Ny familjemedlem, RÅD....

A

Anrarhiboul

Har funderat på att köpa en hund länge och har nu, helt oförberett, fått en, 5-månadersvalp precis av den raser jag varit ute efter... Som sagt så kom det oförberett, jag har ju jobb, ett hem och allt det där och jag vet att jag kan ta hand om hunden i 15 år, så det oroar jag mig inte för (och eftersom uppfödaren väljer att placera om den direkt kände jag att jag inte ville tacka nej) men med detta kommer också lite frågor...

Försäkring för en hund t.ex, vad kostar den generellt för en liten hund?
Vaccinationer, antar att han fått sina valpvaccinationer, men sedan då, ska han vaccineras igen?
Träning, hur länge kan man gå valpkurser (jag ska INTE ha en skällig och otrevlig terrier)? Annars, juniorkurser?

Känns som jag är helt nybörjare trots att jag är uppvuxen med hundar, men det har alltid varit mina föräldrar som tagit hand om den delen... Skulle bli tacksam för lite svar...

Sv: Ny familjemedlem, RÅD....

En försäkring brukar ligga runt 150-200 kr för en liten hund. Allt beror på hundens inköpspris, hur mycket man väljer i veterinärvård osv.

Du kan inte anta att valpen är vaccinerad med grunden, det måste du kolla upp. Det ska stå i vaccinationspapprena i stamtavlan, som jag hoppas att du fick med. Är han vaccinerad som han ska (8 v och 12 v) så ska han vaccineras vid 12 mån nästa gång.

Ring din närmsta brukshundsklubb och anmäl dig till höstens valpkurs eller unghundskurs, beroende på när den är och hur gammal din hund är då.

Släthårig foxterrier, men de kanske räknas som mellanstor hund, de är ju lite större än Jack russeln? Jag har inte hämtat hunden än, gör det i nästa vecka, men då hunden kommer från en välrenomerad uppfödare och dessutom redan är utställd så förmodar jag att den fått de vaccinationer den ska ha, men det ska jag givetvis kolla upp, men då är nästa vid 12 månader då?