kladdkaka

Trådstartare
Jag är sugen på att skaffa ny bil men jag har ingen aning om vad jag vill ha. Jag behöver få plats med två schäferhanar och gärna några passagerare och packning, inte för törstig då jag förhoppningsvis ska byta jobb och får 8 mil enkel resa och skön att köra. Budgeten är runt 100 000 +/- några tusen.

Stor och billig men bränslesnål är en svår kombo men man kan alltid försöka ;)

Hjälp!

Just det, jag har en gammal V70 från 02 idag. En ny V70 är såklart ett alternativ men den nyare modellen är mycket mindre och då får jag inte in en dubbelbur. Grindar och vägg är ett alternativ men helst bur.

Hade det inte varit för det där med passagerare (flera) hade jag rekommenderat Caddy eller någon av kusinerna hos andra märken.

Tittar du på modellen med både sido- och bakdörr till skåpet kan man ju enkelt ha hundarna längst bak, och packning mellan burarna och väggen bakom föraren. Och gott om utrymme. Caddy drar ungefär som en Golf.

Hade det inte varit för det där med passagerare (flera) hade jag rekommenderat Caddy eller någon av kusinerna hos andra märken.

Tittar du på modellen med både sido- och bakdörr till skåpet kan man ju enkelt ha hundarna längst bak, och packning mellan burarna och väggen bakom föraren. Och gott om utrymme. Caddy drar ungefär som en Golf.
Jag har funderat på en caddy men jag vill ha en "vanlig" bil tror jag. Jag vill kunna ta med mig folk och inte bara ha en hundbil.

Ford Mondeo sväljer ju en del, i alla fall innan de gjorde om modellen. Men två stora hundburar OCH packning? Känns som en svår kombination särskilt bränslesnål.

Ford Mondeo sväljer ju en del, i alla fall innan de gjorde om modellen. Men två stora hundburar OCH packning? Känns som en svår kombination särskilt bränslesnål.
Jag vet ;) det är det som är utmaningen. Som jag har det nu så har jag packningen i baksätet så det kan jag leva med. Men det vore bra om bilen va lite högre så jag kan ha nått åvanför burarna. Har kollar lite på VW Sharan men jag vet inte...
ska kolla på mondeon:)

Kika på någon familjebuss av något slag. Flera av dem har ju helt uttagnas säten längst bak och då brukar det bli gott om plats för hundbur. Eftersom de ofta är ganska höga så kan det ju vara en idé att ha specialbyggd bur med antingen förvaringsutrymme under eller ovanför burarna, så får du in både folk, hundar och packning.

Jag hade INTE tittat på högre bil, det är jättesvårt att nå över något när bilen är högre.

Familjebil är ju bra, men de brukar ju knappast vara ekonomiska att köra, med tanke på storleken.

Våra bilar är båda Honda CRV, och de är faktiskt rätt fantastiska bilar. Speciellt "basmodellen" är väldigt trevlig att köra, den "uppgraderade" modellen är lite klumpigare. Men de har fyrhjulsdrift, drar inte för mycket bensin (till och med jag har råd att tanka under en månad även när jag åker mycket, och jag lever rätt knapert) , har generöst bagageutrymme och går högt över marken. Jag gillar vår blå bas-CRV väldigt mycket :D

Jag är sugen på att skaffa ny bil men jag har ingen aning om vad jag vill ha. Jag behöver få plats med två schäferhanar och gärna några passagerare och packning, inte för törstig då jag förhoppningsvis ska byta jobb och får 8 mil enkel resa och skön att köra. Budgeten är runt 100 000 +/- några tusen.

Stor och billig men bränslesnål är en svår kombo men man kan alltid försöka ;)

Hjälp!

Just det, jag har en gammal V70 från 02 idag. En ny V70 är såklart ett alternativ men den nyare modellen är mycket mindre och då får jag inte in en dubbelbur. Grindar och vägg är ett alternativ men helst bur.

Caddy Maxi Life. I den får du in både bur, passagerare och packning. Diesel-modellerna är dessutom billiga att köra.

Jag skulle köpt takbox att ha packningen i dom gånger du inte vill packa i baksätet:up:ska du inte lasta skidor så går det att köpa en ganska liten och smidig box, personligen gillar jag Thule men är lite dåligt uppdaterad på deras sortiment då det är 3 år sen jag sålde såna :(

Vi köpte takbox för packningen, men nu när det blev två hundar så kör jag caddy. jag har dock så sällan mer än en passagerare att det funkar. Får in hur mkt packning som helst!
Kikade på en sån caddy med säten men tyckte det blev onödigt lite packningsutrymme med tanke på hur sällan jag har passagerare.

Det finns olika varianter av Caddy, en med skåp som är utan fönster och en med säten och fönster. Finns med bensinmotor eller dieselmotor.

Jag vet ;) det är det som är utmaningen. Som jag har det nu så har jag packningen i baksätet så det kan jag leva med. Men det vore bra om bilen va lite högre så jag kan ha nått åvanför burarna. Har kollar lite på VW Sharan men jag vet inte...
ska kolla på mondeon:)

Älskar min sharan men den är tyvärr rätt törstig.... Har två vita herdehundar i dubbelbur, plats på sidorna, 5 stolar i och en extrastol att slänga in om hundarna inte ska med och då kan en person extra åka med om man ta ur buren.

Älskar min sharan men den är tyvärr rätt törstig.... Har två vita herdehundar i dubbelbur, plats på sidorna, 5 stolar i och en extrastol att slänga in om hundarna inte ska med och då kan en person extra åka med om man ta ur buren.
Hur mycket drar den ungefär?

Våra bilar är båda Honda CRV, och de är faktiskt rätt fantastiska bilar. Speciellt "basmodellen" är väldigt trevlig att köra, den "uppgraderade" modellen är lite klumpigare. Men de har fyrhjulsdrift, drar inte för mycket bensin (till och med jag har råd att tanka under en månad även när jag åker mycket, och jag lever rätt knapert) , har generöst bagageutrymme och går högt över marken. Jag gillar vår blå bas-CRV väldigt mycket :D
Det går tyvärr bara in en schäfer i en crv i och med att den är så grund, annars hade den varit ett alternativ.
Tyvärr är det så med många bilar tycker jag. Dom ser stora och breda ut men är för korta så hundarna kan inte ligga ner.

Det finns olika varianter av Caddy, en med skåp som är utan fönster och en med säten och fönster. Finns med bensinmotor eller dieselmotor.
Jag är tyvärr inte sugen på caddy/skåpbil alls men jag kanske blir illa tvungen...

Jag vill inte ha en "hund-bil" men jag vill ha en bil som hundarna får plats i ;) Är ni med på skillnaden ? :P

Liknande trådar

R
Äldre För två år sen sålde jag min underbara V70 pga att min ekonomi blev sämre och jag behövde en mer ekonomisk bil. Dessutom kändes en V70...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
9 307
Senast: TomasN
·
Utrustning Ja, som rubriken berättar har jag äntligen köpt mig en ny hoppsadel och på kuppen blivit väldigt mycket klokare. ;) Ffa har jag lärt mig...
2
Svar
23
· Visningar
3 392
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar