Ny hingst till Sverige - e. Contender !!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Galopp1.
  • Startdatum Startdatum
Sv: Ny hingst till Sverige - e. Contender !!

Ser ut att kanske kunna varar något som passar vår häst! men det blir isåfall inte förrn om några år så då kan man ju se lite...

Relerna gäller för alla....

OKej, då betyder "sättas in i aveln under nästa vecka" i första inlägget att .... ? Jag menar det finns ju inget bruksprov just nu.

Jag reagerade precis som du när jag läste första inlägget, d v s att det bara var att "sätta in" hingsten i aveln utan att ha visats för något svenskt godkännande.
Visst kan man förstås göra så, men då blir ju inte papprena gröna!

Dom kanske har varit ner och tittat på honom i Tyskland :confused:

Helen

Jag har ingen aning, det var bara uttrycket "sätta in" i aveln som jag reagerade på :)

Interemistisk besiktning !!!!

Importeras en avelshingst efter ordinarie avelsvärdering, finns möjlighet att interemistiskt besiktiga hingsten och få ett betäckningstillstånd som varar till nästa ordinarie avelsvärdering.

Olika avelsföreningar har olika krav för interemistisk besiktning.

ASVH har krav på att hingsten skall vara slutgodkänd, och i Sverige vid ordinarie avelsvärdering skulle kunna erhålla ett AB.

Interemistisk besiktning genomförs av minst tre personer varav en veterinär, utsedda från rasens ordinarie avelsvärderingsnämnd.

Det är veterinär och exteriör bedömning och meriter i "bagaget" som avgör utgången:

- uppnår rasvisa krav och får INT. betäckningstillstånd
- når ej rasvisa krav, får ej användas i allmän avel.
peråke

Senast ändrad av en moderator:

Jag vet att man kan göra en interimistisk besiktning! Fortfarande var det ordvalet "sätta in" som jag hakade upp mig på eftersom det lät som att det var självklart att hingsten skulle få verka i aveln utan att ha blivit inspekterad!

Den kanske redan var besiktigad och klar när inlägget skrevs.

Jag har sett Capone II i verkligheten. Mycket trevlig hingst, kan användas i både hopp- och dressyraveln tror jag (han rörde sig bra och hade modern, fin typ), som jag själv försökte leasa på ett år. Tyvärr ville Herr Völz ha 40 000 euro för det, vilket ju var omöjligt. Han har meriter att bli direktgodkänd här, så uttrycket "sätta in" är faktiskt inte fel, om han inte faller på det veterinära.
Svart är han däremot inte, jag minns honom som mörkbrun, men på hans hemsida står det svartbrun. http://www.hengststation-voelz.de/

Jag har också hört att han är en fin hingst. Samtidigt så vet jag att det finns ett svenskt halvblodssto där nere sedan i februari på hans station och hon är fortfarande ej dräktig med honom. Vad det beror på kan man ju tvista om - det kan ju lika bra vara stoet...Den här hingsten har även varit upp på förfrågan till en i AVN för ev. godkännande i Sverige men fick då ett nej då han ej hade tillräckligt med prestationer...

Hälsningar Helen

Vet att tråden är gammal men undrar hur det egentligen gick med dessa två hingstar kommer dom till Sverige eller vad ? Någon som hört något ?

Helen

Hörde att ännu en Contender hingst finns i Sverige, hos Jens Fredrikson. Ska troligen visas på proven. Vet ej vad det var på mödernet. Men finns Contender själv att tillgå så låter ju det intressant!!(ingen fara med EVA många hingstar har det)

Ja inte betäcker jag med någon som har EVA dessutom ska hingstarna testas för det innan dom får sin licens ( stavas det så ).

Helen

Hej De tar tester men de får ju betäcka ändå tex var ju Robin Z EVA posetiv förut men inte längre och han betäckte ju massor när han hade det. Även Levantos är EVA posetiv och några till...
Men jag vet inte... det kanske är farligt(?)eller?

Såg Louise Haagas nya tävlingshäst Carland e. Contender ue. Landgraf! Den var helt otrolig! Gråskimmel, 6 år och godkänd i Tyskland och Holland. Vilken heting! :love: Står på Strömsholm.

(Bara ett litet sidospår)

Det är inget sidospår utan på fullt allvar... :D Såg du honom hoppa ? Hur hoppade han isåfall ?

Helen

Senast ändrad av en moderator:

Någon av ungdomsryttarna har ju en Contender-hingst som ser ruggigt trevlig ut, tror den heter Careful.

Ingen som vet om de funderar på att få den godkänd?

Om inte annat så får jag väl ta hit "vår" gamla Contender-hingst! Jens sa nån gång att jag kunde få låna hit honom någon säsong! :D

På tal om Contender...såg en son som såg trevlig ut...Montender.Någon som vet vad det ligger mer bakom på den hingsten?

Liknande trådar

M
Avel Funderar på vilken hingst vi ska välja. Stoet är e. Concorde - Kaliber och kommer från stofamilj 46. Mamma är helsyster med Krocket och...
Svar
10
· Visningar
1 652
Senast: clownen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring