min erfarenhet är att det finns få bra hovslagare. Och en bra hovslagare kan vara avgörande för en hästs hälsa eller ohälsa så det är en viktig person i en hästs liv. Därför anser jag att man som ägare ska stå på sig och säga hejdå, till minsta dåliga inställning från hovslagarens sida. Kan de inte uppföra sig kring hästar tvivlar jag på deras kunskap, kapacitet och framförallt vilja, att göra ett bra jobb.

Låt inte den människan sko din häst igen.

Lillkumpula skrev:
Jag kollade just, det fanns ju riktigt många utbildade i BD! Då är det bara att börja ringa och höra runt:)
Tack så jätte mycket för länken, hade inte ens tänkt på att leta på nätet!

Det slog mig att jag faktiskt hade hittat "min" hovis på nätet... Och om du googlar så kanske du kan få fram ännu fler än de som finns på länken jag skickade. Dock är de som du kan hitta på min länk garanterat utbildade, eller under utbildning.

Som jag sagt tidigare så hoppas jag verkligen att det löser sig för dig. Jag är glad att jag kunde hjälpa dig litet iaf...

//Lillan

Jo, för inte en enda jävle köper en häst och faktist behåller den om det är en jävla idiot till häst, som dessutom är en rikig kärring

Jo du, tro mig det finns massor som gör det.

(Och jag har aldrig sett en hovslagre med en träklubba!! man använder en råhudsklubba.)

Det låter lite osannolikt att det behövdes så mycket våld för att verka bakfötterna. Jag hade inte gått på så hårt när man träffar en häst/kund första gången. Särskilt inte en reserverad arab, usch....

Men ja, jag har sagt fula ord till några hästar. Och även lappat till dem i ändan när de verkligen förtjänat det.
Men till 99% så räcker det med att höja rösten och hålla i dem när de är jävliga, men även berömma massor när det går fint.

Hästar är mycket känsliga djur, men de vill ha en fast och rättvis behandling, det är min åsikt.

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 697
Senast: Askur2017
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 883
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 192
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 226
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar