Ny häst - nya rutiner direkt?

S

Sork

Hej!

Jag undrar hur ni gör när ni köpt en ny häst och får hem den till ert stall. Första tiden vill man ju ta det lugnt och låta hästen komma in i rutiner och den nya miljön, men hur "hårda" är ni med hanteringsbiten?

Tex. om hästen inte är van att ledas bakom människan utan har gått bredvid sin tidigare ägare. Låter ni den fortsätta med det första dagarna för att så småningom visa hur ni vill ha det, eller korrigerar ni direkt?

Eller om den inte står stilla på uppställningsplatsen i stallet. Har ni lite överseende i början för att öka kraven succesivt, eller är det dina regler som gäller direkt?

Skulle vara intressant att höra era synpunkter...

/Sork

Sv: Ny häst - nya rutiner direkt?

Jag tycker att man kan ge hästen några dagar att acklimatisera sig och lugna sig, utan att man ställer några krav. Men, det beror ju lite på vad det är för häst som kommer ny, hur hanterad den är, osv.

Jag 'kräver' direkt, men på samma sätt som jag skulle kräva av en unghäst. Dvs te x exemplet med att stå stilla på stallgången, så en ny häst ber jag stå stilla. Om den inte gör det gör jag ingen sak av det, utan flyttar tillbaka den där den skulle stå. Berömmer när den står stilla, ignorerar och flyttar tillbaka om den inte gör det.

Samma sak med att inte gå ur boxen med öppen boxdörr och liknande saker. Jag visar från första dagen hur jag vill ha det och hur det fungerar här. Men det blir inte 'skäll' om man inte lyckas, utan bara att jag visar igem, och berömmer när det är rätt.

Så mina regler gäller direkt, men det blir ingen negativ konsekvens av att inte följa dem, utom attd et blir besvärligt och man får börja om från början. De lär sig rätt fort, oavsett vad de är vana/inte vana med från början.

1-3 veckor för att sätta sig med allt det nya brukar jag ge mina hästar och efter det eller under tiden smyger jag in reglerna:D Handlar det om rena olater tar jag det direkt, tex springa över sin ledare eller andra "farliga" betenden.

Alexandra W: Hur gör du när dina "gamla" hästar inte står stilla på gången? (Bara för att förtydliga skillnaden.)

/Sork

Alexandra W: Hur gör du när dina "gamla" hästar inte står stilla på gången? (Bara för att förtydliga skillnaden.)

/Sork

De 'gamla' som varit här ett tag kan ju det,och när de drabbas av tillfällig minnesförlust så ignorerar jag inte det, utan korrigerar direkt. Oftast räcker det med ett 'hörrudu!', men det händer att de får en dask på halsen om de är rent tramsiga.

De som inte är vana 'morrar' jag inte åt, och går inte in och säger 'fel!' om de rör sig, utan bara lugnt ställer tillbaka, och berömmer det korrekta. De som är vana får också beröm när det är korrekt, men de får en klar och tydlig korrigering direkt om/när de 'avviker'.

Ok.
Hur lång tid ger du nykomlingen innan du ställer samma krav på den?

Många frågor blir det... ;)
/Sork

Jag tar det rätt lugnt åtminstone den första veckan och bekantar mig med hästen och låter den vänja sig vid sitt nya hem och sina nya polare. Men sådana enkla saker som att inte springa förbi mig när jag leder den och att stanna när jag stannar tycker jag att ska funka från första början, det tycker jag hör till grundhanteringen. Hade väl mina diskussioner om det här i början med den ena pållen (hon var extremt lite hanterad när jag köpte henne), men hon fattade rätt fort :)
Att hästen inte står blickstilla första tiden när den står i stallgången tycker jag är rätt förståeligt eftersom den antagligen varken är trygg med mig eller det nya stallet än. Därför tycker jag det är enklast att man har hästen uppbunden i början innan man börjat jobba med att stå still längre stunder :)

Senast ändrad:

Jag är konsekvent redan från början. När jag köpte min ponny så hade han för vana att hugga i luften när man borstade på magen eller spände sadelgjorden. Men han hade bara bitit en gång :angel:...
Det tog två dagar innan han visste att man gärna får se sur ut, men man öppnar INTE munnen. Det var egentligen bara att höja rösten och säga NEJ, men det hade ingen gjort förut.
Jag tror att det är dumt att acceptera lite i början, för då måste man ju ändra gränserna sen. Däremot behöver man ju inte bråka med dem direkt, men man bör nog tala om för dem om deras beteende inte är OK.

Jag tar det rätt lugnt åtminstone den första veckan och bekantar mig med hästen och låter den vänja sig vid sitt nya hem och sina nya polare. Men sådana enkla saker som att inte springa förbi mig när jag leder den och att stanna när jag stannar tycker jag att ska funka från första början, det tycker jag hör till grundhanteringen. Hade väl mina diskussioner om det här i början med den ena pållen (hon var extremt lite hanterad när jag köpte henne), men hon fattade rätt fort :)
Att hästen inte står blickstilla första tiden när den står i stallgången tycker jag är rätt förståeligt eftersom den antagligen varken är trygg med mig eller det nya stallet än.)

Du verkar ha en stor kunskap om hästens naturliga beteende och det ska du ha en eloge för.

Kul att läsa ett så kunskapsgivande svar som påvisar god hästhantering . :bow:

Ok.
Hur lång tid ger du nykomlingen innan du ställer samma krav på den?

Många frågor blir det... ;)
/Sork

Beror lite på, kan nog inte säga någon exakt tid. Det där brukar liksom ge sig undan för undan. Men jag tar ju hänsyn till situation med. T ex fblvalacken nu, kom i december. God grundfostran och väldigt välartad. Han är dock inte van med att man står kvar i boxen med öppen dörr. Där har jag fortfarande inte hans dörr helt öppen, men mer och mer på glänt. När det går bra med 'så mycket' på glänt får den vara lite mer på glänt etc och en vacker dag så kan han. Om han efter ett par månader prickfritt får minneförslust så korrigeras han som 'de gamla' (som det inte finns några kvar on site nu men).

Han har inte minsta problem stå pinstill på gången, lös tränar vi på dock. Men när jag tar in honom ensam, vilket han inte är van med, så blir han ganska orolig. Han visar det inte mycket utåt, är inte 'stökig' men man ser på honom (blick, andningsfrekvens, puls och ffa att han får ögonblicklig diarre och skiter en gång i minuter första minutrarna). Om han trampar runt då, så även fast han 'egentligen' kan stå still uppbunden och 'vet hur man uppför sig' så gör jag ingen grej av om han trampar runt lite då (dock får han aldrig buffas eller kliva på mig) eftersom jag ju vet hur nervös och stressad han är över att vara inne själv. Så då bara flyttar jag tillbaka, och berämmer när han gör rätt.

Om han däremot är lite otålig att komma ut (händer extremt sällan, men det händer) och därför trampar, då korrigerar jag som 'de gamla'.

Men det finns egentligen ingan tidsram a la '3 veckor, sen ska de ha lärt sig', utan det beror på tidigare erfarenheter, situation och häst.

*kl*
Mina nya får komma in i rutinerna på en gång. De hanteras precis som de hästar jag haft sedan tidigare. Är det en häst som skall ridas så får den några dagr på sig att vänja sig vid miljön innan den sätts igång. Ridningen håls lite lugn och med mindre krav första tiden.

Mer eller mindre ohanterade hästar som inte rids hanteras dagligen dock utan störe krav. Mest för att de på en gång skall älra sig hur man beter sig på det nya stället.

Min erfarenhet är att hästar anpassar sig snabbt till sin nya situation.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 018
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 649
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 043
Senast: Nahar
·
Hästvård Får hem en ny häst snart vilket ju såklart innebär en stor omställning för hästen. min plan är att låta henne gå i nya flocken och bara...
Svar
13
· Visningar
1 258
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama