H
Hanna_S
Vi hämtade en ponny till våra barn för 2 veckor sedan. Hon är 5 år och har bott på samma gård med andra hästar hela livet. Vi har inga hästar sedan innan utan annonserar för att hyra ut en stallplats, så att hon skall få en kompis. När hon kom hit blev hon alltså den enda hästen. Hon verkade vantrivas med detta! Blev heldeppig. Det visade sig också genom att hon inte ville gå hem igen, när jag tog ut henne för att barnen skulle få rida på henne. Efter en vecka lyckades jag låna en hästkompis till henne som skall hålla henne sällskap tillsvidare. Nu verkar hon må mycket bättre, men problemen i hanteringen kvarstår. Nu vill hon ju istället inte lämna honom. Det var traumatiskt för henne att komma hit och bli ensam och jag försöker att inte ställa krav på henne som jag inte tror mig om att kunna slutföra men efter ett tag måste man ju prova om hon är redo för nästa steg. Jag får klappa, borsta, mata osv hur mycket som helst men jag får inte leda henne i grimman. Vissa dagar har det gått ganska bra även att leda henne, men igår gick det dessto sämre. Hon försökte bita mig när jag skulle leda henne och vägrar att följa med. Jag har inte gett mig förrän hon har följt med men det tar jätte lång tid och jag tycker absolut inte att det är ok att hon försöker bitas. Jag måste ju få henne att vilja följa med mig eftersom jag inte kan tvinga henne. Hur visar jag att det är jag som bestämmer, att hon inte får bitas och att hon skall följa med ,utan att skrämma henne? Tycker hon att jag har gjort något dumt, tex tagit henne ifrån hennes hästkompis, så är hon ju ännu ovilligare att följa med nästa dag? Vore tacksam för lite olika tips!