Sv: "Nurse Mare", ston som hålls dräktiga för deras mjölk.
Jag ser inget fel att ha hästar som mjölkroducenter på samma sätt som kor, om jag inte missat något radikalt i ko hållningen (?) För inte får kossan kalvar varje år som inte får träffa mamma, där hålls ju mjölkproduktionen igång av att man hela tiden mjölkar ur och kon aldrig sinar, men som de beskrev det i länken föder dessa ammor föl varje år som man struntar i, och då tycker jag det är ett förkastligt system!
Dessutom vilken stress för stona att föda en massa föl som tas bort från dem! Känns som det inte är underligt om man lätt avlar på ston som inte tar till sig ungen som den skall...
Känns, om det går till så som det är beskrivet, som man utsätter 4 djur för väldigt mycket stress i onödan, amma, ammas föl, sto och föl.
OM man använder ston som ändå har förolyckade föl, är det ju en annan 5:a!
Sedan vet jag inte om det verkligen går till så eller på annat sätt, har bara videon att gå på, och det behöver ju inte vara sanningen.
Och roligt för fölungar att födas upp utan ett enda vuxet djur??? Nej, det tror jag inte! Visst är det BRA (tom nödvändigt) med fler föl men inte utan mammorna eller åtminstone någon annan vuxen, trygg häst att ty sig till!
(I min värld i alla fall)
Däremot förstår jag inte heller vad de missbildade fölen skulle vara med för?