Bee

Trådstartare
Nu har det då blivit dags att införskaffa ny bil=)

Vi har kikat runt lite, men jag skulle gärna vilja ha lite tips på vad vi har missat för bilar. Kraven är:

* 4WD
* Hundvänligt bakutrumme
* 2-6 år gammal
* Inte så mycket mer än 150 000kr
* ju mer den får dra destu gladare blir jag, har E-kort.

De vi har tittat på är:

* Audi A6 Quattro
* Passat 4-motion
* Volvo V70 AWD

Så nu behöver jag lite tips på vad vi mer ska kika på!

Sv: Ny bil...

Nu har det då blivit dags att införskaffa ny bil=)

Vi har kikat runt lite, men jag skulle gärna vilja ha lite tips på vad vi har missat för bilar. Kraven är:

* 4WD
* Hundvänligt bakutrumme
* 2-6 år gammal
* Inte så mycket mer än 150 000kr
* ju mer den får dra destu gladare blir jag, har E-kort.

De vi har tittat på är:

* Audi A6 Quattro
* Passat 4-motion
* Volvo V70 AWD

Så nu behöver jag lite tips på vad vi mer ska kika på!

Du bör få en Landrover Discovery på 6år för under 150.
Personligen är jag helnöjd med den, har en disel-rätt så "ekonomisk"
för den typen av bil faktiskt....

//FPL

tycker du ska kolla på Subaru outback! jag har kört samtliga subarus modeller (föredrar dock de sportiga) men detta är en mkt trevlig familjebil som känns som om den blivit framtagen för hästfolk, 4-hjulsdrift givetvis. Men den har även lågväxel! Hade jag haft häst å familj så hade jag inte behövt att välja så länge..

Är ju bilnörd.. så kan ju hjälpa dig med de andra bilarna med..

Har själv en Ausi S4 (sportbil) men har ju kört en hel mängd.. körkänslan hos dem är bra, de har oftast (om man inte köper sneak modellen) riktigt bra starka motorer (kan själv köra i korsning i uppförsbacke i 25-30 km/h på sjätte växeln!), känns som en väldigt bra häst å familjebil.. om det inte vore för prislappen!! det blir lätt en halv mille om man vill ha nåt lite roligare, å lite bättre... min bil kostade 550 000 för 8! års sen.

Volvon då.. tycker jag en bil som bara har byggts för att försäkra folk om att det är den säkraste bilen och krocka i... eftersom jag inte vill krocka kollar jag på allt annat! jag gillar inte deras automatlådor.. de är för slöa på att växla, å inte ens deras "sportbilar" är sportiga.. Känslan i ratt å pedaler.. den existerar knappt.. Man tröttnar otroligt snabbt på att köra dessa bilar. Sen har vi bensinförbrukningen... Hur man en kör sin volvo, så blir den aldrig en normalförbrukare med bensin. Jag kan köra min sportbil med V6 motor, två turbos, 265 hästar och 400 nw på 0,76 liter per mil! det kan du inte köra volvos snålaste bil på! Tycker dessutom att prislappen är för stor. Sen har vi komfort.. den är rätt bra.. men väghållningen har fått lida som fan.. går knappt att köra lagligt i kurvor innan den kränger..

Passat då.. vi har en 2,0 FSI. Har ej kört automat. men det är ju en bil som är väldigt lik Audin men har ett bättre pris.. Det jag har negativt å säga om den är även där känslan, Allt är lite väl för lätt. Sen vi har en 06, gått 6900 mil snart.. å sånt man använt mycket har slitits väldigt mycket, tex handbromsknappen, där ser man itne längre var tecknet på den ska föreställa.. Likadant med bagageknappen på karossen. där man trycker med fingret har VW märket försvunnit!
känns lite sneak?

Sen vilken prisklass tittar vi på?

Lite dyrare alternativ kan ju vara Audi Q7 eller Porsche Cayenne

Japanska bilar skulle jag generellt inte titta på (bortsett från subaru som är ett japanskt "lyxmärke" då de är helt enkelt i min mening för motorsvaga för att det ska vara behagligt att dra en häst, eller två.. De är dessutom rätt lätta bilar som då inte får dra så mycket!

Hoppas det var till någon hjälp!

Maria

tycker du ska kolla på Subaru outback! jag har kört samtliga subarus modeller (föredrar dock de sportiga) men detta är en mkt trevlig familjebil som känns som om den blivit framtagen för hästfolk, 4-hjulsdrift givetvis. Men den har även lågväxel! Hade jag haft häst å familj så hade jag inte behövt att välja så länge..Sambon har en impreza som lekbil och jag tror att det får räcka med en subarau. Jag är inte speciellt förtjust

Volvon då.. tycker jag en bil som bara har byggts för att försäkra folk om att det är den säkraste bilen och krocka i... eftersom jag inte vill krocka kollar jag på allt annat! jag gillar inte deras automatlådor..vill absolut ha manuell oavsett vilket märke det blir de är för slöa på att växla, å inte ens deras "sportbilar" är sportiga.. Känslan i ratt å pedaler.. den existerar knappt.. Man tröttnar otroligt snabbt på att köra dessa bilar.ingentin för sambon då... Sen har vi bensinförbrukningen... Hur man en kör sin volvo, så blir den aldrig en normalförbrukare med bensin.är det jag är rädd för, sambon är ju inte direkt försiktig på gasen heller... Jag kan köra min sportbil med V6 motor, två turbos, 265 hästar och 400 nw på 0,76 liter per mil! det kan du inte köra volvos snålaste bil på! Tycker dessutom att prislappen är för stor. Sen har vi komfort.. den är rätt bra.. men väghållningen har fått lida som fan.. går knappt att köra lagligt i kurvor innan den kränger..

Passat då.. vi har en 2,0 FSI. Har ej kört automat. men det är ju en bil som är väldigt lik Audin men har ett bättre pris..Precis det vi oxå tänkt på, efterom även audi är ett alternativ. Vi har docj fptt tipset om att inte ta en turbo eftersom det är mycket krångel med den Det jag har negativt å säga om den är även där känslan, Allt är lite väl för lätt. Sen vi har en 06, gått 6900 mil snart.. å sånt man använt mycket har slitits väldigt mycket, tex handbromsknappen, där ser man itne längre var tecknet på den ska föreställa.. Likadant med bagageknappen på karossen. där man trycker med fingret har VW märket försvunnit!Är det samma med den tidigare modellen?
känns lite sneak?

Sen vilken prisklass tittar vi på? upp till 150 000

Hoppas det var till någon hjälp!

Maria

Tack tack!

FSI har ingen turbo. Vi hade en lågtrycks turbo passat innan en 1,8T -01, den var mer rubust.

Outbacken har inte alls samma känsla som imprezan, bra val din man har gjort då jag är en äkta imprezaidiot! hehe vi kanske tom har träffats på klubben då jag sponsrar dem :)

Du borde prova den tycker jag.

Skoda kan även där vara ett alternativ, barnbarn till Audi dårå.. heheh, men har mer sjukdomar då tycker jag.. Å inte så mkt känsla

Senast ändrad:

Vi har en Hyndai (felstavat, yes ;)) Santa Fee och den är suverän. Stor, lättkörd, jättestort bagageutrymme som rymmer både hund och utrustning. Kör ett Umesläp (boogie) med E-kort.

Rekommenderar starkt! Vet inte vad den kostar exakt men 120kanske?

Lycka till i djungeln! :)

Om jag får ge ett tips så blir det SUBARU Legasy el outback. Du vill ha en driftsäker och dragstark bil. Att se sej blind på sambons lekbil går inte i detta fall, det är 2 skilda saker...går inte att jämföra. Vi är inne på 2 subarun som dragbil och jag kommer aldrig att byta märke så länge som jag behöver en bil som tar sej fram i snö och som inte sackar när jag drar. Ser varje gång vi besöker tävlingsplatser bilar som kör fast och som inte tar sej loss, i subarun ska det mycket till innan du ens känner att du har något efter på släp. Provkör med släp och gärna med last på vinterväg så får du en uppfattning om vad du tänker välja bort. Det sägs att subarun kommer som diesel.

Vi har tittat på dessa bilar då sambon gillar dem, man jag tycker bara inte om dem. Är säkert en bra dragbil, men den ska ju vara mer än så. vet att många är nöjda med sina och de är inte därför denväljs bort, utan jag gillar den helt enkelt inte...

ok, kanske värt att kolla upp. Jag har fått intrycket att den är lite klumpig, men det är den kanske inte!?

jag har en mercedes ml 320, 00'a, endast gått 9000 mil då jag köpte den i fjor. den gav jag 135.000 för! det är dock ett bra pris, men letar man lite så finns det... och den motorn går länge...

grymt bekväm bil att köra, massa plats till häst och hundsaker, och foder! dessutom får den dra 3,2 ton...;)

Volvo 744 -883 GL: grå, -88, dragkrok, c-lås, 23.700 mil, nybes och skatt, bra sov däck. Pris9.000. :idea:

Vi har en Audi A6 quattro 2,4. Hyffsad dragbil men våran är tyvärr lite låg så det tar i lite här och där. Får tyvärr bara dra 1330 kg.

Vi har även en Mitshubishi Pajero. Den är stor stadig och kommer garanterat fram över allt, den får dessutom dra upp till 3300 kg med E-körkort. Nackdelen är att den drar en hel del bensin.

Audin är en 98 och Pajeron en 03 ingen av bilarna har kostade över 60 000 kr.

Hade tidigare en Subaru legacy och den var väl ok som drag bil tyvärr hade vi fått tag i ett riktigt måndags ex, vi köpte den ny så vi kan inte skylla på någon tidigare ägare.

Såg att det blev lite fel Pajeron kostade givetvis inte 60.000 kr utan 160.000 kr.

Jag kan inte direkt hitta några andra bilar att rekommendera dig då vi har haft en audi S4 -92 som jag var supernöjd med! visste inte hur jag skulle kunna hitta en 4wd som skulle kunna matcha den, men så provkörde vi en Passat 02 och då vart jag fast, vi kände att turbo har vi haft men lite hkr vill man ju ha så det blev en V6 4-motion för vår del, supernöjd även med denna, reservdelarna inte lika fasligt dyra som till audin..
Så jag behöver nog inte säga vilken jag röstar för ;)

Vi har en Honda CR-V som är kanon.

Vi kan inte ha Subaru för ingen av oss kan sitta bekvämt i dem.

Subaru Forester är mitt tips!!
HAr en sådan själv 2,o liters turbo
Det är alla gånger den bästa bil jag kört för ändamålet! Hög tjänstavikt oxå... Utan att vara alltför stor och klumpig som SUVar gärna kan kännas.
Mkt bil i ganska litet format.
Ganska bränslesnål oxå. Drar lika mkt som min Saab 9-3 turbo som jag hade tidigare...

Suzuki grand vitara, är jättenöjd med min bil men längtar tills jag kan köpa den nya modellen, för en suzuki grand vitara blir det igen, helt klart jag är supernöjd.

Pajero sport är supertrevlig. Snygg och rejäl och får dra mycket och ej särskilt dyr. Drar dock en del bensin som sagts innan. Något sämre svängradie än andra men mycket annat som uppväger.

En lågtrycks turbo har väl lite mer råstyrka eller? Har väldigt dålig koll på motorer och tekniska saker, det överlämnar jag till sambon...
Han är ju lite sugen på en outback, jag vet inte varför men jag giller den bara inte...

Just nu lutar det åt en passat.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 746
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 990
Senast: Guldaskig
·
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
902
Senast: Bonita4
·
Fordon Ok har fått till mig att jag nu måste välja ny bil i jobbet. Jag är i grund och botten väldigt ointresserad av bilar. Har inga direkta...
Svar
19
· Visningar
1 741
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama