Ny Familjemedlem

KING88

Trådstartare
Hej! Om några veckor får vi hämta hem våran kattunge. Det va några år sedan vi hade katt å ännu lägre sedan vi hade en kattunge! Vi vill ju naturligtvis ge denna lilla dunboll ett så bra liv som det bara går, och när jag tittar runt på alla olika sorters kattmat det finns blir jag yr:confused: Vad ska jag ge? Hos uppfödaren severas Pro Plan! Ska jag fortsätta med det el finns det något som är bättre? Har snöat in mig lite på att det ska vara svenskt, men det är absolut inget måste! Katten kommer att bli långhårig har 50% Main coon i sig och är redan jätte lurvig, så det behöver man kanske tänka på i val av foder!

Tacksam för förslag:)
 
Sv: Ny Familjemedlem

Att katten är 50% Maine Coon är inte en anledning till att den är långhårig. Långhårsanlaget är recessivt och bär mamman inte anlaget alls, så blir inte avkomman långhårig heller. Även om det du skrev är ett väl använt (och alltså uselt) försäljningsknep. Men om mamman bär på anlaget så KAN avkomman efter en MCO eller annat långhårig raskatt bli långhårig. Även huskatter kan vara långhåriga, många tror att långhåriga katter alltid har raskatt i sig, vilket alltså är fel.

Angående fodret så rekommenderar jag att vänja in på blötmat direkt. Blötmaten är många gånger mycket nyttigare än torrfoder och att vänja tidigt vid olika matsorter är bra att ha med sig senare i livet. Torrfoder är så extremt smaksatt och kan orsaka "beroende" som gör att det är svårt att få katten att äta annat om det behövs bytas.
Vill du ge svenskt så är Mjaus blötmat svenskt, tror det gäller även deras bättre foder Bozita.
 
Sv: Ny Familjemedlem

Tack för ditt svar! Att ugen kommer att bli långhårig syns klart och tydligt, men för mig spelar det ingen roll vad det är för ras/er inblandade.

Har kollat en heldel på Bozita både torr och blöt foder, och vad jag förstått så är det innehåll från sverige och resten av skandinavien men tillverkas i sverige! Har även kollat på Eukanoba! Tillverkar dom blöt foder?
 
Sv: Ny Familjemedlem

Iams har blötmat, men inte Eukanuba. Samma tillverkare på dessa. Ska man köpa blötmat är ju Mjau det enklaste eftersom det finns i nästan alla livsmedelsaffärer. Mycket kan du kolla själv, det ska inte finnas spannmål eller annat i, blötmaten ska innehålla kött enbart. Vilket t.ex Mjau och Bozita gör. Även Icas egen blötmat ska vara bra (jag har inte kollat det) samt att Pussi funkar relativt bra också.
 
Sv: Ny Familjemedlem

Varför skall det inte finnas spannmål i blötmaten?

Har lite dålig koll, men försöker lära mig så mycket jag kan eftersom jag går i katt-tankar :)
 
Sv: Ny Familjemedlem

Jag kan tänka mig att det är för att kattens naturliga föda är kött/byten och att de aldrig äter spannmål i det vilda!
 
Sv: Ny Familjemedlem

Som tidigare nämns så är Bozita och Mjau tillverkade i Sverige och ser bra ut näringsmässigt.
Bozita har även en bra torrfoder som innehåller en bra blandning mellan protein och fett och ett litet innehåll av spannmål. Katters magar har svårt att bryta ner spannmål eftersom de är gjorda för föda bestående av kött.

Mina har både blötmat och flera sorters torrfoder att välja mellan så att de kan äta det de gillar. :love:

Jag har slutat köpa Iams på grund av deras sätt att hålla djur på sina testanläggninga. Du kan gå in på Petas sida och hitta filmen. Dessutom tycker mina katter att deras mat är äcklig :angel:

Ska du ge katten optimal mat så är det möss som gäller. :idea:
 
Sv: Ny Familjemedlem

Fast PETA-filmen är ju jättegammal och väldigt oaktuell? Flera år sen den anläggningen slutade samarbeta med Iams. Sen är ju PETA just PETA. Påminner om Djurens Rätt här i Sverige.
 
Sv: Ny Familjemedlem

Katten är en carnivor. Dvs ett djur som bara äter kött i det naturliga. Dumt att stoppa i den spannmål som bara orsakar övervikt och annat.
 
Sv: Ny Familjemedlem

+KING88: Ok, det förstår jag :) Men det lät lite som att det just i blötmat inte fick finnas spannmål, men att det var ok i torrmat. Men kanske missförstod jag? :p
 
Sv: Ny Familjemedlem

Det finns inget torrfoder som innehåller enbart kött. Det finns spannmålsfria, men dom innehåller andra sorters kolhydrater istället. Vill man ge sin katt mat med enbart köttinnehåll så är det blötmat som gäller. Och även där bara vissa sorter.
 
Sv: Ny Familjemedlem

Hej! Om några veckor får vi hämta hem våran kattunge. Det va några år sedan vi hade katt å ännu lägre sedan vi hade en kattunge! Vi vill ju naturligtvis ge denna lilla dunboll ett så bra liv som det bara går, och när jag tittar runt på alla olika sorters kattmat det finns blir jag yr:confused: Vad ska jag ge? Hos uppfödaren severas Pro Plan! Ska jag fortsätta med det el finns det något som är bättre? Har snöat in mig lite på att det ska vara svenskt, men det är absolut inget måste! Katten kommer att bli långhårig har 50% Main coon i sig och är redan jätte lurvig, så det behöver man kanske tänka på i val av foder!

Tacksam för förslag:)

Du bör fortsätta samma mat som hos uppfödaren en tid för att sedan succssesivt fasa in på annan mat. Blötmat är inte alltid bäst då flera katter får diarré av blötmaten. Har/äter kattungen blötmathos uppfödaren?
Då de var några år sedan du var kattägare så vill ja bara påminna dig att kattungen inte får vara yngre än 12v vid försäljningen, lagstiftat. Vissa huskattsuppfödare ljuger om åldern så se till att få en vikt på kattungen redan nu, det säger en hel del om åldern.
Har du någon bild på dunbollen:love:
 
Sv: Ny Familjemedlem

http://i169.photobucket.com/albums/u207/MRKING88/022.jpg

Här är en dålig bild, va tvungen att hålla i yrvädret för att få en bild på ansiktet:laugh:

Ja det har jag förstått att ungen ska vara minst 12v innan leverans, ska be uppfödaren om en vikt! Men va ska en 12v unge väga ca?

Jag va in till en djurtillbehörs butik som drivs av en bekant som säljer Roial Canin, Eukanoba och Pro Plan kattfoder och hon sa att Pro Plan va det absolut bästa av dom tre, allt fån innehåll till tillverknings process! Så jag kanske ska fortsätta med det som den lilla redan äter!!

En liten fråga till:D kan en kattunge få blå ögon om inte någon av föräldrarna har det?
 
Sv: Ny Familjemedlem

Precis som på människor föds katter med blå ögon. Nu är ju din vitfläck (och ruskigt söt :love:) så det kan göra att det blå blir kvar. Men det är relativt ovanligt.
 
Sv: Ny Familjemedlem

Dom tre övriga ungarna i kullen har bytt ögonfärg men inte våran, å inte mig imot om den blir blåögd:love:
 
Sv: Ny Familjemedlem

Tack det ska bli spännande att få hem den lilla sötnosen om några veckor:love:
 
Sv: Ny Familjemedlem

http://i169.photobucket.com/albums/u207/MRKING88/022.jpg

Jag va in till en djurtillbehörs butik som drivs av en bekant som säljer Roial Canin, Eukanoba och Pro Plan kattfoder och hon sa att Pro Plan va det absolut bästa av dom tre, allt fån innehåll till tillverknings process! Så jag kanske ska fortsätta med det som den lilla redan äter!!


Jättefin liten kattskrutt! Så ljuvligt lurvig och så fin med sina blå ögon :laugh:

Här finns jättebra info som behandlar torrfoder vs blötfoder: http://kattstatus.se/nyapierson.pdf
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har nu nästan bestämt mig för att skaffa katt under året. Tanken är två katter så de har sällskap av varandra när jag jobbar eller...
2
Svar
31
· Visningar
2 356
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 920
Senast: Lager
·
Övr. Katt Vår katt har gått bort av ålderdom, så nu är vi kattlösa. Ny kissemiss ska bli familjemedlem till sommaren, och jag trodde valet var...
2
Svar
35
· Visningar
5 293
Senast: fluffig
·
Övr. Katt Nu är det bestämt att jag och karln ska skaffa oss en Maine coon, vi ska bara vänta på att "vår" kull ska födas :) Jag vet inte exakt...
Svar
11
· Visningar
7 330

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp