Nummerlapp

Sv: Nummerlapp

På dressyrtävling har jag varit med om att ett ekipage red in på banan utan nummerlapp. Då sade domaren till, hon var tvungen att fixa dit en lapp - annars blev hon diskad.

På ett meeting var det en tjej som ledde sin häst i träns utan nr-lapp, hon fick sig en utskällning av överdomaren och fick gå och sätta dit lappen.

men jag håller med om att det är snyggt med nummerlappen på schabraket! :laugh: man måste bara komma ihåg att den alltid ska synas ;)

Att hon rider in på banan utan kan man ju förstå.

Okej, men det verkar ju inte hända så ofta ändå.

Har du inte nummerlapp på hästen (som den SKA ha från det den tar första steget utanför transporten) så blir man tvungen att betala böter om någon upptäcker det. Så är det iaf i hoppning.

Föressten, det står ju i gemensamma TR.

Har alltid nummerlappen på tränsets högra sida (alltså, höger när man sitter på hästen) eftersom man får ju rosetten på vänster sida. ;)

Senast ändrad:

Okej.. Att rida in på banan utan nummerlapp tycker jag verkar lite väl dumt men det var väl bra att både hon och den andra fick en chans att sätta på den.

Vid närmare eftertanke.. Är det inte så att om det är en besiktning så ska nummerlappen sättas på i samband med besiktningen, och om det inte är ngn så ska den sättas på senast vid urlastningen?

Hur som helst lär det ju vara lättast att sätta på den vid urlastningen, så slipper man ju, i värsta fall böter, om man tex skulle råka rida in på banan utan lapp ;)

Jag svarar inte någon nu, råkade fara iväg i mina egna funderingar :rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Eh? Nummerlappen ska ALLTID sitta på hästen från första steget på tävlingsplatsen, oavsett om det är veterinärbesiktning eller inte.

Letade runt lite och hittade detta. Kopierat från Stallbacken.com:
nummerlapp (på alla tävlingar). Du måste själv skaffa en nummerlapp med rätt nummer (som du får veta av arrangören, det ska stå i meddelande till ryttare). Nummerlappen ska vara minst 50 kvadrat-centimeter (drygt 7x7 cm om lappen är kvadratisk) och måste sättas på i samband med häst-besiktningen. Är det ingen besiktning så ska nummerlappen sättas på senast vid urlastningen.
Så det var där ifrån som jag fått det.
Men i Tr står det:
Vid alla tävlingar ska alla tävlande hästar inom hela tävlingsområdet bära väl synlig nummerlapp eller nummervojlock. Ryttaren ansvarar själv för hästens nummerlapp som ska anbringas senast i samband med urlastning.
Så det är ju det sistnämda som gäller, som du sa ;)

Senast ändrad av en moderator:

*kl*
Jag har nummerlappen på schabraket eller på tränset. Beror lite på vart vi tävlar och om vi har uppstallning eller inte. (Uppstallning och en bit att gå =nrlapp på träns).

Liknande trådar

Tävling Vad använder ni för nummerlappar på tävling? Jag har hittills haft enkla fyrkantiga i plast och sytt fast fästet för kardborrband på...
Svar
9
· Visningar
448
Senast: Blyger
·
Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
690
Senast: Amanda_F
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Sverige måste bryta med gamla mönster och våga förändra, skriver Ridsports webbchef Lina Nydahl – och påpekar att såväl Danmark som...
Svar
0
· Visningar
341
Senast: Gunnar
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.