Ny hingst till sverige Fullblod.

Sv: Ny hingst till sverige Fullblod.

Titta på www.paintinfo.se
En overo färgad fullblodshingst med dubbla stamtavlor, jag trodde inte det fanns i Sverige.:confused: :rofl:
Jag som då är uppvuxen med fullblod och har galopphästar själv så vet jag om detta och vilken tränare osv men i mångas huvud så är han inte igentlige inte ett rent fullblod men de måste bero på hans många fantastiska fullblod i hans stamm som dom lyckats ordna detta på nått sett. Skulle vara kul att läsa hela stammtavlan. Vi får se om han hinner med dom riktiga fullbloden i löpen. Förmodligen så har han sprinter stam. då Painthästarna bara springer ca 400m. och de finns inte så mkt såna löp men jag har pratat med flera seriösa uppfödare som har bra stam på sina appaloosor och quartrar osv om de kan var intresse av att göra ett prov lopp på täby el göteborg. Och de verkar finnas lite men då måste oxå träningar och lite korta utb göras för att folk ska veta hur man tränar upp sin häst för sånt och givetvis träna startboxar.Men man bör ha en häst med löpstam och helst stakes vinnare i stammen. Vad säger ni finns de fler som är sugen?

Han såg trevlig ut. Kul att han kommer till Sverige!
Men jag blev lite fundersam. Menar du att han inte är renrasigt fullblod eller att han inte räknas till de som kan springa för att han också är reggad i American paint horse association?
Fullblod är ok att korsa in i paint och quarterrasen- därav att han också är reggad i APHA. För ev framtida avel med den rasen.
Men fullfjädrat fullblod trodde jag att han var?? För inte får man korsa in paint i fullblod (om någon förstår vad jag menar).
Hur som ska det bli spännande att höra hur det kommer att gå för honom. Jag håller i alla fall tummarna.

Jag kan inget om galopphästar och fullblod... men jag får inte ihop ditt resonemang i alla fall....

Den här hingsten har igen paint i stamtavlan alls! Att den är registrerad som Paint också, beror endast på att APHA registrerar färgade fullblod.

Därför kan man inte heller dra någon slutsats om att det skulle vara en kortdistansare (som ju Quarter och Paint är).

Vad gäller fullblodsstamboken så är väl den en av de absolut "strängaste" stamböckerna, som inte tillåter någon inblandning från andra raser.

Däremot tillåter ju de flesta andra raser fullblod i sin avel.

Sorry, men för att bli reggad som fullblod tillåts inget annat i sammen än just fullblod..
Men som sagts tidigare i tråden får faktiskt fläckiga fullblod reggas som paint, eller snarare fick, numer gäller ju "one paint parent" regeln så då borde det ju vara slut med det likaväl som det är det för de fläckiga rena quartrarna....:angel: ;)

Tilläggsfundering, om han nu reggas som paint måsta han väl också testas för OLWS om han ska användas i aveln och hur ställer sig galoppfolket till detta???... Kan bli intressant...:angel: ;)

Ja... mycket intressant....särskilt som OLWS är en mutation som ursprungligen kommer från just fullblodet! :smirk:
Mycket intressant med just denna hingste, i många hänseenden! :smirk:

Tilläggsfundering, om han nu reggas som paint måsta han väl också testas för OLWS om han ska användas i aveln och hur ställer sig galoppfolket till detta???... Kan bli intressant...:angel: ;)

Ja visst är det spännande! *understatement*
Galoppsporten och Fullblodsföreningen är ju definitivt mycket större och kraftfullare organisationer än lilla paintföreningen. För att inte tala om skillnaden i hur mycket pengar som är involverade.

Läste att betäckningsvgiften för Storm Cat (morfar till Color Your Dash) ligger på helt osannolika 500.000 DOLLAR, alltså över 3 miljoner kronor!!!! Helt ofattbara summor. Nu är ju det i USA, men ändå....

Jag kan inget om galopphästar och fullblod... men jag får inte ihop ditt resonemang i alla fall....

Den här hingsten har igen paint i stamtavlan alls! Att den är registrerad som Paint också, beror endast på att APHA registrerar färgade fullblod.

Därför kan man inte heller dra någon slutsats om att det skulle vara en kortdistansare (som ju Quarter och Paint är).

Vad gäller fullblodsstamboken så är väl den en av de absolut "strängaste" stamböckerna, som inte tillåter någon inblandning från andra raser.

Däremot tillåter ju de flesta andra raser fullblod i sin avel.
Japp de är så rätt så jag har pratat med äg i dag jätte kul han är äkta fullblod med paintfärg. De är mkt att lära.

ahhhh :love:

jag som vill ha en skäck!!! å har fullblod å gärna vill ha fullblod 4-ever...

nån som vet hur hög han är?

Hej! Pappan är ca 163cm och mamman är ca 168cm

Ja hans far är 163 och hans mor 168 cm så han slutar väl på 165cm eller runt där.

damn it jag e sugen.. min donna är 160 om hon sträcker på sig... så fölis kan ju iaf inte bli mindre (eller med min tur blir det en maxad c-ponny typ)... :angel:

damn it jag e sugen.. min donna är 160 om hon sträcker på sig... så fölis kan ju iaf inte bli mindre (eller med min tur blir det en maxad c-ponny typ)... :angel:

då får du nog fodra väldigt dåligt(skojar) de blir nog häst av den med. Men han är bara åring än så ni får vänta några år speciellt om han ska starta galopp först. Jag har hittat flera st skäckfullblod till salu bla hingst född 06 i USA och galoppstam men mamman o pappan var inte startade o mormor var inte heller startade så en sån vet man inte om den platsar på galoppen. Jag sparade bilden men vet inte hur man lägger ut den här. Jätte fin var den.:love:

Ja du tänk om man hade råd så skulle jag ta hem flera st hästar som jag haft i Usa och ridit.Men de kostar ju en del.

Titta på www.paintinfo.se
En overo färgad fullblodshingst med dubbla stamtavlor, jag trodde inte det fanns i Sverige.:confused: :rofl:

jag vet inget om avel så kalla mig inte dum med denna frågan i bakhuvet.

Overofärgad fbl hingst?
Dubbla stamtavlor?
Namnet:
Stavas det: Color Your Dash (Som det står på sidan)
Eller: Colour Your Dash (Som är engelsk stavning)

Jag fattar ingenting!

snygg var han i alla fall!

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 647
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·
Övr. Grenar Har alldeles för lite at göra och därav denna halvseriösa tråd :grin: Sitter och funderar på om man skulle betäcka någon av mina...
Svar
13
· Visningar
2 100
Senast: RebeccaJoli
·
Avel Jag ska betäcka mitt sto som är halvblod/fullblod, har lite beslutsångest men har tittat lite på Hip-hop och Orlando. Är det någon här...
Svar
2
· Visningar
1 057

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka