Sv: Ny fångtråd...
Symptomen och de efterföljande effekterna är såvitt jag förstår desamma alldeles oavsett anledningen till fånget.
Min valack fick fång i februari med symptom i alla hovarna, men framförallt på fram. Ingen orsak fanns att finnas i foderbyten eller dyl. och anledningen var helt obegriplig under lång tid.
Jag åkte med honom till Strömsholm och det konstaterades att han hade en måttlig hovbensrotation på båda fram. Först i sluttampen på hans konvalescens hittade vi (med hjälp av Strömsholms hovslagare) anledningen till anfallet. En hovböld som legat innaför hovväggen och naturligtvis orsakat avlastning. Detta tillsammans med den frusna marken och att min valack inte direkt är av det mindre slaget var tillräckligt för att orsaka ett riktigt kraftigt fånganfall.
Med hjälp av Strömsholm och den långa period av boxvila som ordinerades är han idag fullt återställd, rotationen återställd, han är i full tävlingskondition igen och inga begränsningar finns i användbarheten. Skillnaden mellan foderfång och överbelastningsfång är som jag förstått det att min häst inte löper större risk för att återfå fånget än någon annan utan fångbakgrund. Jag behöver inte anpassa hans foderstat och inga begränsningar i övrigt finns beträffande bete eller så.