Nupp och Kub-test

Mynta2

Trådstartare
På fredag ska jag göra både Nupp (nackuppklarningstest) och Kub (kombinerad ultraljudsundersökning och biokemi) test. Kalaset kostar 1800:- och jag får betala det själv, dessutom måste man gå till en privatklinik för Västra Götalands landsting erbjuder inget sådant. MEN jag anser det vara värt detta istället för att bara kasta sig över ett fostervattensprov som det dessutom är missfallsrisk på. Jag är över 35 och kommer bli erbjuden ett sådant tids nog.

Utifrån dessa tester kan jag ju sedan göra en bedömning och sedan ta ställning för eller emot f-prov. Är det fler här som gjort dessa tester ? Vad visade testerna och hur gjorde ni sedan ?

Trist att enbart 6 landsting i Sverige erbjuder andra alternativ än fostervattensprov.
 
Sv: Nupp och Kub-test

Jag gjorde det, och fick risk 1 på 3000 efter det kombinerade testet. Då beslöt vi att inte göra fostervattenprov. Jag var 37 vid konceptionen.

Vid eventuellt nytt barn kommer jag att göra det igen vare sig landstinget erbjuder det eller inte. Jag gillar inte idén om en nål rakt in i magen och eventuellt påföljande missfall. Gillar inte heller idén om barn med kromosomförändringar som surprise på förlossningen.

Jag vet inte hur jag skulle ställa mig till att NUPP/KUB säger risk 1 på 20 eller att jag då tar fostervattenprov och det säger att barnet har Downs. Men det kan man ju ta ställning till om det uppkommer...

Fny
 
Sv: Nupp och Kub-test

Jag ville göra NUPP, här i skåne erbjuds det till alla som fyllt 33.
Jag fyllde i fredags och det var förra veckan jag skulle gjort det isf men för att få göra det så måste man vara 33 när man blir gravid.
Så dumma regler!

Jag tänkte göra det privat i Danmark, men mitt grav.illamående satte stopp för det. Jag klarar inte av att vara utanför hemmets väggar så länge. Så nu får jag tro på att mitt barn är friskt!
 
Sv: Nupp och Kub-test

Jag gjorde Nupp-test, är 34 år och som Bellatrix skrev så erbjuds det till gravida i Skåne som fyllt 33 år. Jag hade en risk på 1/1180.
 
Sv: Nupp och Kub-test

Vi gjorde det!

I Stockholm erbjuds alla över 35. Jag är 34 och har dessutom Downs i släkten så vi fick ändå.

Vår risk blev 1:5281 så vi valde att inte gå vidare med något fostervattensprov.

Tycker helt klart man ska göra det. Det lugnar och är jätteskönt efteråt. Dessutom får man ju en chans att se bebisen och veta att allt är okej.

Vi gjorde i vecka 11. Nu väntar vi på det "stora" ultraljudet som vi ska göra i början av juli! :)
 
Sv: Nupp och Kub-test

Jag har gjort, fyllde 38 i år så det kändes vettigt. Jag kommer inte ihåg riskbedömningen men min biologiska mammaålder blev bara 33:D så det kändes bra och jag tyckte inte jag ville gå vidare med fostervattenprov.

Om en månad får vi se om jag hade rätt eller inte...
 
Sv: Nupp och Kub-test

Trist att enbart 6 landsting i Sverige erbjuder andra alternativ än fostervattensprov.

Håller med! Jag hade oxå velat göra NUPP, men det enda vi blev erbjudna var fostervattensprov. (Jag är 35.)

Vi vågade inte chansa på fostervattensprov, och ifall vi hade velat göra NUPP och bekosta det själva hade vi fått åka ganska långt, så vi struntade i det. Vi gör bara det vanliga ultraljudet. Det visar ju ändå ganska mycket. Dessutom tror jag vi skulle bli ganska bra föräldrar även till en bebis med kromosomfel.
 
Sv: Nupp och Kub-test

Tack för alla svar. Får se vad det visar om 14 dagar...har för mig man skulle vänta så länge på svaret.
 
Sv: Nupp och Kub-test

Dum fråga kanske, men hur går såna test till?

Jag är iofs "bara" 28 år och vi planerar vårt första barn. Ska börja producera om en månad eller nåt :)

Men kan man göra såna test enkelt och smidigt så vill jag nog det, oavsett om man får bekosta det själv eller inte.

Lycka till med bebisen!

// Destiny_D
 
Sv: Nupp och Kub-test

Jag har gjort KUBtestet båda mina graviditeter, och jag hade redan innan bestämt mig för att gå vidare med fvp om det skulle visa sig vara "dåliga" siffror. Första barnet hamnade siffrorna på typ 1:8000 och andra barnet på ca 1:30 000. Jag var 26 och 27 när dom gjordes.

Jag fick ett preliminärt svar samma dag som jag gjorde själva ultraljudet, sen kom det slutliga hem i brevlådan efter några dagar bara då det tog nån dag för blodprovet att bli klart.

Lycka till imorgon!
 
Sv: Nupp och Kub-test

NUPP är ett ultraljud man gör mellan grav. vecka 11-13 där man mäter bredden på nackspalten. Bred nackspalt kan vara en indikation på kromosomfel (Downs). Har för mig att detta test har en säkerhet på ca 80%. Sen kan man kombinera med ett blodprov och då blir det ett KUBtest och då ökar säkerheten i svaret till 90% (är inte helt säker på siffrorna).
 
Sv: Nupp och Kub-test

Hur fick du veta din biologiska ålder? Ingick det i testet?
 
Sv: Nupp och Kub-test

Ja, den fanns med bland alla barnmorskans siffror...

Ett tillägg till Nupp-testet är att de inte bara mäter nackspalten utan också skallbasen samt kollar så att det finns en näsa:) och räknar fingrar och tår. Om allt ser bra ut är risken betydligt mindre. I mitt fall var det ingen som tyckte att det var nödvändigt att komplettera med blodprov. Vi får väl se, snart är den ju ute...
 
Sv: Nupp och Kub-test

Jag var 40 fyllda när jag blev gravid med 3dje barnet.
Jag gjorde moderkakeprov.
Samma missfallsrisk, men inte samma risk för fostret.

Jag såg inte missfallsrisken som så farlig.
Då jag blev gravid mycket lätt.

Jag var 34 när mitt andra barn föddes och i det läget så sket jag i alla tester.
Vilket barn som helst blev bra för min del då - bara det blev barn.

Hade jag väntat mitt första vid 40 så hade jag skitit i testerna.
För då så hade jag hellre haft ett barn med kromosomfel än inget barn alls.
 
Sv: Nupp och Kub-test

*lånar min egen knapp*
Vad många nya blivande föräldrar det var här då!
Grattis till er alla.
 
Sv: Nupp och Kub-test

Något direkt preliminärt svar tyckte jag inte jag fick..ja, om man nu inte räknar att jag låg inom det normala...vad det nu vill säga. Men han visade åtminstone olika bilder på olika nackar, och någon mongol-nacke fanns inte sa han. Fick slå upp ordet Mongol hemma...var tydligen gammalt uttryck för Downs. Får svar om ca 10 dagar. Jag allt över 1: 250 var ok sa han...inte under 250. Tiden får utvisa.

2:a gången jag ser *bönan*...fast nu var det ju en livlig liten sak med armar å ben. Det var intressant och mycket märkligt att se. Hjärtljudena fick vi höra med..oj vad fort det slog.

:)
 
Sv: Nupp och Kub-test

Det är viktigt att man vet om att det svar man får anger en riskfaktor - dvs ingen kan genom Nupp/KUB få reda på om barnet kommer att få kromosomfel eller ej (dessutom är det bara två typer som kan indikeras, det finns även andra kromosomfel om jag har förstått det rätt!). En dålig siffra kan göra att man går vidare med FVP för att verkligen få veta!

Vi gjorde KUB och fick en riskfaktor på 1:16000 och nöjde oss med det, och för fyra månader sedan födde jag en frisk dotter. Men i min riskgrupp skulle alltså en på 16000 trots allt få ett skadat barn!

Vi fick KUB betalt av landstinget trots att jag bara är 31 pga av vår oro (vi har vänner i vår ålder som fått ett barn med downs syndrom).

I Stockholm där vi bor tar man blodprovet ett par veckor före UL så man får slutgiltigt svar på plats.
 
Sv: Nupp och Kub-test

Vi har precis i dagarna bokat NUPP och KUB, får det inte heller gratis utan vi betalar för det men känns ändå bra att vi gör det. Åtminstone för att få ner lite vanlig oro...
Är fortfarande väldigt tidigt i gravideteten men var tvungen att boka det redan nu för att få göra det...så man får väl bara hoppas att man kommer dit..
 
Sv: Nupp och Kub-test

Ni som bor i Skåne, var har ni gjort Kubtest? Har ni gjort det i SKåne eller har ni åkt till Danmark? Vilken klinik i så fall? Jag har två barn sedan tidigare och skulle gärna vilja vara "säker" denna gång. Jag är 33 och blev gravid ca 1 vecka efter min 33 års-dag....då borde jag väl få göra NUPP i Lund åtminstone? Jag är bara i v. 5
All info välkomnas!!
Tjingeling
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Bästa film

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp