Ny häst och bakdelsvändningar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Eller ny och ny, hon har stått på ridskolan ett tag men jag har bara suttit på henne en gång tidigare. Då på en sits-kurs och det gick sådär måste jag säga.

Otroligt känslig häst både för sitsen och i munnen, inte direkt som de hästar jag brukar sitta på. Men min instruktör tyckte efter lektionen att vi nog passade rätt bra ihop ändå. Måste bara hitta lite fler och lite rättare knappar :rofl:

Lektionen bestod av rida bakdelsvändningar självständigt på medelinjen.
Loona är som sagt väldigt viktkänslig och vände med ett lätt ledande tygeltag och vikten. Problemet var att få henne att inte springa iväg efter vändningen, tog några försök men sen gick det kanska ok.

Galoppen var jag lite orolig för, förra gången jag red henne fick vi inte galopp för fem öre.
Ok, den var inte klockren och vi fick lite avbrott men annars gick det väldigt bra så jag är nöjd.

Bästa med hela lektionen var den sista halten sist i lektionen. Jag kände när vi travade av på volten att hon började mjukna och ge efter och när M sa "gör halt" gjorde vi en halt som var som tagen ur ridhandboken. Perfekt uppställd och i korrekt form :love:.

Jag tror det här blir nog rätt bra nu när jag var tvungen släppa Petter.

Någon jag inte vill släppa är min lilla lånade trasselsudd :cry: men ikväll kommer husse och hämtar honom och på söndag kommer matte hem också. Det kommer bli tomt.
Att man kan vänja sig så fort vid att ha en svans hängande efter sig :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 679
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 464
Senast: miumiu
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 146
Senast: Flixon
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 666
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama