Klart bättre än döda medmänniskor i Medelhavet. Det är klart att Sverige skulle kunna ta emot även dessa 120.000 om året, men det är absolut ingen optimal lösning vare sig för Europa eller de som kommer hit. Men Europa som helhet har inga som helst problem att ta emot den volymen.
Tusentals dör i konflikter, på grund av olyckor varje år. Ska det tvinga oss att ta beslut som får svåra framtida konsekvenser?
NEJ
Våra beslut måste vara grundade på ekonomiska och praktiska realiteter.
Självklart ska vi arbeta för att EU gemensamt hanterar frågan och bär bördorna. Men det är ett långsiktigt arbete.
Vad som händer i medelhavet är mer likt en brandkårsutryckning.
Det gäller att släcka de bränder man kan.
Majoriteten av dem som kommer uppger att man vill till norra Europa, dvs Tyskland och Sverige. Länder som redan nu av allt att dömma slagit i taket vad det gäller antalet mottagningar. Om man ser till hur situationen ser ut.
Brist på bostäder, brist på resurser, integrationsproblem och en extremt hög arbetslöshet.
Har ingenting emot att det kommer fler förutsatt att dessa problem blir lösta.
Så innan vi går vidare så kan du väl förklara, lugnt och sansat men ingående hur du tänkt dig att rent praktiskt lösa dessa problem.
Hittills har du gått på på som min maskinsäljare.
Men , hur stor del av Sveriges budget skall avsättas för att finansiera den här verksamheten?
Hur vill du lösa bostadsbristen , både den befintliga och den kommande?
Hur ska människor integreras i ett samhälle när de varken har möjlighet till normalt boende och produktiva arbeten?
Du som tekniker bör väl om någon vara medveten om vad rationaliseringen innebär för den Svenska arbetsmarknaden de kommande åren...
Och vad tror du en situation med permanent utanförskap leder till?
Jag tror att det leder till samma sak som i exempelvis Paris förorter, men det är ju bara jag det..