ny grund vaccination?

Shimzy

Trådstartare
nu är jag lite små förvirrad..

min häst inköpt för 5 år sedan grundvaccinerade jag då efter konstens alla regler och fixade pass å chippade osv..

nu för 2 år sedan försvann hans pass, och NU har han fått ett nytt igen.
så när vet kom ut för att ge den årliga dosen av vaccin säger han att hästen ine räknas som grundvaccinerad igen utan måste göra en ny grund vaccinering för att få komma på tävlingar osv..
nu till frågan:
vet sa då att det räcker med TVÅ sprutor, alltså den han gav då och sen en till inom 3 månader sen är det klart..

men när jag söker på nätet så verkar det vara andra regler?
att man måste ta två relativt tätt å sen en till efter 6 månader?

HUR skall jag göra?
det har redan gått 2 månader sen spruta nu 1 , eftersom jag trodde jag kunde vänta till 3 månader ( det kommer nämligen en vet till vårat stall om 2 veckor så jag tänkte göra det i samband med det) men har jag nu väntat för länge då?

plz help..

Sv: ny grund vaccination?

Mom 170 Vaccinationsbestämmelser
För att få starta i tävlingar, (inbjudningstävling, lokal tävling, regional tävling, nationell
tävling och elit tävling) måste hästen vara vaccinerad mot hästinfluensa. Korrekt giltigt
vaccinationsintyg ska kunna visas upp före start.
Hästen bör vaccineras under en viloperiod och följande tidsrymd ska hållas.
1:a grundvaccinering
2:a grundvaccineringen (minst 21 dagar och högst 92 dagar efter 1:a vaccineringen).
När hästen fått dessa två vaccinationer tillåts den starta. Därefter ska hästen revaccineras
inom 12 månader (minimikrav).
Senaste vaccination får inte vara gjord senare än 5 dagar före ankomst till tävlingen.
För att ur medicinsk synpunkt få det bästa skyddet bör tillverkarens rekommendation
om vaccinationsintervall följas.
http://www3.ridsport.se/ImageVault/Images/id_8391/ImageVaultHandler.aspx

För att få starta i tävlingar, (inbjudningstävling, lokal tävling, regional tävling, nationell
tävling och elit tävling) måste hästen vara vaccinerad mot hästinfluensa. Korrekt giltigt
2:a grundvaccineringen (minst 21 dagar och högst 92 dagar efter 1:a vaccineringen).
När hästen fått dessa två vaccinationer tillåts den starta. Därefter ska hästen revaccineras
Senaste vaccination får inte vara gjord senare än 5 dagar före ankomst till tävlingen.
För att ur medicinsk synpunkt få det bästa skyddet bör tillverkarens rekommendation

betyder det att det räcker med en spruta till inom 3 månader?

"2:a grundvaccineringen (minst 21 dagar och högst 92 dagar efter 1:a vaccineringen)."

Bra att du fått svar :)
Då passar jag på att låna din tråd när det ändå handlar om vaccination.

Hur går det till? Kommer veterinären ut varje år och ger vaccinationen??
ringer man och beställer då?

Ja, du ringer veterinären, antingen får du åka dit eller så kommer han ut. Går jättelätt och smidigt.

Det är vad Ridsportförbundet kräver.

andra sprutan efter en månad och sen en till efter 6 månader är vad vaccintillverkarna anser ger absolut bäst/mest skydd.

Eftersom ts häst redan har en grundvaccinering och därefter är vaccinerad varje år? så räcker det nog gott och väl att göra som ridsportföbundet kräver. Grundvaccineringen igen är ju bara för syns skull på pappret.

Jag uppfattar det som att hästen måste grundvaccineras igen pga att dokumentet (passet?) som visar att hästen är grundvaccinerad är borta, inga "bevis" finns för att hästen är vaccinerad.
Alt begära ut hästens journal/journaler där det borde stå kan man ju göra och be en veterinär skriva i det nya passet.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 537
Senast: Sassy
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 319
Senast: malumbub
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 853

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka