"Nurse Mare", ston som hålls dräktiga för deras mjölk.

Sv: "Nurse Mare", ston som hålls dräktiga för deras mjölk.

Vilken gripande film!!!Det är sånt man inte ska se på jobbet,mina arbetskamrater undrar varför jag sitter här och gråter.......

Hos The National Stud på Irland såg jag för några år sedan mixat bland fullblodsavelsstona en del robusta ston av tyngre modell (ofta skäckiga) med fullblodsföl vid sidan. Som jag förstod det sparades stofölen undan Nurse Mares, för att så småningom själva bli Nurse Mares. Hingstfölen avlivades vanligen.

Fullblodsstona skickas ju kors och tvärs mellan stuterierna till de olika hingstarna, eftersom det enbart är tillåtet med naturlig betäckning. Då ansågs det vara mindre skade- och smittrisk att låta de späda fölen stanna hemma på stuteriet med en cool och högmjölkande Nurse Mare adoptivmamma. Kanske även mindre "slitage" på den värdefulla fullblodsmodern som slipper digivningsperioden.

Det finns säkert importerade fullblod, företrädesvis galoppörer, i Sverige som är uppfödda med Nurse Mares.

Senast ändrad av en moderator:

WHAT!?!:eek:

Hade ingen aning om att detta förekom.

På något sätt börjar man allt mer fundera på hur smart det är att neka semination och embryotransfer....:crazy::confused:

Som jag uppfattar det handlar tråden om två olika typer av ston, men ändå att det samma sätt att hålla häst som man håller kor på.
Dels då ston som används som ammor till andras föl, vilket också förkommer inom nötkreatursnäringen med kor (ammkor och i viss mån dikor).
Dels ston som hålls för sin mjölk, precis som vanliga mjölkkor.

Kan tycka att det känns lite underligt att man kan bli ganska upprörd av det drabbar ett djurslag när det anses fullt acceptabelt när det gäller ett annat.

Jag inser inte heller det upprörande.
Sen fattar jag inte varför missbildade och sjuka fölen är med på filmen.
Det har väl knappast med saken att göra?

Jag tycker det är mer upprörande att merparten av "uppfödarna" i sverige föder upp föl som saknar jämnåriga kamrater.

Sto mjölk är relativt vanligt i vissa länder och jag ser inte det som något fel, vi använder ju både kor och getter till det och varför skulle det vara mer fel att ha hästar som mjölk pruduserande djur.

Kram

Vad bra att hästarna kan användas till annat när de inte går att använda för ridning eller vad man nu vill göra med dem.
Och vad underbart för fölungarna och växa upp i en sån flock.

Jag ser inget fel att ha hästar som mjölkroducenter på samma sätt som kor, om jag inte missat något radikalt i ko hållningen (?) För inte får kossan kalvar varje år som inte får träffa mamma, där hålls ju mjölkproduktionen igång av att man hela tiden mjölkar ur och kon aldrig sinar, men som de beskrev det i länken föder dessa ammor föl varje år som man struntar i, och då tycker jag det är ett förkastligt system!

Dessutom vilken stress för stona att föda en massa föl som tas bort från dem! Känns som det inte är underligt om man lätt avlar på ston som inte tar till sig ungen som den skall...

Känns, om det går till så som det är beskrivet, som man utsätter 4 djur för väldigt mycket stress i onödan, amma, ammas föl, sto och föl.

OM man använder ston som ändå har förolyckade föl, är det ju en annan 5:a!

Sedan vet jag inte om det verkligen går till så eller på annat sätt, har bara videon att gå på, och det behöver ju inte vara sanningen.

Och roligt för fölungar att födas upp utan ett enda vuxet djur??? Nej, det tror jag inte! Visst är det BRA (tom nödvändigt) med fler föl men inte utan mammorna eller åtminstone någon annan vuxen, trygg häst att ty sig till!
(I min värld i alla fall)

Däremot förstår jag inte heller vad de missbildade fölen skulle vara med för?

Jo kon får kalv varje år som tas från mamman antingen direkt eller efter några dagar.
Precis som lammen och killingarna när det produceras får- och getmjölk.
Man använder ju till ock med råmjölken för att göra speciella saker (t ex kalvdans). Så man tar ibland bort ungen så fort som möjligt för att kunna ta tillvara så mycket mjölk som möjligt.

Precis som lammen och killingarna när det produceras får- och getmjölk.
Man använder ju till ock med råmjölken för att göra speciella saker (t ex kalvdans). Så man tar ibland bort ungen så fort som möjligt för att kunna ta tillvara så mycket mjölk som möjligt.

Nu spårar vi ur, tror jag...

Men jag tror inte en enda mjölkproducent snålar på råmjölken till kalvar.
Ofta mjölkar kor 5 ggr så mycket som kalven behöver.

Och jag har bevisligen levt i en drömvärld...

Men som svar på någons ursprungsfråga, så tycker jag faktiskt inte det är ok på kor heller, om de blir stressade och det utgår jag från att de blir, och är spontant väldigt glad åt att jag äter EXTREMT lite mjölkprodukter utan håller mig till bla havresubstitut istället.

För att förtydliga är jag på inget sätt emot att använda djurens resurser, så länge djuren tas om hand på bästa sätt och inte utsätts för onödig stress/lidande, men att norpa ungarna för dem på regelbunden basis känns tokfel!!!

Fast hos kor är det normala att snabbt plocka bort kalven från kon, finns lite olika skolor för vad som är minst stressande för ko och kalv men det handlar alltså om dagar vs veckor. Så att ha några kor som ammor för kalvarna i stället för att de bara föds upp på "spann" är nog väldigt mycket bättre än alternativet enligt mig, för den sociala biten om inte annat.

Senast ändrad:

Känns dock som ett otroligt slöseri att ta fram massa föl som avlivas direkt efter födseln.

Hos The National Stud på Irland såg jag för några år sedan mixat bland fullblodsavelsstona en del robusta ston av tyngre modell (ofta skäckiga) med fullblodsföl vid sidan. Som jag förstod det sparades stofölen undan Nurse Mares, för att så småningom själva bli Nurse Mares. Hingstfölen avlivades vanligen.

Fullblodsstona skickas ju kors och tvärs mellan stuterierna till de olika hingstarna, eftersom det enbart är tillåtet med naturlig betäckning. Då ansågs det vara mindre skade- och smittrisk att låta de späda fölen stanna hemma på stuteriet med en cool och högmjölkande Nurse Mare adoptivmamma. Kanske även mindre "slitage" på den värdefulla fullblodsmodern som slipper digivningsperioden.

Det finns säkert importerade fullblod, företrädesvis galoppörer, i Sverige som är uppfödda med Nurse Mares.
Berättade de verkligen det för dig på The National Stud eller är det slutsatser du själv dragit?

Jag har bott på Irland i många år och aldrig hört talas om att det var så vidsträckt som du berättar. Att de har haft tinkermärrar och jaktmärrar som ammor är liksom välkänd, eftersom de anser att det är bättre än att fölen nappas ifall det är komplikationer. Men att de avlivar hingstföl etc har jag aldrig hört talas om tidigare. Då har jag spenderat många timmar i Kildare då "vi" haft ca 30 ston som betäckts varje år, varav 10-15 st på The National Stud.

Vad bra att hästarna kan användas till annat när de inte går att använda för ridning eller vad man nu vill göra med dem.
Och vad underbart för fölungarna och växa upp i en sån flock.

Fast saken är väll den nu, som någon skrev ovanför, att fölen inte alls föddes upp i flock utan avlivades relativt snabbt.
Att som sto uppleva detta år på år måste vara otroligt stressande.

Jag anser dessutom att det är rent av onödigt att kalvar skills snabbt från sin mamma och vid mina år på NBS (naturbruksskolan) fick vi även lära oss att det förekommer att bönder låter kalvarna gå med mamman längre än "absolut nödvändigt" just för att det rä bra för kalvarna.

Sen kan jag också tycka att det är synd om kalvarna att inte få vara med mamman, men de avlivas inte utan föds upp, ofta på spann efter att de (efter en viss tid) skiljs från mamman.

Det de visade i filmen med fölen som gick i flock var väll de som räddats.
Imo är det slöseri med liv att föda upp föl som sedan ska dö direkt.

Min högst personliga erfarenhet är att hästar dessutom är mer lättstressade än kor, men det kanske är jag som har mindre erfarenhet av kor. :)

Jo men då tar de tillvara på fölen och då är det en helt annan sak. Om inte jag minns helt fel så äter de fölkött på island?
Vilket kan kännas lite konstigt för oss som inte är vana vid det men inte är konstigare än att äta kalvkött egentligen.

Fast vi får snällt acceptera att alla länder inte håller hästar som vi gör. På Island är hästarna kreatur och de används i produktion i större utsträckning, likaså i flera andra länder. Ett stort problem i Sverige är trots allt att vi inte har något fungerande system för slaktproduktion, hästkött har så otroligt låg status.

Sen ska inte djur plågas, men vi kan inte stå här med våra rosa glasögon och tycka att andra länder är så hemska. De står säkert på andra sidan och tycker att vi är idioter som skickar hästar till Italien för att få pengar för köttet.

Liknande trådar

Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 833
Senast: Görel
·
Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 569
Senast: Zuzzi
·
Ridning Hej! Jag har den senaste tiden läst på otroligt mycket om bettets inverkan på hästen och det har slagit mig hur lite ryttare egentligen...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
11 094
Senast: nullo-modo
·
Övr. Hund http://vk.se/Article.jsp?article=503199 Dom kanske borde haft en sån här...
2
Svar
21
· Visningar
3 104
Senast: Golddigger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka