Ny hær; hur ofta rider ni?

Z

Zab

Hej!
Jag ær ny hær (ursækta æ och ø, jag befinner mig i danmark før tillfællet) och jag undrar hur ofta ni rider akademiskt/barock før instruktør?

Jag rider/''arebetar før hand'' en gång i veckan før en norska som heter Alexandra..(tror jag.. heh, har bara provat en gång æn så længe.. x)
Førhoppningsvis førtsætter jag (det har att gøra med om jag stannar på detta jobbet eller ej, ær på provanstællning en månad)
Som jag sa har jag endast varit på en lektion, men efter allt jag læst om både anatomi och ridteori så kommer jag gøra mitt bæsta før att fortsætta med detta, och hoppas på att bli en bra mænniska før hæstarna jag någon gång kommer skaffa :P
 
Sv: Ny hær; hur ofta rider ni?

Alexandra Myhren skulle jag tro det är du rider för. ;)

Detta året kommer jag rida 4-5 gånger för instruktör. 3-4gånger för en som bara rider Akademiskt (Carina Eriksson Branderup). 1 gång för en man som är utbildad på spanska ridskolan (Desmond O'Brien).
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ny hær; hur ofta rider ni?

x) Ja...det kan det vara.. (har nog aldrig hørt hennes efternamn..O_o Ska kolla upp det..x) Vad vet du om henne då? Jag trycker att hon verkar bra, men jag har ju inte mycket att jæmføra med heller.:)

4-5grr per år? :eek: Ær det inte vældigt lite? Eller ær det bara jag som tycker det?
 
Sv: Ny hær; hur ofta rider ni?

Jag har praktiserat hos Bent tillsammans med Alexandra och vi träffas när jag är nere hos Bent.

Jag vet inte riktigt vad jag vet om henne...eleverna verkar uppskatta henne av det jag hört och jag och hon tycker lika om det mesta.

4-5ggr kan vara lite. Det beror lite på i vilket stadie man är. Är man helt nybörjare är det lite. Har man kommit en bit så kan det vara alldeles lagom.
Jag vill gärna ha den tiden som är mellan att själv arbeta och upptäcka saker med mina hästar och eftersom jag känner att det till 90% blir rätt det jag provar så känns det bra att rida så sällan.
 
Sv: Ny hær; hur ofta rider ni?

Ah, ok. :)

Tja, då får jag væl se om jag lyckas læra mig något av henne då:P Førra/førsta lektionen kændes iaf bra.

Hm..det ær klart.
 
Sv: Ny hær; hur ofta rider ni?

Jag rider för instruktör 4 ggr/år..
Jag tycker som Spider att tiden mellan gångerna är bra till att upptäcka saker med hästen samt att man får lösa sina egna problem. Det lär man sig mycket på.
 
Sv: Ny hær; hur ofta rider ni?

Jag tränar för akademisk instrukör 3-4 gånger om året och jobbar med "hemläxorna" där emellan =).

Förutom att jag rider för akademisk instruktör, rider jag ibland extra ridlektion på ridskolan och har två senaste somrarna även varit med på handikappläger, tillsammans med min vita springare.

3-4 gånger om året, kan låta lite. Men det känns på sätt och vis bra, att verkligen få repetera vissa saker under en längre tid och sen kunna gå vidare, eller få hjälp nästa gång, om man har kört fast.
 
Sv: Ny hær; hur ofta rider ni?

Jag antar att det funfgerar før er.:)
Nu har inte jag någon egen hæst, så 3-4 gånger per år hade varit vældigt lite.. man behøver ju inte børja på nya øvningar varje lektion heller, men jag føstår er synvinkel. Nær jag sjælv kommit længre med min ridning/utbildning och har egen hæst kanske det fungerar med færre lektioner.
Men først vill jag læra mig mer om sjøælva grundutbildningen och så, och sedan anvøænda det på vad hæst det nyu blir jag køper. (valet ligger mellan varmblods travare och kallblodstravare eller någon blandras liknande kallblod... får se vad jag fastnar før) och mitt mål ær att kunna utbilda en (ung-)hæst till god samling och lyhørdhet, men jag ræknar med att det tar tid att komma så långt.
 
Sv: Ny hær; hur ofta rider ni?

Det tänkandet och målet låter väldigt bra i mina öron!

Väljer du mellan varmblodstravare och kallblodstravare ger jag gärna ett extra petande i hållet mot kallblodstravaren. ;)
De är inte riktigt lika långt avlade för travet som varmbloden = lättare att ha som ridhäst (lättare för samling, generellt sätt).
 
Sv: Ny hær; hur ofta rider ni?

Tack, tack, precis vad jag ville høra :P

Jo...och dom ær ju fruktansvært snygga..x) Vet knappt varfør jag pløtsligt børjade intressera mig vør varmblodstravaren (annat æn den dåliga anledningen att de ær billiga och jag gærna ''ræddar'' en hæst om jag kan. Har hørt att de ofta slaktas om de inte ær sdnabba eller blir sålda, vet inte hur vanligt det ær, men ændå) och så har jag hørt något om att amerikanska treavare har lite tølt anlag. Tror inte jag ær tillræckligt skicklig før att ta fram tølten dock..x) Och så børjade jag av någon anledning att tænka på en hæst med mer ''go'' i.
Jag ær kluven, jag gillar fart och flæng (inte før att kallblod saknar det, men..) samtidigt vill jag ha en lugn hæst..
Jajja, får se vad det blir, fortsætter jag på detta jobbet och får de hær ridlektionerna nu så lær det ju sluta men ett kallblod.. Men jag ær som sagt ganska førvirrad i vad jag sjælv vill.
 
Sv: Ny hær; hur ofta rider ni?

Det kanske inte går så fort när ett kallblod sätter fart, men de har en jäkla motor (oftast). Satt på en i helgen (Spirits) som kändes som ett explosivt godståg. Tänk att få den energin i en piaff eller terre-á-terre *avlider*
 
Sv: Ny hær; hur ofta rider ni?

Hehe, jo, jag har ridit ett par stycken (saknar min ælskade nordis korsning Rimfakse..) Men dom har varit..inte sega direkt, fast inte særskilt kænsliga heller. (utan att rækna med de kraftiga ridskole hæstarna..dom var sega, stackarna..) Jag antar att den hær ridstilen kan hindra den dær irriterande ''vill inte trava men måste væl'' instællningen hos hæsten... vill ju inte rida på en hæst som tycker att det ær pest och pina..O_o

Ooh, jag vill se terre-a-terre.. (faktum ær att jag gærna vill læra mig terre-a-terre och levad, men efter de t vill jag inte komma ''længre'' till skolor ovan mark om man sæger så... )
 
Sv: Ny hær; hur ofta rider ni?

Den känslan har jag också fått av dem ibland, men det är ofta hästar som varit hos ryttare som gjort dem sämre istället för bättre. Börjar man bara ge dem möjligheten att arbeta rätt så brukar de tända till, men så klart beror det helt på vilken häst man får tag på också som med alla andra raser.
 
Sv: Ny hær; hur ofta rider ni?

Yep, låter logiskt.
(Kan ju sæga att de halvblod och fullblod jag red på gymnasiet var mer æn tunga att rida, så det har ju helt klart att gøra med hur de blir ridna. Hoppas nu bara att jag kan bli en av de som får lættridna kallblod nær jag trænat dem..x) *øverentusiastisk*
 
Sv: Ny hær; hur ofta rider ni?

UPDATE:
Jag kommer inte rida akademiskt mer i det närmaste då jag slutat på mitt jobb i danmark (åker hem på torsdag) och ridningen var en del av lönen. Men när jag fått ett nytt jobb och har mer pengar så ska jag försöka hitta någon bra tränare och lära mig mer.
Synd bara, jag gillade att hälsa på Hugin och Filur och de andra hästarna när jag var där.. *imponerad av de två* x)
Menmen,..får ta upp ridningen senare.
 

Liknande trådar

J
Träning Vet inte var denna tråden ska vara men ændå! Nu ligger det till så att jag har en lilla syster vid namn Mathilda då. Mathild ahar ridit...
Svar
4
· Visningar
894
Senast: J3O
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp