Hur ska vi göra anser ni då? Se på? Ja det är ju ett alternativ, tragiskt dock om människor verkligen känner att det gör detsamma om barn dör i havet. Barn som redan har det förjävligt.
Jag vet inte hur det ska göras, jobbade med flyktingar under ett och ett halvt år på Malta, var bland annat med och tog hand om de överlevande från den sk Lampedusa katastrofen i oktober 2013, och har fortfarande ett par projekt som jag är med och driver i flyktinglägren där och är det något dessa människor vet om så är det definitivt vilka risker de tar när de väljer att åka över Medelhavet, Men de fler från något som är så pass mycket värre att de anser att risken är värd att ta. Det gäller faktiskt alla jag har pratat med, och det börjar bli en betydande del. Dessa människor kommer att ta risken ändå, så Europa har bara att gilla läget och försöka göra något åt det. Att göra flyktingfrågan till en fråga för EU är ju naturligtvis ett alternativ, och det är väl också så det kommer att bli har jag förstått det på vänner som är mer insatta än mig i just flyktingpolitiken i Eu. Men det lär ju inte bli utan strid. Det gynnar Sverige att sprida ut det i hela eu, det gynnar inte till exempel England.
Jag har hört att Italien dröjer längst möjligt med att registrera flyktingar pga har dom väl gjort det så är dom skyldiga att hjälpa dom. Det kan jag faktiskt förstå eftersom så många kommer dit. Grekland står nära konkurs, dom har nog med sig själva, Malta är bara en ö i havet... Så vad tycker ni att EU ska göra? Kanske erbjuda neutral, internationell hjälp att medla mellan styrkorna som slåss i Libyen när dom tröttnat på krig.
Nä, både Italien och Malta är snabba på att regga men de, speciellt Malta, kör den så kallade race to the bottom politiken, det vill säga att de gör det så jävligt de kan för flyktingarna så ingen ska vilja komma dit. Sedan ger man bara uppehållstillstånd för ett år i taget, åtminstone på Malta, Italien är något bättre där. Och då får inte heller flyktingarna jobba, det måste de ha ett annat intyg för. Och så hoppas man att det ska vara så jäkligt för dem att de åker hem igen, vilket de självklart inte kan. Alternativet för flyktingarna som de flyr från är ju så pass mycket sämre oftast. Naturligtvis är systemet lite mer kompicerat än så här, men enkelt så....
Att erbjuda hjälp till Libyen, tja... Medla? Det enda som hjälper där är nog NATO och de går inte in igen efter senaste floppen. Mannen är från Libyen och det är en otrolig komplicerad situation där nere då. Visst, det fanns flyktingar där som tog båtar innan också, men inte alls lika många som idag, många flyktingar flydde faktiskt TILL Libyen för att det ändå under Gaddaffis tid var hyfsat lugnt där och det fanns möjlighet att leva billigt och skapa sig ett liv. Många av de jag har träffat har bott och jobbat i flera år i Libyen innan arabiska våren.
Hur som helst, idag går det båtar VARJE dag från Libyen med flyktingar. På något sätt måste ju flyktingsmugglarna också sättas dit men vi får ju inse att det är så här det ser ut, människor kommer ta riskerna och fly oavsett om vi skiter i om de drunknar eller inte, och det är ju utifrån det perspektivet man måste jobba med det. Det här är varken den första eller sista båten som går under i Medelhavet och mina vänner som jobbar för röda korset och sjöstyrkan på Malta är ute, i princip varje dag, och hittar flyktingar i nöd.... Men vad man ska göra åt problemet? Ja, jag vet faktiskt inte? Försöka gå in i Syrien och medla så det blir fred där (vilket är ungefär lika lätt som i Libyen)?
Det vi faktiskt kan börja göra här är att hjälpa människor i tredje världen att förbättra sina villkor, till exempel handla klimatsmart, fairtrade och så vidare. DET är en långsiktig lösning, på en kortsiktig lär vi nog försöka ta hand om de som kommer.