ny häst, nya problem

vinkelina

Trådstartare
har senda den 1.8 varit fodervärd åt min favorithäst på ridskolan, och just nu känns det ganska deppigt.

hästen (en finsk häst) har lärt sig att skrämmas, inte så muntert att hämta in en häst som kommer emot en med öronen platt bakåt, samt som man vet att kan göra attacker. blir inte lättare av att de finns en till likadan häst i samma hage. har inte lyckats ta in henne helt själv ännu.

hon går inte att ställa i boxen, måste vara uppbunden, kan inte stå stilla då man skall sitta upp, utan nån måste hålla i henne, men hon är helt underbar att rida, 100% säker. lite problem i skogen, men beror nog på mig, vågar inte ta i då jag rider ensam, inte kul med en häst som backar ner i diket då hon inte vill gå på en viss stig. om de skulle hända nått så är de ju inte bra.

vet att alla problem kommer att gå om, bara vi vänjer oss vid varandra, hon har nog inte fattat ännu att hon är min. säkert pga av att hon går vissa lektioner ännu då jag jobbar sent.

detta är en häst som tyvärr inte har blivit behandlad rätt, hon har hotat, nån har slagit till henne och det har blivit en ond cirkel.

vet inte om jag har nått egentligt syfte med detta inlägg, måste bara få dela med mig.

Sv: ny häst, nya problem

Hej.

Har haft nästan samma typ av problem.

Men några tips kan vara att för det första inte slå henne om/när hon hotar.
T. ex om hon vänder huvudet mot dig och hotar att bita, vänd bara bort huvudet på henne och säg: "Fy", "Nej" eller liknande.
Det gäller att bryta den onda cirkeln du nämnde.

Sen NH kanske kan vara en bra idé också? Det lilla jag fick lära mig för 100 år sen ungefär, funkade i alla fall på hästen jag hade då.
Och det var lite basic grejer för att skapa ett förtroende.
Saker som att stå stilla, flytta ex. bakdelen, följa efter etc.

Hej! Om hon kommer emot och bara hotar så kankse du bara kan stå kavr å visa att du inte är rädd.Fast då gäller det att du vet att den inte tänker springa rakt över dig förstås:angel:
Men var bara bestämd så den fattar att det är du som bestämmer så ska det nog fixa sig:)
lycka till!

ett spö kan vara på sin plats, om hon inte e spörädd. me det kan du göra dig själv längre å större å räcka till längre än vad du kan m din egen kropp. det kan behövas på en häst som bufflar sig fram.

Finns det ingen som kan hjälpa dig? Gärna någon som kan visa lite Nh...

Det finns egentligen ingen vits med att hålla på med hästar om det börjar bli farligt. Varken för dig eller hästen!

misstänker att de handlar om vem som är ledare, när min ridlärare hjälper mig är det inga problem, hästen gör nog samma åt henne oxå, så de handlar väl lite om beteende oxå. hon måste testa om man är rädd eller inte.

samt att hon nog inte passar som ridskolehäst, vilket hon har varit tidigare, och är de dagar jag inte kan/hinner.

har dock alltid skyddsväst samt hanskar på mig då jag hanterar henne, för att va på den säkra sidan

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 407
Senast: mars
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 632
Senast: Karamello30
·
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
3 999
Senast: Lavinia
·
Gravid - 1år Hur gör ni om det visar sig att er partner inte klarar av föräldrarollen så bra som ni båda hoppats..? *långt* Vi visste från början...
13 14 15
Svar
288
· Visningar
32 537
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar