Ny eldstad: eldar man i sovrummet?

mino

Trådstartare
Jag har funderat på att sätta in en eldstad och har funderat lite på olika alternativ. Egentligen skulle jag vilja sätta in en rejälare murspis eller kakelugn i vardagsrummet men efter att ha fått en offert på 70 000 med installation och skorstensrenovering etc etc så kändes det lite för mycket. Som ett alternativ har jag funderat på att sätta in en mindre kamin i sovrummet på övervåningen. Frågan är om man eldar i sovrummet, gör ni det? Det vore otroligt mysigt på morgnarna men frågan är om det blir av så ofta...

Sv: Ny eldstad: eldar man i sovrummet?

Jag skulle inte sätta in en kamin i sovrummet. Det blir jättevarmt och själv skulle jag inte vilja ha så varmt när man sover. Svårt att ha koll på den också eftersom man inte tillbringar så himla mycket vakentid i ett sovrum.

Är sovrummet väldigt otätt och dragit så kanske men annars nej.

Vardagsrum, en större hall centralt i huset eller i kök tycker jag är bästa placeringen av en kamin om man ska utnyttja den maximalt. Där ser man den mer och kan ha bättre koll för trots allt så innebär en kamin också en större brandrisk.

Vi har en kamin i vardagsrummet och en kakelugn i sovrummet. Jag kan säga att sen vi flyttade hit (för ca 5 år sedan) så kan jag räkna dom gångerna vi använt kakelugnen i sovrummet på en hand.

Det blir så jäkla varmt att allt det mysiga försvinner. Sen är jag lite paranoid så jag vågar inte elda när jag inte kan hålla koll på det.

Jag vill inte heller ha en sådan intensiv värmekälla i sovrummet. Jag vill dessutom inte hantera skräpet som blir av veden och askan i just det rummet.

Jag hade inte heller satt in kamin i sovrummet, men jag vill ju hellre ha lite mer normal temperatur och varmt täcke istället. Gillar man 25 grader när man sover så resonerar man förmodligen annorlunda. ;) Däremot skulle jag kunna tänka mig en elektrisk kamin i sovrummet, då kan man ju koppla in en timer så den går igång med eller utan värme nån halvtimme innan man kliver upp.

Mina föräldrar har kakelugn i vardagsrummet - det är mys! Dessutom håller den värmen långt efter att elden brunnit ut, om man eldat ett tag så täljstenen i den värmts upp. Nackdelen är ju att de väger en hel del... :)

Jag har öppen spis i sovrummet, men så bor jag ju i en minimal etta. Jag eldar bara där när det är skitkallt! Hade nog eldat mer om jag haft ett annat rum med spis i.

Jag hade satsat på en kamin i vardagsrummet istället. I sovrummet blir det bara obehagligt varmt och man njuter inte av elden på samma vis.

Måste säga att offerten på kakelugnen är inte speciellt dyr! Här skulle kakelugnsmakaren ha 60 000 bara för att laga kakelugnen och ytterligare 40 000 för att fixa skorstenen.

Tänker man på uppvärmning och ska ha en värmekälla så bör ju denna vara på bottenvåningen då värmen stiger.

Alla är ju olika, men personligen är nog sovrummet det sista av de rum jag använder som jag skulle stoppa en kamin i. Det kan bli ganska varmt av en kamin och åtminstone jag har svårt att somna om det är för varmt.

Sen fallerar väl lite av tanken på att vakna till en mysig brasa på att någon måste upp och börja elda. Det är lite pill och ofta måste man ju peta in lite mer ved efter ett tag. Så den stackarn som ska upp och elda är nog klarvaken innan det är klart.

Min egen erfarenhet av kamineldning är att det lätt blir lite smutsigt. Sot på händerna + lakan är ingen hit. Vedhantering är ofta ganska smutsskapande och med tanke på att sovrum ofta ligger långt in i huset så lär det bli en del nedskitning av vedhanteringen.

Angående mysfaktorn så skulle jag säga att den är omvänt proportionell mot värmebehovet. Ifall man använder kaminen ofta för värme så försvinner snabbt mysfaktorn. I början tyckte jag att det var trevligt att bara titta på elden, men nu har jag slutat att göra rent glasen.

Måste säga att offerten på kakelugnen är inte speciellt dyr! Här skulle kakelugnsmakaren ha 60 000 bara för att laga kakelugnen och ytterligare 40 000 för att fixa skorstenen.

Det är väldigt mycket jobb med att laga en gammal kakelugn. De plockar väl ofta ner den i småbitar och bygger upp den igen. Så det är inte jämförbart med att köpa och installera en ny masstillverkad variant.

Hos oss har de gjort så, plockat ned dem bit för bit, märkt dem, gjort rent dem och fixat skador och sen murat upp dem igen. Det är verkligen helt otroligt vilket jobb och hantverk det är. Jag stod som fascinerad och följde arbetet. :)

*kl*

Vet inte riktigt hur jag ska beskriva den, men vi har en "öppen spis" med lucka i sovrummet i vårt sommarhus. Där blir det lätt dragigt på vintern och då är det mysigt att tända en brasa innan man går och lägger sig och somna till eldens knaster och ljusspelet som blir. Men jag hade inte vågat göra det om vi inte haft lucka för.

Vi funderade på att sätta in en kakelugn i sovrummet hemma, men avstod då det skulle ha blivit för varmt och att vi aldrig skulle ha använt den av den anledningen. Istället ska vi sätta in den i ett stort badrum vi ska göra, det kommer att vara så mysigt att ligga i badet framför kakelugnen. :love:

Jag skulle inte vilja ha en kamin i sovrummet. Jag vill ha det svalt när jag sover, så man riktigt kan kura ihop sig under ett fluffigt tjockt täcke utan att svettas. Det värsta som finns är när man tvingas sova med täcket nere vid höfterna för att inte koka ihjäl. Även små kaminer värmer redigt ordentligt, så nä, inte i sovrummet.

*kl*
tack för era svar! Verkar som om jag får återgå till plan A att sätta in en eldstad i vardagsrummet.
Ang offerten så var den på en murspis som i sig kostade 35 000 och är betydligt enklare att montera än en kakelugn, så det går säkert till närmare 100 000 med en kakelugn om man inte har goda kontakter. Annars har jag varit inne på en Wasaugnen som verkar ge mycket värme.
bildgalleri__32.jpg

(Bild från Wretas gästgiveri)

Men det känns som om priser runt 50 000 kronor och uppåt gör att jag tvekar, det går att brassa på rätt rejält med elen under 10-20 år innan man gjort upp de pengarna (och då har man inte ens räknat in ved).

Senast ändrad:

Men det känns som om priser runt 50 000 kronor och uppåt gör att jag tvekar, det går att brassa på rätt rejält med elen under 10-20 år innan man gjort upp de pengarna (och då har man inte ens räknat in ved).

Jag har full förståelse att man vill ha kakelugn i vardagsrummet. Både estetiskt och värmeeffiktivitet.

Men vill man minska elräkningen och kakelugn är för dyrt så kan en vanlig kamin duga rätt bra. Det finns ju massor av utseenden att välja med, så någon modell som passar i vardagsrummet kanske det går att hitta.

Mja fast vi skulle montera ner den själva och göra rent den.

Det lät modigt. Det är ju en sak ifall ni har rutin på det, men att låta nybörjare montera ner kakelugnen för att låta proffsen pussla ihop det låter väldigt riskfyllt. Jag hoppas ni får ordentliga instruktioner på hur bitar ska märkas m.m..

Jag känner två som fått sina kakelugnar renoverade. Där gick själva kakelugnsjobbet på ca 25 000 kr (4 och 6 år sedan) så jag tycker ditt pris på 60 000 där du även förväntas göra en hel del jobb själv verkar rejält tilltaget. Sen kan det ju givetvis bero på kakelugnens skick och fabrikat. De jag pratar om hade 'standardkakelugnar' från ca. 1850.

Vi kommer inte renovera våra kakelugnar. Har inte pengarna till det alls nu. De får stå där de står och bara vara prydnad istället :)

Jag har full förståelse att man vill ha kakelugn i vardagsrummet. Både estetiskt och värmeeffiktivitet.

Men vill man minska elräkningen och kakelugn är för dyrt så kan en vanlig kamin duga rätt bra. Det finns ju massor av utseenden att välja med, så någon modell som passar i vardagsrummet kanske det går att hitta.
En kvalitetskamin är ju inte heller gratis med installation och allt. Har svårt att tro att man kan komma under 30 000 kr, så någon vinstaffär lär det nog aldrig bli om man inte har gratis ved.

Jag skulle aldrig sätta in en kamin i vardagsrummet,där är jag bara när jag sover,och då har jag mer än gärna svalt. Och du säger att du har sovrummet på övervåningen,tänk på att värmen stiger,så det blir mer ekonomiskt att sätta en på nedervåningen i stället!

Vi har kök,matsalsrum,hall och badrum nere,resten på övervåningen,så vi tillbringar inte många timmar nere igentligen,men valde endå att sätta in en insatts när vi köpte huset och renoverade,och OJ vad nöjda vi är,den värmer på skitbra,och värmen stiger,så är t.o.m varmare på övervåningen än nere,det tråkiga är ju att själva mysfaktorn försvinner,hade varit jättetrevligt att ha den sprakades i vardagsrummet där man tillbringar mesta delen av hemmatiden, men det är ju framför allt pga värmen vi skaffade den. Vi har inte satt på värmen än,och då har det legat på nån minusgrad ute lite då och då,men annars nån enstaka plus men ruggit och kallt endå,men det har varit tillräckligt att elda!

32196_1430213229556_1059624479_31281386_1483057_n.jpg

Jag skulle inte göra det!
Vi får ca 29-30 grader i rummet där vi eldar med vår kamin och i sovrummet ska man ha det svalt och friskt.

Liknande trådar

Hemmet Jag vill ha in en vedeldad värmekälla på nerevåningen. Både för mysfaktor men även för att tillskotts värma lite och vid strömavbrott...
Svar
6
· Visningar
5 458
Senast: tinissen
·
Övr. Katt Hamnat i en lite knepig sits, ska försöka få med allt men hålla det så kort det går, men varning för det blir långt. Väldigt tacksam om...
Svar
11
· Visningar
2 474
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈