Ny brunn - helhetslösning

fejko

Trådstartare
Vi håller på att borra en ny brunn och nu har arbetet avstannat och de har gått på semester utan att säga något. Borrningen är färdig men det ska grävas ner rör för anslutning till pumprum och hydrofor. De skulle komma en dag men just den dagen hade jag bestämt med veterinären (ganska akut, två halta hästar varav en troligtvis hade fång) så jag bad dem komma en annan dag. Nu har de gått på semester utan att säga något och samtidigt har borrfirman skickat en räkning. Vi har bett dem om en helhetslösning och fått en offert på detta, är det dumt att betala borrningen nu innan vi vet att det blir färdigt?
 
Själv hade jag betalat när arbetet i den omfattning det är beställt är färdigt, om inget uttryckligen avtalats om förskottsbetalning.
Sen är det ju inte omöjligt att enda dagen de hade möjlighet att planera in slutförandet var just den dagen du inte ville att de skulle komma. Men det kunde ni ju pratat om tänker jag, där ser jag ansvaret som delat.
 
Jag hade inte betalat innan hela arbetet som ni kommer överens om är gjort, eftersom ni har kommit överens om att det ska vara en helhetslösning.

De kan ju komma direkt efter semestern, men de kan också välja att komma i mån av tid när de blir utan incitamentet att få betalt för jobbet.
 
Själv hade jag betalat när arbetet i den omfattning det är beställt är färdigt, om inget uttryckligen avtalats om förskottsbetalning.
Sen är det ju inte omöjligt att enda dagen de hade möjlighet att planera in slutförandet var just den dagen du inte ville att de skulle komma. Men det kunde ni ju pratat om tänker jag, där ser jag ansvaret som delat.
Jag tänker samma, får de betalt för allt nu lär motivationen för att utföra resten sjunka drastiskt. En prestationsbunden betalningsplan är väl det enda rimliga, är prestationen 80 % färdigt så får de väl fakturera 80 % av överenskommet totalpris? Eller så får de faktiskt vänta, om det var avtalat med EN faktura.
 
Min sambo skällde just ut mig för att jag inte lät dem komma när de ville och att det nog inte är så bra att inte betala nu när ´det är jag som har krånglat till det´.
 
Min sambo skällde just ut mig för att jag inte lät dem komma när de ville och att det nog inte är så bra att inte betala nu när ´det är jag som har krånglat till det´.
När är sista betalningsdag på fakturan? Hinner de komma tillbaka från semestern innan betalningsdatum gått ut?
 
När är sista betalningsdag på fakturan? Hinner de komma tillbaka från semestern innan betalningsdatum gått ut?
Tyvärr inte. Men jag har lyckats hitta en offert. Tyvärr har allt blivit ordentligt försenat pga den långa vintern.
 
Själv hade jag betalat när arbetet i den omfattning det är beställt är färdigt, om inget uttryckligen avtalats om förskottsbetalning.
Sen är det ju inte omöjligt att enda dagen de hade möjlighet att planera in slutförandet var just den dagen du inte ville att de skulle komma. Men det kunde ni ju pratat om tänker jag, där ser jag ansvaret som delat.
Alltså, borrningen är färdig och det är borrningen de vill ha betalt för.
 
Alltså, borrningen är färdig och det är borrningen de vill ha betalt för.
Jag uppfattade det som att de offererat även den kompletterande rördragningen och du beställt enligt den offerten. Då är det naturligt och rimligt att se det som ett uppdrag/jobb och betala när det är klart.

Sen förstår jag om kanske företaget lejt ut själva borrningen och behöver betala den entreprenören, och har vek ekonomi själva. Men risken finns ju som andra redan påtalat, att de kvarstående momenten kan dra ut på tiden om du delbetalar nu. Hur stor den risken är kan ingen av oss veta.
Jag tror att bästa vägen är att prata med firman, understryka att det är ett jobb och att du helst inte delbetalar. Kanske hittar ni en kompromisslösning.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
10 320
Senast: Hyacinth
·
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
18 267
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 305
Senast: Alexandra_W
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 116
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp