Ny häst - bits och vill inte bli ledd

H

Hanna_S

Vi hämtade en ponny till våra barn för 2 veckor sedan. Hon är 5 år och har bott på samma gård med andra hästar hela livet. Vi har inga hästar sedan innan utan annonserar för att hyra ut en stallplats, så att hon skall få en kompis. När hon kom hit blev hon alltså den enda hästen. Hon verkade vantrivas med detta! Blev heldeppig. Det visade sig också genom att hon inte ville gå hem igen, när jag tog ut henne för att barnen skulle få rida på henne. Efter en vecka lyckades jag låna en hästkompis till henne som skall hålla henne sällskap tillsvidare. Nu verkar hon må mycket bättre, men problemen i hanteringen kvarstår. Nu vill hon ju istället inte lämna honom. Det var traumatiskt för henne att komma hit och bli ensam och jag försöker att inte ställa krav på henne som jag inte tror mig om att kunna slutföra men efter ett tag måste man ju prova om hon är redo för nästa steg. Jag får klappa, borsta, mata osv hur mycket som helst men jag får inte leda henne i grimman. Vissa dagar har det gått ganska bra även att leda henne, men igår gick det dessto sämre. Hon försökte bita mig när jag skulle leda henne och vägrar att följa med. Jag har inte gett mig förrän hon har följt med men det tar jätte lång tid och jag tycker absolut inte att det är ok att hon försöker bitas. Jag måste ju få henne att vilja följa med mig eftersom jag inte kan tvinga henne. Hur visar jag att det är jag som bestämmer, att hon inte får bitas och att hon skall följa med ,utan att skrämma henne? Tycker hon att jag har gjort något dumt, tex tagit henne ifrån hennes hästkompis, så är hon ju ännu ovilligare att följa med nästa dag? Vore tacksam för lite olika tips!

Sv: Ny häst - bits och vill inte bli ledd

Vi hämtade en ponny till våra barn för 2 veckor sedan. Hon är 5 år och har bott på samma gård med andra hästar hela livet.

Varför köper ni en unghäst till barnen? :confused:

Vi har inga hästar sedan innan utan annonserar för att hyra ut en stallplats, så att hon skall få en kompis. När hon kom hit blev hon alltså den enda hästen. Hon verkade vantrivas med detta! Blev heldeppig. Det visade sig också genom att hon inte ville gå hem igen, när jag tog ut henne för att barnen skulle få rida på henne.

Varför var det inte redan ordnat innan hon kom?

Efter en vecka lyckades jag låna en hästkompis till henne som skall hålla henne sällskap tillsvidare. Nu verkar hon må mycket bättre, men problemen i hanteringen kvarstår. Nu vill hon ju istället inte lämna honom. Det var traumatiskt för henne att komma hit och bli ensam och jag försöker att inte ställa krav på henne som jag inte tror mig om att kunna slutföra men efter ett tag måste man ju prova om hon är redo för nästa steg. Jag får klappa, borsta, mata osv hur mycket som helst men jag får inte leda henne i grimman. Vissa dagar har det gått ganska bra även att leda henne, men igår gick det dessto sämre. Hon försökte bita mig när jag skulle leda henne och vägrar att följa med. Jag har inte gett mig förrän hon har följt med men det tar jätte lång tid och jag tycker absolut inte att det är ok att hon försöker bitas. Jag måste ju få henne att vilja följa med mig eftersom jag inte kan tvinga henne. Hur visar jag att det är jag som bestämmer, att hon inte får bitas och att hon skall följa med ,utan att skrämma henne? Tycker hon att jag har gjort något dumt, tex tagit henne ifrån hennes hästkompis, så är hon ju ännu ovilligare att följa med nästa dag? Vore tacksam för lite olika tips!

Ta med båda ponnyerna ut!

Men, nu har jag ingen som helst aning om hur stor erfarenhet ni vuxna har, men jag skulle råda er att lämna tillbaka/sälja hästen och se till att köpa en häst som är äldre. Tanken är väl att barnen ska kunna hantera hästen själv så småningom, och personligen så kan jag inte se nåt nöje i att ha en häst som man inte kan lita på. Det är väl en sak om hästen uppför sig barnsligt / illa om det är erfarna vuxna som ska hantera den, men när det gäller barn som vill kunna hålla på med, rida, gå på promenad, ha picknick, borsta osv, så är det på den vuxnes ansvar att se till att ha en ponny som vill vara med barnen och ha skoj!

Er ponny är en unghäst, och - förlåt mig nu om jag har fel! - om du inte vet hur man ska hantera / fostra henne så tycker jag att ni borde överväga om ni ska ha henne kvar.
Det finns så många fina och trygga (äldre) barnponnyer som letar efter rackarungar att ha skoj med! :p

Halshugg mig inte helt! Jag vill ju bara att ni ska hitta rätt häst att älska och busa med!

instämmer med Fiasjut. Om ni vill behålla henne tycker jag du ska arbeta henne tillsammans med sällskapshästen. låt ngn anna ta den och led, led er häst bakom till att börja med, ta det lugnt. Efter en vecka om det går bra, låt er häst gå först ngn bit.

Var inställd på att ha med den andra hästen jämt i minst en månads tid. Allt för att få ett förtroende till din häst, hon ska veta att du inte kräver ngt orimligt av henne. Är det en liten ponny, läs om rasen, island och shetlands ponnyer är t ex sena raser som ska ges tid...

Kan/vill ni inte lösa det med henne lämna tillbaka henne till de tidigare ägarna, anmäl banen på ridskola.

Tack för att ni har svarat! Jag håller med er i det ni skriver. Hoppas att ni orkar läsa mitt långa svar för jag vill väldigt gärna ha lite tips.

Först till dina frågor. Jag har annonserat i 1,5 månad att vi har stallplatser för uthyrning. Men eftersom den vi köpte av trodde att det var en fördel att våran pålla var själv till en början, så tog vi hem henne trots att hon skulle bli ensam till en början. De menade att hon skulle knyta an bättre till oss om vi inte behövde konkurrera med eventuella hästkompisar. Jag hade en ponny som tonåring, men det är ju ett tag sedan nu, så du har rätt i att jag inte är så hästvan längre. Därför litade jag på säljarens omdöme i den frågan. Som tur var lyckades jag ju hitta en hästkompis efter bara 5 dagar så nu trivs hon!

När vi träffade henne hos säljaren var hon otroligt snäll! Deras barn stimmade och for runt henne, precis där hon stod och hon reagerade inte alls. Hon har blivit riden och ledd med småbarn på ryggen och en 6-åring har ridit henne helt själv. Inga olater alls utan bara jätte go! Därför trodde jag inte att hennes ålder skulle vara ett problem.

Men som jag skrev innan så visade det ju sig omgående att det inte alls var någon fördel att hon var enda hästen och hon fick helt enkelt en heltaskig start här. Hon är fortfarande jätte snäll i all annan hantering men vill inte, som sagt, bli ledd. Och det är nog inte så konstigt för först så leddes hon upp på en transport och kom hit och blev helt ensam. Sen ledde jag ut henne ur hagen här ( gick jätte bra) men sen ville jag leda hem henne igen, bort ifrån grannens hästar, som är så nära att de hör varann när de gnäggar. ( Detta gjorde jag två gånger, med samma resultat ). Efter ett par dagar fick hon äntligen sällskap i hagen och vad händer… då försöker jag att leda bort henne ifrån den hästen också. Undra på att hon protesterar! Det är tydligt att det har blivit jätte känsligt för henne att vara själv, så jag har inte tagit ut henne ur hagen sedan hennes hästkompis kom, utan bara lett henne i hagen. Men hon vet ju inte, att jag inte har för avsikt att ta henne dit den andra inte kan följa med. Och någon gång, när tiden är mogen måste jag ju prova det också. Den första 1,5 veckan gjorde vi framsteg hela tiden men sen blev det plötsligt bom-stopp och hon började nafsa efter mig när jag försökte leda henne. Nu har jag upptäckt att hon brunstade, så det bidrog säkert till den plötsliga humörsvängningen. Hon har även varit extra omedgörlig och tjurig mot sin hästkompis, de här dagarna. Så nu ligger jag lite lågt.

Jag håller absolut med om att jag måste göra mig av med henne om vi inte reder ut detta snarast, men jag tycker att det känns lite väl tidigt att ge upp redan. Hon fick en taskig start och dessutom håller vi ju fortfarande på att diskutera ledarskapet hon och jag. Hon har aldrig fått sin vilja igenom, men samtidigt vill jag ju inte kräva för mycket av henne eftersom detta blev så jobbigt för henne, med ensamheten. Tack travaren för lite handfasta bra tips där.

Jag har även hållt på mycket med hundar och där jobbar man ju mycket med rösten, kroppspråket, ledarskapsövningar mm. Vissa belöningar och vissa bestraffningar är i regel mer effektiva än andra. Samma sak måste ju gälla för hästar. Det är lite sånna saker jag skulle behöva lära mig mer om. Det här gemensamma språket som man måste ha med sitt djur, för att kunna kommunicera så tydligt som möjligt. Och lite sånt som travaren skrev, vad kan jag förvänta mig av henne och hur fort kan man avancera för att inte få bakslag.

Jag leder henne bara i hagen tillsvidare, för hennes sällskap är en jätte stor nordsvensk som inte är mycket hanterad, så jag kan inte hantera båda samtidigt på ett bra sätt och tyvärr känner jag inte direkt någon som jag kan be att ta ut honom medan jag tar våran.

Tack för att ni har svarat! Jag håller med er i det ni skriver. Hoppas att ni orkar läsa mitt långa svar för jag vill väldigt gärna ha lite tips.

Först till dina frågor. Jag har annonserat i 1,5 månad att vi har stallplatser för uthyrning. Men eftersom den vi köpte av trodde att det var en fördel att våran pålla var själv till en början, så tog vi hem henne trots att hon skulle bli ensam till en början. De menade att hon skulle knyta an bättre till oss om vi inte behövde konkurrera med eventuella hästkompisar. Jag hade en ponny som tonåring, men det är ju ett tag sedan nu, så du har rätt i att jag inte är så hästvan längre. Därför litade jag på säljarens omdöme i den frågan. Som tur var lyckades jag ju hitta en hästkompis efter bara 5 dagar så nu trivs hon!

Okej. Då var det iaf en tanke bakom, även om den kanske inte funkade som det var tänkt.

När vi träffade henne hos säljaren var hon otroligt snäll! Deras barn stimmade och for runt henne, precis där hon stod och hon reagerade inte alls. Hon har blivit riden och ledd med småbarn på ryggen och en 6-åring har ridit henne helt själv. Inga olater alls utan bara jätte go! Därför trodde jag inte att hennes ålder skulle vara ett problem.

Jo, men då var hon ju hemma i en trygg miljö, med allt vad det innebär.

Men som jag skrev innan så visade det ju sig omgående att det inte alls var någon fördel att hon var enda hästen och hon fick helt enkelt en heltaskig start här. Hon är fortfarande jätte snäll i all annan hantering men vill inte, som sagt, bli ledd. Och det är nog inte så konstigt för först så leddes hon upp på en transport och kom hit och blev helt ensam. Sen ledde jag ut henne ur hagen här ( gick jätte bra) men sen ville jag leda hem henne igen, bort ifrån grannens hästar, som är så nära att de hör varann när de gnäggar. ( Detta gjorde jag två gånger, med samma resultat ). Efter ett par dagar fick hon äntligen sällskap i hagen och vad händer… då försöker jag att leda bort henne ifrån den hästen också. Undra på att hon protesterar! Det är tydligt att det har blivit jätte känsligt för henne att vara själv, så jag har inte tagit ut henne ur hagen sedan hennes hästkompis kom, utan bara lett henne i hagen. Men hon vet ju inte, att jag inte har för avsikt att ta henne dit den andra inte kan följa med. Och någon gång, när tiden är mogen måste jag ju prova det också. Den första 1,5 veckan gjorde vi framsteg hela tiden men sen blev det plötsligt bom-stopp och hon började nafsa efter mig när jag försökte leda henne. Nu har jag upptäckt att hon brunstade, så det bidrog säkert till den plötsliga humörsvängningen. Hon har även varit extra omedgörlig och tjurig mot sin hästkompis, de här dagarna. Så nu ligger jag lite lågt.

Att komma hemifrån allt tryggt till en plats hon aldrig varit, och därtill helt ensam... självklart blev det jobbigt.
När jag tog hem mitt kallblod som då var 8 år så var det också lite bekymmer. Det tog nästan 7-8 månader innan han hade landat helt, men givetvis så är det även skillnad mellan individer. Vår nya ponny på 14 år uppför sig som om han alltid bott här, och han hämtade vi för drygt 1 månad sen. :p

Jag håller absolut med om att jag måste göra mig av med henne om vi inte reder ut detta snarast, men jag tycker att det känns lite väl tidigt att ge upp redan. Hon fick en taskig start och dessutom håller vi ju fortfarande på att diskutera ledarskapet hon och jag. Hon har aldrig fått sin vilja igenom, men samtidigt vill jag ju inte kräva för mycket av henne eftersom detta blev så jobbigt för henne, med ensamheten. Tack travaren för lite handfasta bra tips där.

Vill ni ha henne kvar och försöka mer så gör det! Men ni måste nog vara inställda på att det KAN bli, ( det behöver inte...) ganska jobbigt, och kräva en hel massa tid! Är ni beredda på att lägga ner den tiden?

Jag har även hållt på mycket med hundar och där jobbar man ju mycket med rösten, kroppspråket, ledarskapsövningar mm. Vissa belöningar och vissa bestraffningar är i regel mer effektiva än andra. Samma sak måste ju gälla för hästar. Det är lite sånna saker jag skulle behöva lära mig mer om. Det här gemensamma språket som man måste ha med sitt djur, för att kunna kommunicera så tydligt som möjligt. Och lite sånt som travaren skrev, vad kan jag förvänta mig av henne och hur fort kan man avancera för att inte få bakslag.

Problemet med hästar är att det inte är lika lätt att "ta ihop" dem som en hund. Och med sin storlek så kan de göra livet lite surare för den som hanterar. Men som du säger så är det ju lika viktigt med kroppsspråk och konsekvens med hästar som med hundar. Som råd, om ni nu ska ha henne kvar, är väl att i första hand ge henne tid. Överraska henne, ta henne ur hagen till huset och ge henne nåt gott och sen tillbaka in till kompisen. Rid utanför hagen så att hon ser sin vän, mm. Ställ inte högre krav i början än att hon ska följa med ut, få en godis och sen in igen, osv.

Jag leder henne bara i hagen tillsvidare, för hennes sällskap är en jätte stor nordsvensk som inte är mycket hanterad, så jag kan inte hantera båda samtidigt på ett bra sätt och tyvärr känner jag inte direkt någon som jag kan be att ta ut honom medan jag tar våran.

Ok, jag förstår dig! ;)

Men tänk igenom beslutet att ha henne kvar noga, för att det kommer att ta tid och kraft. Kommer ni att bränna ert "krut" på en ponny som i slutändan inte blev vad ni tänkt? Vi letade en ny ponny till våra barn i 10 månader innan vi hittade rätt.
Hur gamla är barnen?

//F

Kanske lite otrygghet iom flytten överhuvudtaget. Jag har upplevt det när jag hämtat nya hästar.
Mitt motto är: "bli rädd en gång, bli rädd två gånger. Sen är det tjafs och ska korrigeras"
Nu är det inte hårt som det låter. Men många gånger är det "fint" testande och en häst är tryggast vid klart "ledarskap". Naturligtvis är det en helt annan femma om det tidigare hänt något och hästen är rädd/otrygg "på riktigt".

Hoppas jag inte svamlar luddigt i springet mellan datorn och spisen :crazy:

Mina barn är 6, 4 och knappt 1 år, men det är ffa 4-åringen som är riktigt djurfrälst. Med ett-åringen är det väl lite svårt att säga redan.:smirk: Men det känns i allafall som att det är ett tag kvar innan det skulle vara aktuellt för dem att sköta henne själv.

Som ni säkert förstår var detta inte vad jag hade tänkt mig och vi har väl sagt att vi ger det ett par veckor till för annars är det ju som du säger. Man bränner ut sig på att uppfostra henne och när det sedan är dags att skörda frukten, så har alla tröttnat.

Men hon var som sagt var kanon, där hon var innan så jag vill ge henne en chans. Vi klappar, och borstar och ger henne morötter och gräs och gör vad vi kan för att stärka vår relation så mycket som möjligt. Hon springer oss alltid till mötes när vi kommer och hon följer oftast efter mig när jag går omkring i hagen, så hon är ändå positivt inställd till oss.

Gäller samma för hästar som för hundar att ljus röst=uppskattning och beröm, mörk grov röst= missnöje och bestraffning?

Jag brukar klia henne på manken för att stärka vår relation, eftersom det är där jag ser att hästarna kliar varann. Är det det "bästa stället" eller?

Morsan- jag förstår vad du menar och håller med, tror jag.

va heter hästen? OM du inte vill säga det här så kan du pma....låter som en ponny ja känner nämnligen....

En unghäst överhuvudtaget verkade vara lite v'l mycket för dina barn att ta hand om. Skulle mer satsat på en läromästare? Jag skulle nog också bli deppig, och reservant mot dem som lät mig stå helt själv, utan en enda kompis. Du skulle väntat med att ta hem ponnyn till du hittat sällskap. Men för att få din vilja fram, så ska du låta arg, aldrig slå ponnyn. Inte ens om det är hårt elelr löst. Men ska dina barn kunna rida på ponnyn skulle nog de också behöva ha en hand i den. Tycker du ska fösöka sälja den till en van ägare, och satsa på en läromästare.

Ge henne en chans om det känns bra för er! ;)

Vad man kan tänka på vad gäller "fostran"; låt aldrig hästen flytta på dig! Så fort du lutar bak, tar ett/flera steg bakåt så stärker man dem i sin teori om att de är dominanta människan. Hon ska gå runt dig.
Ex. - Om du ska byta varv och leda henne på andra sidan så stannar du, vänder dig mot henne, ber henne backa ett par steg och böj om henne så att du kommer åt andra sidan. Det är ett sätt att stärka din position. Tänk också på din kroppshållning!

Sen är det ju rösten som du säger.

Jag hoppas verkligen att det går bra för er med henne, men tveka inte om att leta en ny om ni känner att det blir för jobbigt! Det ska ju som sagt vara kul att hålla på med hästar, och man ska inte se det som ett nederlag ifall man känner att det blev lite tokigt. Man har ju iaf lärt sig nåt! ;)

//F

Tråkigt för er att ni har problem:(

Men måste säga att även en äldre häst lätt kan ta kommandot om man inte är en konsekvent ledare. Så gå inte över ån efter vatten än...kan bli samma problem med en ny häst.
Att det funkade där hon bodde innan beror ju troligen på att hon "visste sin plats" i flocken.
Ta hjälp av nån duktig hästmänniska som kan hjälpa er.Och lägg inte in mänskliga värderingar hur hon uppfattar olika situationer( att hon blir sur för att ni tvingar henne att lämna kompisen), även du är ju en i hennes flock, kruxet är att hon står över dig i rang. annars hade hon följt flockledaren utan problem.

Som sagt TA HJÄLP!

Jag tror inte heller att det nödvändigtvis blir bättre för att jag byter häst. Hästen var bra där hon var innan men vi har problem nu. Hade hon och jag varit överens om att det var jag som skulle vara ledaren hade vi ju inte haft de här problemen eller hur? Då hade hon ju valt mig framför den andra hästen. Men hur skall jag då göra för att bli värdig ledarskapet? Jag har aldrig gett mig. Hur hon än har vägrat att gå framåt, så har jag fortsatt tills vi har nått det mål jag hade satt upp. När hon har försökt att bitas har jag klatchat till henne på nosen och ändå hållit kvar och ändå fortsatt tills vi kommit dit jag tänkt. Men det känns som att det måste finnas mer effektiva sätt att visa sig vara en värdig ledare än, som jag gör, bara ren envishet. Rena ledarskapsövningar menar jag. Jag har en jätte duktig bekant som jag konsulterar och som även har varit här och hjälpt mig lite, men jag tror att det kan vara bra att få synpunkter från lite olika håll, därför har jag dessutom vänt mig till detta forum.

Någon skrev att det är klart att hon tycker illa om er... Det gör hon inte. Det är tydligt att hon tycker väldigt bra om oss. Det är lika tydligt, som att hon inte är övertygad om att det är jag som borde vara ledaren...

Om man tittar på en ledar häst som tillrättarvisar en annan häst så kan det se lite hårdhänt ut, likadant en ranghög hund som sätter en annan hund på plats. den som underkastar sig där skall ju ligga på rygg ( och f*n ta den om den rör sig innan ledarhunden släpper). Hur skulle du hantera en situation där en hund mopsar sig.
(verkar ju som du har hundvana)

Det viktigaste är att man är blixtsnabb med korrigeringar och att all tillrättavisning görs med ens eget humör i schack. man får aldrig "dänga till" en häst i ilska eller rädsla. Men en häst som hugger!
Flyg på den och "puckla på" den rejält på halsen så den backar från dig, aldrig i ansiktet. Hästen tar inte illa upp om bestraffningarna är "hästlika"

Försök ta kommandot "innan" konflikten uppstår. alltså när ni är på väg till kompisen i hagen inte bort. provocera henne lite med
Smågrejjer som tillexempel att du bestämmer i vilken takt ni ska gå, omedelbar lydnad skall du kräva, likaså igångättningar (där kan du ha ett spö och använda mot hennes rumpa som på drivnings hjälp).
Vad hon än gör så MÅSTE du ha sista ordet...
Lycka till

Blev nog lite rörigt skrivet:crazy:

Nej, det var inte alls rörigt. Det var jätte bra skrivet!!! Faktiskt har jag varit ute hos dem sedan sist jag var här och skrev. Jag har provat det som min "bekanta" tipsade mig om. Att typ "brottas" med henne, tills hon går framåt. Knöka och böka med hela henne, hårdhänta knuffar, men inte så att det gör ont. Omedelbar eftergift när hon går framåt. Det funkade jätte bra!
:banana:Vi gick då till den andra hästen som var ca 100 meter bort.

Ett annat stort steg som just hände var att hon var i stallet ( vi har dem på lösdrift ) och han sprang utanför och gnäggade efter henne och hon gick inte ut i alla fall. Så hennes desperata behov av att vara med sällskapshästen hela tiden verkar börja att avta. Hoppas, hoppas!

Tack för riktigt bra tips!

En häst skall känna sig så pass trygg med ledaren att den vågar gå ut och lämna kompisen i hagen. Umgås mycket med hagen så hästen vänjer sig vid DEJ och ser DEJ som en i flocken. Har ni ett stall att ställa in dom i eller går dom på lösdrift? för en grej kan ju va att leda in henne i stallet och lämna kompisen, hämta kompisen, ställa in honom också så får dom stå där en stund tillsammans. Sen samma sak när dom skall ut i hagen igen, ta EN i taget. Sen kan man ju ta "omvägar" när man skall in och ut ifrån stallet och göra omvägarna längre med tiden.
Jag tror problemet ligger i eran relation, hon behöver bli säkrare på dig så hon känner att hon vill följa med dig ut och hitta på något skoj. Om en häst litar på dig så följer hon med dig ut. Att hon biter är ju i protest, hon säger att detta gillar jag minsann inte, bara en sak att hon biter är ett tecken på att hon inte har respekt för dig.
Sen kan man ju dra lite lätt i grimman bara så hon får ett tryck, men INTE så det blir någon dragkamp, det får det absolut INTE bli, men så fort du känner att hon slappnar av och rör sig i riktning framåt släpper du efter. Så har jag jobbat med fölungen här hemma och han fattar vinken, bara viktigt att man inte drar hårt, det skall bara vara ett litet följsamt tryck, även om dom drar sig bakåt så följ med men ha kvar det där trycket och så fort det rör sig framåt igen släpp efter. Denna metod använder jag bara i nödfall för jag tycker att en tvååring har ett kroppsspråk och vi är fullt kapabla att lära oss det. En fölunge har inte lärt sig alla "regler" än.

vad är det för ras på ponnyn?
varför inte köpa en äldre ponny,INNAN både du och barnen blir rädda?! köp en gammal shettis/b-ponny som du kan köra? för en ponny behöver ju motion,mer än att barnen skuttar runt några varv i hagen! speciellt en så pass ung ponny som ni köpt! jag vet inte hur du/ni hade tänkt med det,att du skulle kunna köra denna?
barnen tycker nog säkert att det skulle vara kanonkul att följa med mamma och åka häst och vagn! du skrev att det var till barnen,men då förstår jag inte varför du vill ha kvar denna? även om DU får bukt med detta bitande så kommer den garanterat att testa dina barn,och kanske skrämma dom för livet..

Tack alla som har engagerat sig! Lite klatchar på rumpan, arg röst och att aldrig ge sig räckte inte för att visa henne att jag bestämde. Men nu när jag har fått lite tips om hur jag tydligare skulle visa mig dominant är problemen som bortblåsta. Hon var ny här och vi behövde bara göra upp om vem som skulle bestämma, och det satt inte särskilt långt inne. Hon försöker inte bitas mer. Jag har gått ut med henne, och den andra hästen har fått stå kvar i stallet. Jag har gått och stannat, gått slalom, i volter, backat, gått fort, stannat osv. Det har gått hur bra som helst. Jag behöver inte vara övertydlig i mina kommandon utan hon följer mig som en väldresserad hund som går fot. :rofl:
Barnen har hon aldrig försökt bita.

Tack igen för era tips.

Gud va skönt att det verkar löst sig för er:D
Lycka till i fortsättningen också:)

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
468
Senast: cassina
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 843
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 389
Senast: mars
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
918
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30