NUPP-test?

Lady_Morgaine

Trådstartare
Hur resonerade ni? Valde ni NUPP-test eller inte?

Jag tog inte det, å är helt tillfreds med mitt beslut. Men så tänkte jag att om jag valt att göra det... då hde jag ju fått ett tidigt UL ju?? DET hade ju varit kul däremot.... hur har ni andra gjort och varför?

Sv: NUPP-test?

Jag gjorde kub-test och det är nupp-test kombinerat med ett blodprov. Då får man högre säkerhet i resultatet ca 90% säkerhet istället för 75-80 % (har jag för mig).

Vi pratade mycket om det innan för man måste ju veta vad man vill göra med resultatet. Vi visste att om vi fick ett dåligt resultat så skulle vi gå vidare med fostervattensprov för att få ett säkert resultat. Visade sig att vi skulle få ett barn med kromosomförändringar, så skulle vi välja abort. Vi hade tur och fick fina resultat och jag tycker att det var skönt att slippa göra fostervattensprov.

Jag tror att det är viktigt att om man gör testet så ska man veta vad ska göra. Får man dåligt resultat och man vill behålla barnet oavsett så kanske det bara oroar. En del tar testerna för att om barnet har kromosomförändringar, så vill man kunna förbereda sig. Andra tar det som det kommer som du TS.
Allt är ju så individuellt och det är bara paret själva som kan veta vad är rätt för dem enligt min mening.

Sen håller jag med om att det var en fin bonus att få ligga och titta på lillen så länge på skärmen medan barnmorskan gjorde mätningarna :)

I mitt värdelösa landsting var det ingen som ens informerade om detta test. Jag hade absolut gjort det, nu är det ju försent eftersom jag snart är inne i v. 24. Det enda som informerades om var detta fostervattenprov och eftersom det finns en missfallsrisk om än väldigt liten, så valde vi att inte göra det eftersom vi kämpat så länge med att bli gravida öht. Om det hade upptäckts kromosomförändringar hade vi också gjort abort. Så om jag hade haft chansen att jag absolut gjort det.

Jag gjorde ett KUB/NUPP-test, mest för att få det där ultraljudet faktiskt :o Och vi hade mest bestämt att om det var USLA resultat skulle vi göra fostervattenprov. Men mest var vi ute efter att få titta på pyret eftersom jag var så nervös för att det skulle dö :o

Vi gjorde kub test. Anledningen, för det är missfallsrisk med fostervattensprov. Hade då inte vi tänkt chansa på.

Vi valde att göra ett nupptest eftersom jag har mycket i släkten, iof inga kromosomförändringar men andra handikapp. Vi hade inte bestämt innan vad vi skulle göra om risken visade sig vara stor.
Vi resonerade så att om det skulle visa sig vara något fel och vi ändå valde att behålla barnet ville vi vara förbereda på att barnet inte var helt friskt när det föddes. Nu behövde vi inte fundera på det eftersom risken för vårt barn är extremt liten.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
21 769
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 163
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 252
Senast: Sesca
·
Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 562
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.