Sv: Ny häst, vilken hage??
Håller med, det finns valacker som funkar ihop med ston
men kan man ha en sto och en valack-hage så är det helt klart att föredra.
Dessutom är det inte alla ston som accepterar att det kommer in en valack i hagen...har sett typexempel och det var ingen hit
5 hästar: 3 halblods-ston, 1 travar-valack och ett ponnysto.
Ponnystoet fick gå ensam hela tiden (hade munkorg och blev mobbad pga det-gick bra när munkorgen var av).
Första två veckorna var de 3 stona tok-brunstiga och de bråkade friskt om vems valacken var. Det gick med nöd och näppe att plocka ut valacken ur hagen för ridning, två av stona vaktade honom och de gick inte att ta ut dem utan att ta alla 3 samtidigt.
När brunsten lagt sig gaddade de 3 stona istället ihop sig mot valacken.

Bra, tänkte ägarna då kan valack och ponnyn stå ihop en bit ifrån de andra så har alla någon kompis. Gick inte heller, de 3 stona jagade isär dem.
Det hela genererade i massor av ägar-tjafs, haltande, sparkade och såriga hästar och livsfara för den stackars människa som försökte "skilja flocken" åt för att kunna rida sin egen häst. Den enda som gick att plocka ut ur hagen utan problem var den mobbade ponnyn....
För den intresserade så kan jag berätta att det tog tid att hitta en ledig hage då det här handlade om sommarbete, men så fort ledig hage fanns flyttade 2 av stona och då löste sig allt (för hästarna i alla fall).
Nu var inte någon av hästarna mina men jag känner en av ägarna till en häst som stod i den hagen.