M

moaoliver

Jag kom hem igår med mitt nyköpta vbl sto, 7 år. Är grundinrinden, samt lite westernriden. Det som jag funderade lite på är att hon är reg i STF trots att hon aldrig brukats som travare. För övrigt så är hon jätte snäll, men det är ju så mkt nytt runt henne. Jag promenadred henne lite idag för att kolla läget, var ute 15 minuter kanske, men nog försökte hon se sin chans att bli kvitt mig :d , bestämde mig därför för att ge henne några dagar innan man sitter upp igen. Jag får nog skylla mig själv :p . Vad tycker ni är vettigt? Hur länge ska jag låta henne "bekanta sig".... ge lite råd snälla! Det var ett par år sen jag hade sist, så minnet har till en viss del börjat svikta :d

Sv: Ny häst!

Det beror lite på hur pass van hästen är vid nya miljöer och hur snabbt den vänjer sig. Är den väldigt lugn brukar ett par dagar räcka, men när jag fick hem min unghäst, som då var 1 år, så tog det en hel vecka innan man kunde leda runt henne på gårdsplanen utan att hon försökte slita sig. Att leda in i stallet gick bra eftersom hon hade en vuxen häst framför sig, men mitt på dagen skulle man inte tro att man gick någonstans med henne.

Ja, vi har ju mkt andra djur som getter och höns som springer lösa lite här och var. Och vad jag förstod på dom förra ägarna så var hon absolut inte alls van andra djur annat än hästar. Måste säga att det var en rolig syn då dom fick syn på varann :D .

moaoliver skrev:
Det som jag funderade lite på är att hon är reg i STF trots att hon aldrig brukats som travare.

ÄR det STC du menar? Inget konstigt med det, i så fall.
Travare registreras hos STC, oavsett om de ska gå på travet eller ej.

Immer

Jag tycker folk har allt för bråttom nu för tiden när de köper häst. Låt henne acklimatisera sig och bli mer bekant med omgivningarna och dig innan du börjar rida och kräva mer av henne. Oavsett hur riden eller hanterade mina hästar är så får de alltid ca en vecka på sig när de är nya, då jag mer pysslar och enbart hanterar dem så vi hinner bli mer bekanta och skapa nya rutiner.

Det finns hur många trådar som helst här på buke med folk som har problem i hanteringen av sina hästar och de som känner sig lurade när hästen de provridit inte är lika lugn och trygg som när den stod hos säljaren. Låt henne "landa" mentalt och passa på att lära känna varandra på backen så tror jag du har igen det sen.

Det är en stor omställning att byta omgivningar, rutiner, hästkompisar och människor så ge henne tid.

Senast ändrad:

jo, jag har bestämt mig för att ge henne den tid hon behöver! Känns bäst så. Vi har ju trots allt mkt att finna ut av varann... :d

Det finns så mycket man kan göra utan att rida när man fått hem en ny häst. Ut och gå och titta på omgivningarna, träna hantering och förtroende med hjälp av olika övningar.

Måste fråga, vad är det för stam på henne?`

Vill även passa på att göra reklam för ridtravarföreningen, en förening för oss som har travhästar som ridhästar!! Deras hemsida finns på http://www.ridtravare.com , bli gärna medlem :)

Hmm, som jag har förstått så är hela hennes stam av travtävlnade hästar :smirk: inte konstigt att hon är ivrig :) Men hon själv har aldrig gått i trav. Vad jag förstod på den tidigare ägaren så har dom ridit in henne själv, eller rättare sagt dottern i familjen. Hon var 14 år.. intresset hade nu svalnat ( lutandes mot killar iställer :d ) inte konstigt med tanke på ålder.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 213
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 915
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 879
Senast: __sofia__
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 968
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama