NY hästsko?!

Sv: NY hästsko?!

lite off topic:
har du kollat med tävlingsledningen att du verkligen måste ha fastspikade järnskor

snigelfarmor skrev:
Såg på västerbottensnytt om en ny sorts hästsko som ska efterlikna barfotahoven vad gäller glidmoment o isättning. Stod även i vk.
http://www.vk.se/redaktion/sport/sidor/05.html

Nån som vet mer?
Jag är villig att prova snart eftersom jag måste ha beslag vid tävling om en månad.

/jenny

http://nweb.waymaker.se/bitonline/2005/04/29/20050426BIT21260/04262126.htm

Här hittade jag en bild av skon. Undrar just vad de menar med slitstark? Den ser inte ut att hålla så väl. Alltid intressant med nya skor. Intressant att höra dina synpunkter om du nu provar denna sko. Dyr förmodar jag.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Du får ha sånna där barfotaskor ju...vad dom nu heter. som man har hela hoven i. Fast jag vet ju inte om man kan sätta broddar på dom för det behövs ju när du kör på gräs!

Det verkade väldigt spännande!

En full redogörelse om du tar dem tack :D

Har en tvååring som rids in i vinter och jag har börjat fundera på det där och vet inte riktigt hur jag ska göra...jag vill ha henne barfota så länge jag bara kan just på grund av det där med blodcirkulationen som de skrev om i reportaget. Det kan ju inte vara nyttigt att hindra skons utvidgning sådär...jag är inte så duktig men det låter galet iaf tycker jag. Sen har jag en häst med vita hovar så det är ännu viktigare att sköta dem rätt har jag hört.

jag har en häst med tre vita och en svart hov, behandlar alla lika och har inte märkt att de vita ska vara dåligare på något sätt :) (förutom att skiten syns mer ;) )

man behöver inte sko för att man rider in :)

och emindy, jag tycker inte att boots är ett alternativ, för om något går galet så blir jag diskad om jag måste gå av vagnen. Provar hellre en travsko (tunnare) eller något nytt som en "barfotasko".

Jag bor ju i Umeå, och kanske har de nåt erbjudande här på travshopen som man kan nappa på?

/jenny

Det måste du ju inte. Du kan skicka ner groomen och får endel straff men utesluten behöver du inte bli... ;) Vi ska ta lite tävlingförberedelser ikväll!

Men min groom kan inte exakt hur de ska sitta, de måste provas ut många gånger först och det är dessutom dyrt. Inget alternativ för mig än. Sen kanske man inte hittar dojjan, och då är det liksom kört om det är 5 km grusväg med rullsten på... Nej...tyvärr blir det skoning, men med vad vet jag inte.

/jenny

Nä, jag vill ju helst vänta så länge som möjligt med att sko men jag ska köra in henne i slutet på sommaren tänkte jag också. Så det jag främst tänker på är ju halkan men jag läst nu att det inte gick att "sätta hakar på"?? stämmer det?

Novolette, tag kontakt med en barfotaverkare så kanske du kan fortsätta ha henne barfota. Min är en körhäst och 2 mil om dagen går utmärkt.

Kunde man inte brodda Racer skon?? Var stod det?

/jenny

Jadu, bra fråga...jag tyckte mig läsa det nånstans men nu hittar jag inte så det kan hända att jag ljög lite...kan vara något annat jag tänkte på... :o

Novelette skrev:
Jadu, bra fråga...jag tyckte mig läsa det nånstans men nu hittar jag inte så det kan hända att jag ljög lite...kan vara något annat jag tänkte på... :o

:bow: :bow: :bow: ärlighet varar längst!

/jenny

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 301
Senast: Edla
·
Träning Suck.. Nu vet jag inte vad jag ska göra längre. Min syster har en fin tävlingsponny som hon tävlar rätt höga klasser på. Denna ponny...
Svar
14
· Visningar
2 303
Senast: Fia-Lina
·
Hästhantering I april 2006 hämtade en mycket lycklig 17-åring hem sin allra första häst, ett urgulligt 4-årigt travarsto vid namn Anna, och det visade... 2
Svar
35
· Visningar
5 681
Senast: Pettsson
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula... 2
Svar
23
· Visningar
4 975

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka