- Svar: 16
- Visningar: 1 630
En ny studie från SLU visade att majoriteten av de högpresterande hästarna som ingick i studien visade på asymmetriska rörelsemönster. Mer än en tredjedel hade asymmetrier av samma omfattning som kliniskt halta hästar.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag ha reagerat på samma sak. Det är mer än en gång jag sett rejält halta hästar i hög klasser i dressyr.Har sett alldeles för många dressyrekipage i hög klass på tävling där jag inte begripit att de inte blivit blåsta av banan.
Solklart halta i mina ögon. Uppenbarligen inte halta i domarnas ögon.
Hm.
Får mig osökt att tänka på vad en överläkare i radiologi sade om elitidrottare. Ingen borde egentligen kunna prestera.
Det var inte jämt fördelat i studien iaf. 123 hästar deltog, flest hopphästarOm det är så att dom här 70% menas med att det är fördelat lika mellan alla grenarna så är det ju ganska uppenbart för mig att det har med smärta att göra. Asymmetri hos dåligt avlade dressyrhästar med överrörlighet är ju inte så förvånande.
Hoppning och fälttävlanhästar har väl knappast behovet av att avla på överrörlighet och gångarter tänker jag. Då kanske elitnivå är en nivå som faktiskt majoriteten av hästarna inte klarar av helt enkelt. Många på hög nivå som hade sållats bort om dom hade krävt att hästarna skulle se fräscha ut.
Det är mycket vi inte vet om hur hästen upplever assymetri och mycket vi tänker skall gynna hållbarhet.Om det är så att dom här 70% menas med att det är fördelat lika mellan alla grenarna så är det ju ganska uppenbart för mig att det har med smärta att göra. Asymmetri hos dåligt avlade dressyrhästar med överrörlighet är ju inte så förvånande.
Hoppning och fälttävlanhästar har väl knappast behovet av att avla på överrörlighet och gångarter tänker jag. Då kanske elitnivå är en nivå som faktiskt majoriteten av hästarna inte klarar av helt enkelt. Många på hög nivå som hade sållats bort om dom hade krävt att hästarna skulle se fräscha ut.
Jag tycker att eftersom hästar aldrig kan berätta hur dom mår så är det vi kan utgå ifrån att dom kan belasta kroppen på rätt sätt, klart inte alla hästar som går asymmetriskt har ont men man får lite utgå ifrån det när det gäller tävling.Det är mycket vi inte vet om hur hästen upplever assymetri och mycket vi tänker skall gynna hållbarhet.
Om jag går till mig själv, så ser jag lite halt ut i mitt rörelsemönster. Varför vet jag inte, och jag har aldrig haft ont av det. Det är snarare andra som sagt "oj, Priffe, har du ont i ett ben?"
Jag var nog över 20 innan någon påpekade det. När jag var yngre tror jag inte att folk brydde sig, eller såg det.
Med detta sagt, så menar jag att det kanske enligt en dator är perfekt om det är symmetrisk rörelse, men i praktiken kanske det spelar mindre roll?
Fast mycket beror ju på hur stor smärttålighet som hästen har utvecklat under alla år, toleransen blir ju högre hela tiden och hästen har formats efter det, så att bedöva tar inte per automatik bort rörelsestörningen direkt. Det är sådant som bör kolla upp långt långt innan hästen når högre klasser i tävlingar.Det hade varit intressant att göra en hältutredning och bedöva de hästar som påstås ha rörelsestörningar.
Försvinner rörelsestörningen med bedövning är det hälta och inte rörelsestörning.
Försvinner inte rörelsestörningen med bedövning hade det varit intressant att om rörelsestörningen blir mindre av kiropraktik, massage och rehab.
En studie av ett antal (ganska många) hästar med rörelsestörning hade varit jätteintressant.
Problemet är ju vart man ska lägga bedövningen, om man inte kan böja fram hälta eller lokalisera problemet på annat sätt vid en låggradig asymmetri.Det hade varit intressant att göra en hältutredning och bedöva de hästar som påstås ha rörelsestörningar.
Försvinner rörelsestörningen med bedövning är det hälta och inte rörelsestörning.
Försvinner inte rörelsestörningen med bedövning hade det varit intressant att om rörelsestörningen blir mindre av kiropraktik, massage och rehab.
En studie av ett antal (ganska många) hästar med rörelsestörning hade varit jätteintressant.
Det hade varit intressant att göra en hältutredning och bedöva de hästar som påstås ha rörelsestörningar.
Jag känner inte till någon studie, men hovslagare och veterinär jag varit i kontakt med när jag haft föl med lite knepiga benställningar har varnat för att överkorrigera.Håller med dig i sak men assymetri och rörelsestörning är inte samma sak.
Allmänt: gjordes det inte en studie för nåt år sedan om hästars medfödda assymetri och det problematiska i att göra dem mindre assymetriska?
Det stämmer att asymmetri och rörelsestörningar är olika saker.Håller med dig i sak men assymetri och rörelsestörning är inte samma sak.
Allmänt: gjordes det inte en studie för nåt år sedan om hästars medfödda assymetri och det problematiska i att göra dem mindre assymetriska?