Ny familjemedlem, RÅD....

A

Anrarhiboul

Har funderat på att köpa en hund länge och har nu, helt oförberett, fått en, 5-månadersvalp precis av den raser jag varit ute efter... Som sagt så kom det oförberett, jag har ju jobb, ett hem och allt det där och jag vet att jag kan ta hand om hunden i 15 år, så det oroar jag mig inte för (och eftersom uppfödaren väljer att placera om den direkt kände jag att jag inte ville tacka nej) men med detta kommer också lite frågor...

Försäkring för en hund t.ex, vad kostar den generellt för en liten hund?
Vaccinationer, antar att han fått sina valpvaccinationer, men sedan då, ska han vaccineras igen?
Träning, hur länge kan man gå valpkurser (jag ska INTE ha en skällig och otrevlig terrier)? Annars, juniorkurser?

Känns som jag är helt nybörjare trots att jag är uppvuxen med hundar, men det har alltid varit mina föräldrar som tagit hand om den delen... Skulle bli tacksam för lite svar...

Sv: Ny familjemedlem, RÅD....

En försäkring brukar ligga runt 150-200 kr för en liten hund. Allt beror på hundens inköpspris, hur mycket man väljer i veterinärvård osv.

Du kan inte anta att valpen är vaccinerad med grunden, det måste du kolla upp. Det ska stå i vaccinationspapprena i stamtavlan, som jag hoppas att du fick med. Är han vaccinerad som han ska (8 v och 12 v) så ska han vaccineras vid 12 mån nästa gång.

Ring din närmsta brukshundsklubb och anmäl dig till höstens valpkurs eller unghundskurs, beroende på när den är och hur gammal din hund är då.

Släthårig foxterrier, men de kanske räknas som mellanstor hund, de är ju lite större än Jack russeln? Jag har inte hämtat hunden än, gör det i nästa vecka, men då hunden kommer från en välrenomerad uppfödare och dessutom redan är utställd så förmodar jag att den fått de vaccinationer den ska ha, men det ska jag givetvis kolla upp, men då är nästa vid 12 månader då?

Hur funkar det med mat till en hund, måste man ha samma foder som en uppfödare som ju fodrar sina för bästa resultat till utställning (svindyrt foder, jag säger inget om att det kanske är det bästa) eller fungerar exempelvis Doggy (som vi använt oss av i alla år) lika bra till en sällskapshund?

Är väldigt olika.. Har en av mina 6 hundar på ett foder, som kostar över 500:- / 15kg´s säck :eek: eftersom hon inte klarar av att hålla hullet på andra (billigare) foder

Hmm, det är sant, då får man ju tänka om givetvis, men om man tar en "normal" hund som håller fodret på ett normalt sätt, då måste man kunna ha något billigare, eller är alla andra märken "dåliga" förutom dem som man bara köper i hundaffärer?

Vad har ni andra för foder till era hundar?

Jag skulle aldrig i mitt liv ge en hund Doggy frivilligt :crazy:
Ett BRA foder ska hunden ha, oavsett om den ska tävlas eller ej, för det handlar inte om utseendet på hunden, utan alla vitaminer, vart proteinet kommer ifrån, vart fettet kommer ifrån, ca/p kvoten, balansen mellan fett/protein osv osv. Hunden förtjänar att må så bra som den bara kan, i magen, kroppen och musklerna.

Jag har alltid gett Royal Canin, vilket är ett dyrt men prisvärt foder. Har inte hittat ett enda dåligt foder hos dom än, trots att jag kollat igenom alla för att se vad dom innehåller etc. Det i kombination med färskfoder på vissa hundar.

Tja, färskfoder vet jag uppfödare som rynkar på näsan över... Men visst ska hunden ha ett bra foder, det säger jag absolut ingenting om, och doggy var ett exempel (även om vi använt det, på råd av den uppfödaren, på våra hundar, och de var fina i päls och kondition), det jag menar är att det måste finnas andra foder än de superdyra fackfodren för 700kr säcken?

Ang försäkring. Ring runt till lite olika bolag och hör efter. På Agrias sida kan du göra en kalkyl över hur mycket en försäkring kostar på just den rasen. Själv har jag Folksam som bolag, min kompis kör med Sveland. Det är väl lite som man tycker själv vad man vill ha. Ang foder så är det ju en smaksak vad man väljer..man tar väl det man anser fungerar bäst just för den hund man har.

http://www.agria.se/agria/index.nsf/(InetVadKostarDet)?openagent&o=041oend

Ja, och precis som med torrfoder finns det olika märken och kvalitet inom färskfodret också. Ska jag räkna ihop alla uppfödares åsikter, dom som jag känner personligen, så använder sig 0% av foder som Doggy, Axcess, affärernas egna, Pedigree osv. Alla använder sig av foder där man behöver ge mindre, men får betala mer och därför går jämnt ut i alla fall. Och som plus får man hundar som äter ett foder där allt som behöver finns, i rätt mängd också.

Jag valde att lära mig så mycket jag bara kunde, istället för att lyssna på andra, även uppfödarna. Och är det något jag inte vet om fodret, eller varför det kanske blir just så eller så, då tar jag reda på det.

Jag lade ut som allra minst 700 kr/mån i foder till min förra hund, när hon behövde som mest gick det upp till nästan 1500 kr/mån. Allt för att hon skulle få den perfekta foderstaten, vilket för mig är viktigast. Då fick hon äta det torrfodret som har mest fett i sig på marknaden, plus en hel del färskfoder. I normala fall klarade hon sig enbart på det torrfodret. Nu hade hon extrema behov för att hålla sig fin i hull när hon hade växtperioder, men jag hade också en hund som alltid var riktigt mycket musklad, hade perfekt hull och fick i sig alla vitaminer, spårämnen osv som hon behövde..

Självklart finns det andra foder, jag har dock inte hittat något jag är lika nöjd med än. Även om folk säger att fodret gör så att pälsen glänser och hunden är glad, så ser jag klart och tydligt i innehållsförteckningen att det finns saker där i som faktiskt inte ÄR bra för hundens mage i längden, eller att den säkerligen kommer att få brist på i alla fall dom och dom vitaminerna i framtiden. Osv osv.

Bebben skrev:
Jag skulle aldrig i mitt liv ge en hund Doggy frivilligt :crazy:

Varför inte? *nyfiken* vet. rekomenderade doggy light till våran hund och han har ätit det i ett år nu vilket har fungerat bra...

försäkring helår för min lille rackare kostar kring 1000 kr per år.... mat kostar ca 500 kr/15 kilo, dock är min en liten fis så han äter inte för många tjugor i månaden (chihuahua) ;-)

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 830
Senast: geting
·
Hundträning Jag har en liten valp på 5 månader av en sällskapsras som definitivt hör till de mer lugna även för rasen. Hon har lätt att bara sitta...
Svar
15
· Visningar
1 741
Senast: Pilot
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 311
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar